دانشمندان گردابه‌هایی در اقیانوس کشف کردند که درست مثل سیاه‌چاله‌ها در فضا رفتار می‌کنند - بخش اول

پنج‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سیاه‌چاله‌ها همیشه یکی از موضوعات جذاب و عجیب برای دانشمندان بوده‌اند. هیچ‌کس یک سیاه‌چاله را از نزدیک رؤیت نکرده اما همه از وجود آن مطمئن هستند. سیاه‌چاله‌ها گردابه‌هایی در فضا هستند که هر چیزی در نزدیکیشان را به سمت خود کشیده و می‌بلعند. حتی نور هم قادر به فرار از جاذبه‌ی سیاه‌چاله‌ها نیست. حالا دانشمندان معادل زمینی سیاه‌چاله‌ها را در اقیانوس اطلس کشف کرده‌اند. در ادامه‌ی مطلب ببینیم کشف آن‌ها چگونه بوده و چه نتایجی داشته است.
تبلیغات

دانشمندان دانشگاه ETH زوریخ و دانشگاه میامی، به مطالعه‌ی گردابه‌های بسیار بزرگ در اقیانوس پرداخته‌اند که قطر برخی از آن‌ها به ۱۵۰ کیلومتر هم می‌رسد. این گردابه‌ها مداوماً می‌چرخند و در اقیانوس اطلس حرکت می‌کنند. دانشمندان به‌دنبال راهی برای تعیین مرزهای هر گردابه می‌گشتند. لذا با توجه به تصاویر ماهواره‌ای و محاسبات ریاضی، بالاخره روش محاسبه‌ی موقعیت دقیق هر گردابه و همچنین محل شروع و پایان آن را کشف کردند. اما اکتشاف آن‌ها در همین مرحله خاتمه نیافت بلکه کشف مهمتری را در پی داشت.

ocean-black-holes

دانشمندان به این نتیجه‌ی مهم رسیدند که گردابه‌ها از نظر ریاضی درست شبیه سیاه‌چاله‌ها در فضا هستند و به عبارت دیگر گردابه‌های اقیانوس هم هر چیزی که در اطرافشان باشد را می‌بلعند و نمی‌گذارند فرار کند.

از گردابه‌های آب، می‌توان به نفع انسان‌ها استفاده کرد؛ چراکه آب‌های گرم و شور را از مناطق گرم استوایی به سمت شمال جابه‌جا می‌کنند، بنابراین برای متعادل کردن وضعیت گرمایی زمین و کمتر شدن مشکل گرم شدن کره‌ی زمین موثرند.

در سیاه‌چاله‌ها نور بلعیده نمی‌شود بلکه در اثر جاذبه‌ی عجیب آن گرفتار شده و مسیر منحنی شکلی را طی می‌کند و دور آن به چرخش ادامه می‌دهد. در گردابه‌های اقیانوس هم دقیقاً همین اتفاق رخ می‌دهد بدین‌صورت که آب معادل نور است و بلعیده نمی‌شود بلکه ساختاری گردابه‌ای به خود می‌گیرد و به گردش در می‌آید. دانشمندان ۷ مورد گردابه به این شکل کشف کرده‌اند که هر کدام حدود یک سال بدون از دست دادن ذره‌ای آب در اقیانوس به حرکت خود ادامه داده‌اند.

مطالعه‌ی این نوع حرکات گردابه‌ای آب در روشن شدن اتفاقاتی که در مورد سیاه‌چاله‌ها در فضا رخ می‌دهد بسیار مفید است. اما نکته‌ی مهم دیگر این است که می‌توان از گردابه‌های آب به نفع انسان‌ها هم استفاده کرد چراکه آب‌های گرم و شور را از مناطق گرم استوایی به سمت شمال جابه‌جا می‌کنند، بنابراین برای متعادل کردن وضعیت گرمایی زمین و کمتر شدن مشکل گرم شدن کره‌ی زمین موثرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات