بخوانید: همه چیز در مورد iOS 7 در مصاحبه با «جانی آیو»

شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
با نزدیک شدن به رونمایی بزرگ از نسل جدید سیستم‌عامل محبوب و مخصوص گجت‌های هوشمند اپل یعنی iOS 7، منابع مختلف، اطلاعاتی از ظاهر جدید این سیستم‌عامل بدست آورده‌اند که گویا مدیر ارشد مشهور طراحی صنعتی این کمپانی طی مصاحبه‌ای به آن‌ها اشاره کرده است. اگر تمایل دارید ببینید که نسل هفتم iOS چه شکلی است و چه ویژگی‌هایی خواهد داشت با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

همان‌طورکه قبلا در زومیت خواندید، معاون ارشد طراحی صنعتی اپل، جاناتان آیو، مسئولیت رهبری گروه طراحی نسخه جدید iOS را بر عهده دارد تا بتواند ظاهر و ویژگی‌های آن‌را با ذوق و هنر بی‌نظیر خویش همان‌طورکه در مورد طراحی‌های سخت‌افزاری محصولات اپل شاهد هستیم، در زمینه نرم‌افزار نیز به‌کار گیرد و سیستم عامل را بیش از پیش از نظر ظاهر و قابلیت‌های گرافیکی و طراحی به سخت‌افزار‌های طراحی شده توسط خودش نزدیک‌تر کند.

منابع نزدیک به اپل، iOS 7 را سیاه، سفید، مسطح و یک‌دست توصیف کرده‌اند. این به معنی آن‌است که این کمپانی بافت‌ و نماهای ‌گرافیکی فعلی این سیستم‌عامل را به کلی کنار گذاشته و قصد دارد از رابط کاربری سیاه، سفید، مسطح یا به نوعی مدرن البته از نوع خاص شرکت اپل استفاده کند.

منابع همچنین گزارش داده‌اند که اپل در طی چند ماه اخیر بارها و بارها معماری iOS 7 را تغییر داده و آن‌را مجددا از نو ساخته تا اینکه مدل قطعی خود را در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان خود که حدود 2 هفته دیگر برگزار خواهد شد معرفی کند. عناصر ظاهری این سیستم‌عامل در طی چند هفته باقی‌مانده به شروع کنفرانس به‌طور چشم‌گیری دست‌خوش تغییرات شده‌اند تا یک سیستم‌عامل یک‌دست و بدون نقص را به دنیا معرفی کنند.

این سبک و سیاق اپل عجیب نیست و دقیقاً مشابه زمانی‌است که استیو جابز سکان‌دار این شرکت بود و به نظر می‌رسد سیستم 1 – 3 – 10 کاملاً در اپل جا افتاده و در مورد این سیستم‌عامل نیز رعایت شده شده است. این سیستم به این معنی است که آن‌ها ابتدا 10 نمونه را انتخاب کرده و بعد از کار کردن روی آن‌ها 3 نمونه را انتخاب می‌کنند و در نهایت از بین آن 3 نمونه 1 مورد را انتخاب کرده و تمام تلاش خود را روی آن متمرکز می‌کنند و این تلاش ممکن است حتی تا شب کنفرانس نیز ادامه داشته باشد. در ادامه می‌توانید مطالبی که راجع به iOS 7 بدست آمده را بخوانید:

نظر آیو در مورد طراحی پیچیده و خسته‌کننده:

در یک جلسه طراحی نرم‌افزار که با حضور طراحان iOS از جمله معاون ارشد در زمینه رابط کاربری این پروژه، «Greg Christie» برگزار شد، آیو دلایل خود را برای تغییر ظاهر و شکل iOS بیان کرد و در اقدامی بسیار جالب و به دور از انتظار، به صورت علنی تنفر خود را نسبت به طراحی شلوغ و به قول خودش «skeuomorphic» که به‌شدت مورد پسند استیو جابز فقید و همچنین معاون ارشد تازه اخراج شده‌ از اپل و البته مورد علاقه آن مرحوم یعنی «اسکات فورستال» بود اعلام کرد تا... .

آیو گفت:

اگر کسی اندکی از طراحی سر‌رشته داشته باشد می‌داند که طراحی آن‌هم به وسیله پر کردن صفحه با استفاده از الهام گرفتن از نمونه‌های واقعی و شلوغ دیگر نتیجه‌بخش و زیبا نیست؛ حداقل در این زمان که این‌گونه است.

وی همچنین اذعان داشت:

به علت اینکه طراحی و شکل ظاهری اپلیکیشن‌های iOS بسیار متنوع است، درنتیجه کاربران اپل بیش از پیش گیج خواهند شد زیرا به اعتقاد من تنوع بیش از حد باعث سردرگمی کاربر خواهد شد. برای مثال اپلیکیشن Notes که یک شبیه‌ساز از دفترچه یادداشت واقعی است، به رنگ زرد است که در تناقض آشکار با رنگ نقره‌ای نقشه، سفید و آبی اپلیکیشن Mail و اپلیکیشن‌هایی ‌است که در مرکز بازی ما یافت می‌شوند.

اما اکنون که بیش از نیم‌میلیارد دستگاه با طراحی حاصل تفکر و ایده جابز و فورستال فروخته شده‌اند و کاربران به‌طور مداوم با آن‌ها کار می‌کنند، آیو با یک چالش اساسی برای اعمال نظر خودش روبروست تا بتواند ظاهر نرم‌افزار را همانند طراحی‌های آلومینیومی ساده و خوش‌ساخت خودش درآورد و در عین حال از فلسفه اپل که همانا سادگی‌ است پیروی کرده و بتواند مشتریان پر و پا قرص این کمپانی را مجاب کند تا از آن استفاده کنند.

در سیستم‌عامل جدید که بنا بر اظهارات اپل قرار است در کنفرانس پیش‌روی این شرکت معرفی شود، آیو تنها به اعمال تغییرات ساده و کلی بسنده نکرده؛ او به طرز محسوسی نشان، علامت و بخشی از وجود خود را در گوشه گوشه این سیستم‌عامل قرار داده که بنابر اطلاعات درز کرده از مصاحبه‌های خصوصی با او، وی گفته:

تمام وجود خودم را در جای جای این سیستم‌عامل قرار داده‌ام تا بتوانم آن‌را به یک محصول خاص و تک مانند تمامی محصولات اپل بدل کنم.

تمرکز روی آیفون:

screen-shot-2013-05-23-at-9-40-16-am

هنگامی که استیو جابز در کنفرانس ژانویه سال 2007 روی سن حاضر شد و در میان جمعیت بسیار زیاد و احساساتی شروع به معرفی آیفون کرد، یکی از لحظات حساس و بسیار موفق، کشیدن انگشت روی صفحه آیفون برای باز کردن قفل گوشی بود. اما از آن زمان تا‌کنون صفحه قفل آیفون هیچ تغییری را به خود ندیده است.

در iOS 7، اپل نوار زمان براق و درخشان خود را که در بالای صفحه قفل قرار داشت کنار گذاشته و آن‌را به یک طرح غیر براق و به رنگ سیاه تغییر داده است. مضاف بر این‌که قسمت مربع‌شکل که برای وارد کردن کد ورود به دستگاه طراحی شده بود کلا تغییرشکل داده و به شکل دایره‌ای با دکمه‌های به رنگ مشکی و با متون و کناره‌های سفید‌رنگ تبدیل شده‌اند. علاوه بر همه این‌ها بنابر گزارش‌ها بخش اعلانات در صفحه قفل جدید نیز دچار تغییرات شده‌اند و قابل تغییر و شخصی‌سازی با حالت‌ها و ژست‌های گوناگون هستند.

به هر حال صفحه قفل جدید از لحاظ طراحی ورای آن‌ چیزی‌ است که تا الان کاربران تجربه‌ کرده‌اند اما از لحاظ کارایی تغییر آنچنانی مشاهده نخواهد شد.

بخش اعلانات:

notifictations

آیو توانسته تیم طراح iOS را متقاعد کند تا طرح قبلی این بخش که شبیه پارچه کتان و چرم بود را تغییر داده و آن‌را با رنگ‌های سیاه و سفید یک‌دست و مسطح جایگزین کنند. برای مثال پنل کشویی موجود در نسخه فعلی از مرکز اعلانات، همان‌طورکه در تصویر می‌بینید، با پس‌زمینه‌ای به شکل پارچه کتان سیاه‌رنگ که راه راه است پوشیده شده اما در iOS 7 قرار است پس‌زمینه آن به رنگ سیاه /خاکستری همراه با متون به رنگ سفید تغییر کند.

در iOS 7، اپل در بخش مرکز اعلانات خود پنل‌هایی با قابلیت دسترسی سریع قرار داده تا کاربر بتواند در کم‌ترین زمان ممکن به اطلاعات اضافی هم‌چون خبر‌خوان های محلی (RSS Feeds) دسترسی پیدا کند. همچنین این شرکت در حال آزمایش یک بخش اختصاصی با دسترسی آسان برای تنظیم وای-فای، حالت هواپیما و گزینه‌های مخصوص بلوتوث است.

صفحه اصلی:

screen-shot-2013-05-23-at-12-40-42-pm

در iOS 7 صفحه اصلی تغییر آنچنانی نخواهد کرد و تقریباً شبیه به نسخه اولیه iOS است. تفاوت اصلی به آیکون‌ها بر می‌گردد که دیگر براق و درخشان نیستند و سایه ندارند؛ اما همچنان گرد و دارای افکت‌های مخصوص به خود هستند.

همان‌طورکه قبلا اشاره کردیم آیکون اپلیکیشن‌های مخصوص اپل مجددا طراحی شده‌اند و مسطح‌تر، خلوت‌تر و ساده‌تر شده‌اند؛ جدیدترین تغییرات قابل توجه در اعمال تغییرات جدید مربوط به اپلیکیشن‌های مخصوص عکس و فیلم‌برداری می‌شود که بسیار مدرن طراحی شده‌اند. آیکون مخصوص مرکز بازی‌های iOS 7 نیز تغییر کرده و علاوه بر مدرن شدن، نمد سبز رنگ پس‌زمینه و قطعات شطرنجی خود را از دست داده است.

علاوه بر این‌، وال‌پیپر‌های شبه پانوراما در صفحه اصلی همچنان بر سر جای خود قرار دارند و دستخوش تغییر نخواهند شد زیرا فقط چند ماهی از حضورشان در iOS می‌گذرد.

همچنین ناوبری و نوار زبانه مجددا طراحی شده‌اند تا شیب و شلوغی طراحی‌های قبل از بین بروند. هنوز نوارهایی در iOS هستند که به‌طور مختصر دارای افکت مات هستند.

ویژگی‌های جدید:

screen-shot-2013-05-23-at-8-42-46-pm

درست است که iOS 7 در زمینه تغییرات ظاهری دست‌خوش تغییرات گسترده شده‌ است اما همه تغییرات تنها در ظاهر خلاصه نمی‌شوند. اپل اعلام کرده که در این نسخه قصد دارد تا iOS را با Flickr و Vimeo یکپارچه کند و همچنین سعی دارد تا برای عملکرد هرچه بیشتر آیفون در داخل ماشین، «سیری» را با نقشه‌های خود تلفیق کند.

ازآنجاکه بنابر گزارش‌ها موثق، واسط گرافیکی جدید نه‌ تنها یک تغییر عمده برای مصرف‌کننده خواهد بود، بلکه یک بروز‌رسانی بسیار جاه‌طلبانه را برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای مخصوص این سیستم‌عامل رقم خواهد زد.

weather app

بنا به گفته‌ها و شنیده‌ها از داخل اپل، تمام تلاش مهندسان و طراحان این شرکت روی توسعه نسخه مخصوص آیفون متمرکز شده است و بعد از آن روی نسخه مخصوص آیپد کار خواهند کرد که این موضوع به خودی خود نشان‌دهنده این است که اپل قصد دارد به‌زودی آیفون 5S را معرفی کند.

زمان عرضه:

بسیار محتمل است که اپل iOS 7 را پاییز امسال همراه با نسخه بروز رسانی شده آیفون یعنی آیفون 5S همراه با بهینه‌سازی قطعات درونی معرفی کند؛ هرچند که پیش‌بینی می‌شود که نسخه‌های جدیدی از تبلت‌های این شرکت یعنی آیپد و آیپد مینی مجهز به این سیستم عامل نیز به بازار عرضه شوند.

به هر حال آیو را نباید دست‌کم گرفت. اپل مدیون ایده‌های بکر و آینده‌نگر او و جابز است. طراحی‌های آیو بی‌‌نظیرند و حس خاص بودن را به کاربران می‌دهند اما iOS را از ابتدا کسانی طراحی کرده بودند که تخصص لازم در طراحی نرم‌افزار و به‌خصوص برنامه‌نویسی را داشتند و مشکلات طراحی و ساخت یک سیستم‌عامل مانند iOS را می‌دانستند اما آیو تنها طراح خوبیست و نه یک برنامه‌نویس و طراح نرم‌افزار. اما به لطف موفقیت‌های بی نظیرش در طراحی، این وظیفه مهم نیز به آیو سپرده شده است. نظر شما در رابطه با نسل جدید سیستم‌عامل همراه اپل چیست؟ آیا اگر استیو جابز زنده بود اجازه چنین تغییراتی را می‌داد یا این تغییرات بخشی از ایده‌های او قبل از مرگش به شمار می‌رود؟ آیا آیو می‌تواند از پس چنین کاری آن هم با روی سپید بربیاید؟ شما چه فکر می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات