قیمت تبلت کیندل فایر HD آنقدر پایین است که آمازون روی آن ضرر می‌دهد اما مایکروسافت و اپل از سخت‌افزار سرفیس و آیپد مینی سود می‌برد

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۶
مطالعه 3 دقیقه
موسسه تحقیقاتی IHS پس از جداسازی قطعات تبلت‌های آیپد مینی، سرفیس و کیندل فایر اچ‌دی آمازون به نتایج جالبی دست یافته است. این موسسه قیمت حدودی قطعات موجود در آیپد مینی اپل را ۱۸۸ دلار تخمین زده است و این در حالی است که قیمت قطعات بکار رفته در در تبلت ۷ اینچی کیندل فایر HD شرکت آمازون حدود ۱۶۵ دلار و سرفیس مایکروسافت حدود ۲۷۱ دلار برآورد شده است. اما چرا آمازون برروی تبلت خود سود نمی‌کند و آن را با قیمت تمام شده، عرضه می‌کند؟ جزئیات کامل را در ادامه مطلب مشاهده کنید.
تبلیغات

تبلت سرفیس نسخه RT با قیمت ۴۹۹ دلار به فروش می‌رسد اما براساس تخمین IHS، قیمت سخت‌افزار این تبلت بدون در نظر گرفتن کاور هوشمند Touch Cover چیزی در حدود ۲۷۱ دلار است. قطعات اصلی این تبلت شامل پردازنده Tegra 3 ساخت انویدیا، نمایشگر و حافظه ساخت سامسونگ است. (البته بدون شک مایکروسافت علاوه بر سامسونگ حافظه مورد نیاز تبلت خود را از شرکت‌های دیگر نیز تهیه می‌کند.)

براساس گزارش ارائه شده توسط تیم کالبدشکافی IHS،  مدل پایه تبلت سرفیس مایکروسافت، سود بسیار کمی را برای این شرکت به همراه دارد. مایکروسافت با این نوع قیمت‌گذاری تلاش می‌کند تا کاربران را نسبت به خرید مدل‌های بالاتر به همراه کاور هوشمند یا حافظه بالاتر تشویق کند تا سود بیشتری عاید شرکت شود. کاور هوشمند سرفیس با قیمت ۱۲۰ دلار و بصورت جداگانه یا در کنار برخی از مدل‌های گران قیمت سرفیس عرضه می‌شود.

براساس این گزارش کاور هوشمند سرفیس برای مایکروسافت در حدود ۱۶ دلار هزینه دارد و به این ترتیب سود خوبی را عاید شرکت می‌کند. در واقع مایکروسافت با پایین نگاه داشتن قیمت پایه تبلت سرفیس و ایجاد اشتیاق در کاربران برای خرید کاور هوشمند، سعی دارد تا سود مورد نیاز را از فروش کاور هوشمند و لوازم جانبی بدست آورد. لوازم جانبی همیشه سود بسیار بالایی را برای تولیدکنندگان دارند. کاور هوشمند سرفیس دارای دو تراشه ساخت Atmel و Freescale Semiconductor است.

به نظر می‌رسد بزرگترین برنده در تبلت سرفیس، سامسونگ است، چون نمایشگر، باتری و برخی از تراشه‌های بکار رفته در سرفیس ساخت این کمپانی کره‌ای هستند. این قطعات مبلغی در حدود ۱۳۷ دلار از ۲۷۱ دلار قطعات تشکیل دهنده سرفیس را شامل می‌شود.

اوضاع در مورد تبلت Kindle Fire HD آمازون کمی متفاوت‌تر است، قطعات درون این تبلت ۷ هیچی حدود ۱۶۵ دلار هزینه به همراه داشته‌اند و این در حالی است که قیمت عرضه این محصول در بازار ۱۹۹ دلار است. اگر هزینه‌های طراحی و توسعه، بازاریابی و غیره را در نظر بگیرید، آمازون برروی سخت افزار تبلت ۷ اینچی خود ضرر هم می‌دهد. آمازون با پایین نگه داشتن قیمت سخت‌افزار خود تلاش می‌کند تا کاربران بیشتری را وارد اکوسیستم‌ خود نموده و از طریق فروش محتوای دیجیتال درآمد کسب کند. مدیرعامل آمازون در پرسش به سوال خبرنگران در رابطه با اینکه چطور آمازون می‌تواند قیمت کیندل فایر را با این سخت افزار تا این اندازه پایین نگه دارد، پاسخ داد که ما سودی برروی تبلت نمی‌کنیم و آن را با قیمت تمام شده، به فروش می‌رسانیم.

قیمت قطعات بکار رفته در آیپد مینی نیز در حدود ۱۸۸ دلار تخمین زده شده است، این تبلت با قیمت ۳۲۹ دلار به فروش می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات