بزرگ‌ ترین عدد اول با ۲۲ میلیون رقم محاسبه شد

پنج‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
کورتیس کوپر موفق شده تا عدد اول بزرگ‌تری را با طولی بیش از ۲۲ میلیون رقم کشف کند.
تبلیغات

کورتیس کوپر از دانشگاه میسوری موفق شده تا بزرگ‌ترین عدد اول محاسبه شده تا به امروز را کشف کند. براساس اطلاعات ارائه شده این عدد اول در جریان پروژه‌ای که Great Internet Mersenne Prime Search نام دارد، کشف شده است. این پروژه به گونه‌ای طراحی شده که نیروی پردازشی مورد نیاز برای آن از طریق مشارکت کاربران با اشتراک گذاشتن منابع سخت‌افزاری تامین می‌شود. بزرگ‌ترین عدد اول محاسبه شده متشکل از ۲۲٫۳۳۸٫۶۱۸ رقم است.

نرم‌افزار طراحی شده برای پروژه‌ی GIMPS به طور تصادفی اعدادی را ایجاد کرده و آن‌ها را برای آگاهی از این موضوع که اول است یا خیر، مورد آزمایش قرار می‌دهد. همانطور که می‌دانید اعداد اول فقط بر خود و یک بخش‌پذیر هستند؛ در صورتی که عددی به یکی از اعداد دیگر بخش‌پذیر بوده و باقی مانده‌ای صفر را در پی تقسیم‌های متوالی نتیجه دهد، پس عدد اول نیست. پیدا شدن این عدد اول مربوط به روزهای اخیر نیست، بلکه رایانه‌ی کوپر در ۱۷ سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی این عدد اول را یافته است، اما وجود باگی که مانع ارسال ایمیل اطلاع‌رسانی مبنی بر یافتن این عدد شده، باعث شده تا چند ماه بعد شاهد آگاه شدن دانشمندان از کشف آن باشیم.

کوپر در سال ۲۰۱۳ نیز موفق به یافتن بزرگ‌ترین عدد اول زمان شده بود که شامل بیش از ۱۷ میلیون رقم بود. وی برای یافتن هر یک از اعداد از GIMPS بیش از ۳۰۰۰ دلار جایزه دریافت کرده است.

تمام اعداد اول پیدا شده توسط GIMP شامل اعداد اول موسوم به Mersenne هستند. این عدد برگرفته از فرمول دو به توان P منهای یک هست که در این فرمول خود P نیز عدد اول است. تا امروز تنها ۴۹ عدد اول Mersenne کشف شده که ۱۵ عدد از آن‌ها توسط GIMPS محاسبه شده است.

شاید خالی از لطف نباشد تا بدانید که GIMPS اخیرا باگی را در پردازنده‌های نسل ششمی اسکای لیک اینتل کشف کرده است. این باگ باعث می‌شد تا تراشه‌های جدید اینتل در زیر فشار کاری زیاد با مشکل روبرو شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات