رویکرد سنتی در بی‌توجهی به نرم افزار، بخش موبایل سامسونگ را با مشکل روبرو می‌کند

یک‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
مطالعه 3 دقیقه
سامسونگ در تلاش است تا به روزهای خوب خود بازگشته و عرضه‌ی انواع گوشی‌های هوشمند پرچمدار توسط این کمپانی را نیز باید تلاشی در این راستا خواند. اما بهبود وضعیت سامسونگ مستلزم تغییر نگرش‌های سنتی در بخش موبایل این کمپانی کره‌ای و افزایش توجه به بخش تولید نرم‌افزار است. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که تغییر نکردن نگرش سامسونگ نسبت به بخش نرم‌افزار، بهبودی را در وضعیت کنونی کمپانی ایجاد نخواهد کرد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 سامسونگ فاصله‌ی زیادی با روزهای اوج خود در دو سال اخیر دارد. این کمپانی با وجود اینکه همچنان به عنوان بزرگ‌ترین عرضه کننده‌ی گوشی‌های هوشمندشناخته می‌شود، اما درآمد و به طبع آن سود اندکی را در مقایسه با سال‌های پیش، از آن خود می‌کند. سامسونگ در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه بیشتر از اپل گوشی روانه‌ی بازار کرده و همانطور که اشاره کردیم بزرگ‌ترین عرضه کننده‌ی گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۵ است، حال آنکه سهم این کمپانی از بازار جهانی به کمتر از ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

بخش موبایل سامسونگ در سال جاری بیش از ۳۹ درصد از سود عملیاتی کل سامسونگ الکترونیکس را تامین کرده است، حال آنکه در سال ۲۰۱۳ میلادی بیش از ۶۸ درصد از سود عملیاتی کل کمپانی از طریق فروش گوشی‌های هوشمند تامین می‌شد. امسال سامسونگ شاهد کمترین سوددهی بخش موبایل از سال ۲۰۱۰ است.

اما شماری از کارشناسان امر، ضعف کنونی سامسونگ را در معطوف نکردن توجه کافی به بخش توسعه‌ی نرم‌افزار برای گوشی‌های هوشمند این کمپانی اعلام کرده‌اند. در واقع نبود توجه به نرم‌افزار به فرهنگی در این کمپانی کره‌ای بدل شده و ا‌ز این‌رو تمام تلاش‌های صورت گرفته در راستای توسعه‌ی نرم‌افزار و بهبود این بخش نیز با شکست روبرو شده است. سال گذشته سامسونگ فعالیت بسیاری از سرویس‌های نرم‌افزاری خود را متوقف کرده که عمر شماری از آن‌ها حتی یک سال نیز نشده بود.

 رشد فروش گوشی‌های هوشمند با بلوغ بازار و اشباع آن کاهش می‌یابد و در اینجا است که توسعه‌ی انواع محتوا، سرویس‌ها و نرم‌افزار‌های اختصاصی می‌تواند سامسونگ را از سایر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند اندرویدی که محصولات ارزان قیمت را روانه‌ی بازار می‌کنند، متمایز کند.

سامسونگ در واکنش به این گفته‌ها به توسعه‌ی سرویس‌هایی نظیر سیستم پرداخت سامسونگ پی اشاره می‌کند. همچنین کره‌ای‌ها توسعه‌ی پلتفرم اینترنت اشیا را نیز تلاشی در راستای ارائه‌ی سرویس‌ها و نرم‌افزار‌های اختصاصی برای سامسونگ ارائه می‌کنند. به نظر می‌رسد سامسونگ این موضوع را درک کرده، اما سرویس‌های مورد اشاره توسط این کمپانی کافی نیست و باید این کمپانی تلاش بیشتری در این زمینه به خرج دهد.

صحبت با کارکنان پیشین و کنونی کمپانی نوعی دوگانگی را در سیاست‌‌هایی که سامسونگ در پیش گرفته، نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد رقابت بین بخش‌های مختلف سامسونگ موبایل، باعث شده تا اهداف کوتاه مدت بر اهداف بلند مدت چیره شده و از این‌رو بسیاری در تلاشند تا همچنان با قدرت بیشتری در بعد سخت‌افزاری فعالیت کنند، همین موضوع باعث می‌شود تا سامسونگ در زمینه‌ی توسعه‌ی پلتفرم‌های قدرتمند و بالا بردن ارزش کاربرانش تلاشی نکرده و در نتیجه نتواند وفاداری خریداران گجت‌هایش را افزایش دهد. بسیار از تحلیل‌گران معتقدند ارائه‌ی انواع سرویس‌های نرم‌افزاری می‌تواند کاربران را به خرید گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت اندرویدی ترغیب کند.

همانطور که اشاره کردیم، کره‌‌ای‌ها سیستم پرداخت سامسونگ پی را به عنوان یکی از نقاط قوت بخش نرم‌افزار خود معرفی کرده‌اند. برخلاف سیستم پرداخت اپل، سامسونگ پی با انواع پایانه‌های فروشگاهی که قابلیت کشیدن کارت را در اختیار افراد قرار می‌دهند، سازگار است، از این‌رو بیش از ۹۰ درصد از پایانه‌های بانکی مورد استفاده در فروشگاه‌های اقصی نقاط جهان قادرند با سیستم سامسونگ پی تعامل داشته باشند.

 یکی از کارکنان پیشین سامسونگ به این موضوع اشاره کرده که مدیران سامسونگ نرم‌افزار را به عنوان یک ابزار بازاریابی در نظر گرفته و علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری و تبدیل آن به نقطه‌ی قوت محصولات این کمپانی ندارند. وی به این موضوع اشاره کرده که مدیران رده بالای سامسونگ اهمیت نرم‌افزار را درک نمی‌کنند، اما در مقابل این افراد به سخت‌افزار اهمیت بالایی داده و در مسیر رشد آن تلاش می‌کنند.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات