فضاپیمای فالکون ۹ اسپیس ایکس ۲۸ آذر بار دیگر به فضا پرتاب می‌شود

جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
مطالعه 4 دقیقه
پس از مدت‌ها دوری از پرتاب فضاپیما، اسپیس ایکس و ایلان ماسک در نظر دارند تا راکت فالکون ۹ را بار دیگر در روز ۲۸ آذر ماه به فضا پرتاب کنند. این تاریخ توسط ایلان ماسک در توییتر اعلام شده است. با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

اسپیس ایکس در نظر دارد تا روز ۲۸ آذر ماه راکت فالکون ۹ را بار دیگر به فضا پرتاب کند. این راکت ۱۱ ماهواره را از کمپانی ارتباط راه دور نیوجرسی به مدار درونی زمین ارسال خواهد کرد. این پرتاب اولین سفر برای فالکون در ۶ ماه گذشته خواهد بود. مدیر عامل اسپیس ایکس، ایلان ماسک اعلام کرده است که آزمایش‌های اولیه در ۲۵ آذر آغاز و پس از حدود ۳ روز پرتاب انجام خواهد شد.

راکت‌های اسپیس ایکس از ماه ژوئن زمین‌گیر شده‌اند. این اتفاق در پی منفجر شدن فالکون ۹ در حالی که مواد غذایی را برای ایستگاه فضایی بین المللی حمل می‌کرد، به وقوع پیوسته است. این انفجار در اثر استفاده از استیل اشتباه در مخزن فشار سوخت به وقوع پیوسته بود؛ ماده‌ای مقاوم در برابر فشار که هزاران بار در گذشته با استفاده از آن پروازها صورت گرفته بودند. پس از این حادثه ایلان ماسک تیمی را برای انجام تحقیقات گسترده مامور کرده و قرار بر این شده است که هر مخزن سوخت به طور جداگانه قبل از پرتاب تست شود.

این پرتاب نسخه‌ای جدید از فالکون ۹ را آزمایش خواهد کرد که باعث آسان‌تر شدن بازیابی راکت بعد از پرتاب می‌شود. در طی یک سال گذشته اسپیس ایکس در تلاش بوده است تا راکت فالکون ۹ را پس از پرتاب بر روی بستری در دریا فرود آورد. در حالت طبیعی، راکت‌ها پس از پرتاب نابود شده یا گم می‌شوند و بازیابی آن‌ها با توجه به هزینه‌های بالای ساخت می‌تواند بسیار مفید باشد. با این حال اسپیس ایکس در پرتاب جدید خود مورد دیگری را نیز تست کرده و تلاش خواهد کرد تا راکت را در زمین خشک در فلوریدا فرود آورد. پیش‌تر تلاش می‌شد تا این راکت بر روی بستری بر روی دریا فرود آید.

فرود آوردن راکت‌ها بر روی خشکی از اهداف بلند مدت اسپیس ایکس به شمار می‌رفت، اما عملی شدن این هدف پیش از موعد مقرر می‌تواند اندکی تحت تاثیر انجام این آزمایش توسط جف بزوس و بلو اوریجین نیز باشد. این آژانس خصوصی فضایی اعلام کرده است که موفق شده پس از پرتاب فضاپیما به فضا راکت آن را بازیابی کرده و بر روی زمین بنشاند. بسیاری سریعا رقابت بین این دو کمپانی را تمام شده دانسته و برنده را بلو اوریجین و جف بزوس اعلام کردند؛ اگر چه به زمین نشاندن فالکون ۹ اسپیس ایکس بسیار دشوارتر از به زمین نشاندن راکت بلو اوریجین است.

spacex falcon9 b2ae6

با این حال تا به امروز اسپیس ایکس موفق به بازیابی راکت خود نشده است؛ اما امیدوار است فالکون ۹ در این زمینه موفق عمل کند. این راکت که با نام فالکون ۹ نسخه‌ی ۱.۱ شناخته می‌شود که در مقایسه با نسخه‌ی قبلی تغییراتی در ساختار آن ایجاد شده و با داشتن موتورهای مرلین این بار ۳۰ درصد قدرت بیشتری خواهد داشت. مدیر اسپیس ایکس، جواین شاتول معتقد است تغییرات جدید در این راکت می‌توانند باعث بهتر شدن عملکرد فالکون ۹ پس از پرتاب شوند.

اسپیس ایکس ابتدا اعلام کرد که با پرتاب ماهواره‌ی ارتباط از راه دوری برای SES، تامین کننده‌ی ماهواره‌ای جهانی که در لوکزامبورگ واقع شده، به عرصه بازمی‌گردد، اما سپس این شرکت اعلام کرد که قصد دارد ابتدا تست‌های اربکام را اجرا کند؛ چرا که اجازه‌ی آزمایش‌های بیشتری را به اسپیس ایکس خواهد داد. فالکون ۹ می‌تواند ماهواره‌ی اربکام را بدون نیاز به روشن کردن مجدد موتور در مرحله‌ی بالای راکت، به فضا ببرد. این بخش از راکت در واقع قسمتی است که پس از جدا شدن قسمت اصلی بدنه، باقی می‌ماند. پس از جدا شدن موفقیت آمیز ماهواره‌های اربکام، اسپیس ایکس برای اطمینان از عملکرد درست موتورها، آن‌ها را روشن خواهد کرد.

همان طور که اشاره شد این کار لزومی ندارد؛ اما اسپیس ایکس برای اطمینان از عملکرد درست موتورها برای ماموریت بعدی خود در ماه دسامبر آن را آزمایش خواهد کرد. معمولا موتورهای بخش بالایی زمانی دوباره در فضا روشن می‌شوند که نیاز به خارج کردن فضاپیما از اثر نیروی جاذبه‌ی زمین باشد.

افراد بسیاری از جمله محققان ناسا این پرتاب را تحت نظر خواهند داشت؛ چرا که اسپیس ایکس یکی از دو کمپانی خواهد بود که قرار است منجمان ناسا را از سال ۲۰۱۷ به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کند. اسپیس ایکس نیاز دارد تا بار دیگر به پرتاب آزمایشی فضاپیماها دست بزند تا بتواند برای سال ۲۰۱۷ خود را آماده کند. به علاوه اسپیس ایکس برای تامین مواد مورد نیاز ایستگاه فضایی بین‌المللی با ناسا قرارداد امضا کرده است و برای آن که بتواند بار دیگر قرارداد با ناسا را تصاحب کند نیاز به موفق شدن در جدیدترین آزمایش خود دارد؛ چرا که برنده‌ی این قرارداد در ژانویه‌ی سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات