انویدیا در حال کار روی نسل بعدی واقعیت مجازی است

سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی انویدیا در حال کار روی فناوری جدیدی برای واقعیت مجازی به نام NE-LF است که می‌تواند مشکل حالت تهوع یا سردرد کاربر هنگام استفاده طولانی مدت از هدست‌های VR را حل کند.
تبلیغات

انویدیا با وجود این که سردمدار فناوری واقعیت مجازی است، طی مدت اخیر بیشتر ساکت بوده و اجازه داده که محصولاتی چون آکیولس ریفت در این بازار یکه تازی کنند. اما در این مدت آنها بیکار ننشسته‌اند و با همکاری دانشگاه استنفورد در پی توسعه تکنولوژی جدیدی بوده‌اند. این تکنولوژی جدید NE-LF نام دارد که مخفف Near Eye Light Field به معنای «میدان نور نزدیک چشم» است. این سیستم قرار است همه اشکال نامتعارفی را که در هدست‌های واقعیت مجازی کنونی اتفاق می‌افتد حذف کند. این سامانه با تصاویر چهار بعدی (2D+2D) کار می کند. این تصاویر در مقابل هر دو چشم قرار می‌گیرند و ترکیب آنها منجر به شکل‌گیری تصویر سه‌بعدی می‌شود. انتظار می‌رود این فناوری تا سال ۲۰۱۸ روانه بازار شود.

انویدیا

مشکلی که سیستم‌های واقعیت مجازی کنونی دارند این است که وقتی اشیا به دوربین مجازی نزدیک می‌شوند، برخی از مردم دچار پدیده Motion Sickness می‌شوند؛ یعنی برخی تصاویر را به هم ریخته می‌بینند و حرکت اجسام حتی منجر به سردرد آنها نیز می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا کاربر نتواند به صورت طولانی مدت از هدست واقعیت مجازی استفاده کند. سامانه جدید انویدیا از دو لایه نمایشگر بهره می‌برد که بین آنها ۵ میلی‌متر فاصله وجود دارد. این کار باعث می‌شود تا یک میدان چهاربعدی تصویر به چشم فرستاده شود، بنابراین چشم می‌تواند به صورت طبیعی بین دو شی فوکوس کند. تنها مشکلی که هم اکنون بر سر راه این فناوری وجود دارد این است که فعلا می‌توان به ازای هر چشم رزولوشن ۶۴۰ در ۸۰۰ پیکسل داشت که اصلا برای بازی یا هر اپلیکیشن مدرن دیگری مناسب نیست.

اگر انویدیا بتواند مشکل بد شدن حال کاربر در استفاده طولانی‌مدت از هدست واقعیت مجازی را حل کند، مهم‌ترین چالش این صنعت در راه توسعه بیشتر را حل کرده است. باید ببینیم آیا انویدیا می‌تواند صنعت واقعیت مجازی را دچار تحول کند یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات