پرواز پهپاد هدهد۳ با سامانه دیده‌ بان۱ در آسمان ایران

سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
پهپاد هدهد ۳ مجهز به سامانه مراقبت و شناسایی دیده‌بان ۱ امروز در دانشگاه شریف با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری رونمایی شد. این پهپاد و سامانه توسط دانشجویان دانشگاه شریف تولید شده‌اند.
تبلیغات

پهپاد عمودپرواز یا Multi Rotor هدهد ۳ مجهز به سامانه مراقبت و شناسایی دیدبان ۱ دستاوردهای فناورانه دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، امروز با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری رونمایی شد.

پهپاد هدهد ۳ باقابلیت برخاست و فرود عمودی، بدون نیاز به باند و با کاربردهای متعدد ازجمله، شناسایی و دیده‌بانی، امداد و نجات و نقشه‌برداری با تلاش دانشجویان ایرانی طراحی و تولید شده است.

سامانه مراقبت و شناسایی دیدبان ۱، یک سیستم تصویربرداری هوایی همراه با آنالیز است که می‌تواند حرکات پرنده را پایدار کرده و از مناطق موردنظر عکس‌های بدون لرزش بگیرد.

به گفته سخنگوی شرکت دانشجویی وابسته به دانشگاه شریف که سازنده این محصولات است، مراحل طراحی و تولید هدهد ۳ از اواخر سال ۱۳۹۳ کلید خورده و بعد از سپری شدن ۸ ماه به نتیجه رسیده است. هدهد ۳ یک مولتی روتر بدون سرنشین الکتریکی است که توانایی حمل بار تا ۳ کیلوگرم را دارد. بار قابل‌حمل توسط این دستگاه می‌تواند انواع دوربین مرئی و حرارتی یا محموله‌های دیگر باشد. به‌عنوان‌مثال این پهپاد می‌تواند محموله‌های دارویی یا موارد موردنیاز دیگر را به مناطق صعب‌العبور ببرد. این پهپاد ۸ روتره در هر بازو، ۳ ملخ دارد . حداکثر سرعت هدهد۳ حدود ۷۰ کیلومتر بر ساعت است و می‌تواند تا ۵۳ دقیقه پرواز کند.

مصطفی حسن پناه، سخنگوی شرکت دانش‌بنیان فاتح آسمان شریف در مورد قابلیت‌های هدهد۳ توضیح داد:

تعویض آسان باتری پهپاد در کمتر از یک دقیقه، کاهش حجم پرنده با جمع شدن بازوها، حمل‌ونقل راحت توسط یک نفر، اعلام میزان انرژی باقی‌مانده باتری، امکان پرواز در محیط‌های متنوع و قدرت پرواز در گردوغبار و باران سبک از بارزترین خصوصیات هدهد۳ است. این پهپاد ضمن فرستادن هم‌زمان و برخط اطلاعات پرواز به ایستگاه زمینی و همچنین برگشت به خانه در شرایط اضطراری، خصوصیاتی چون فرود و پرواز تمام‌خودکار خارج از دید خلبان را دارد.

به گفته این دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف، سامانه مراقبت و شناسایی دیدبان ۱، یک سیستم تصویربرداری هوایی همراه با آنالیز است که می‌تواند حرکات پرنده را پایدار کرده و از مناطق موردنظر تصاویر بدون لرزش بگیرد. دیدبان ۱ می‌تواند اهداف موردنظر را به‌صورت خودکار دنبال کند. این سامانه تصویربرداری و شناسایی به تجهیزات دوربین دید در شب، سیستم قفل‌کردن روی مختصات داده شده (GPS Lock) و اشاره‌گر لیزری مجهز است و امکان ذخیره‌سازی فیلم‌ها و عکس‌ها روی کارت حافظه نیز در آن تعبیه شده است.

حسن‌ پناه درباره این سامانه ادامه داد:

دیده‌بان۱ همچنین قابلیت نصب بر روی انواع هواپیما، بالگرد و انواع پهپادها را دارد. این سامانه لرزش‌های ناشی از حرکت پرنده را با سیستم جاذب ارتعاشات حذف کرده و با سیستم ژیروسکوپی از انتقال حرکت‌ها و تکان‌های پرنده جلوگیری می‌کند. اشاره‌گر لیزری دیده‌بان ۱ می‌تواند با نشان‌گذاری اهداف مشخص شده، موشک‌ها و مهمات هوشمند ‌لیزری را به سمت اهداف بفرستد.

دیدبان ۱ را می‌توان در عملیات شناسایی و دیده‌بانی، پایش فنی، امداد و نجات، نقشه‌برداری مناطق عملیاتی، مرزبانی و مبارزه با قاچاق، پایش ترافیک، پاسداری از محیط‌زیست و پایش گسترش حریق استفاده کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات