گوشی‌ها باید حالتی برای زمان خواب داشته باشند

سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸
مطالعه 2 دقیقه
تحقیقات نشان داده که نور‌های آبی و سبز درساعات پایانی شب سیستم بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند و باعث بروز اختلال در خواب افراد می‌شوند. بر این اساس محققان می‌گویند برای حفظ سلامتی کاربران گوشی‌ها باید به حالت خواب مجهز شوند.
تبلیغات

به عقیده‌ی کارشناسان، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و کتاب‌خوان‌های الکترونیکی باید یک "حالت خواب" اتوماتیک داشته باشند تا از ایجاد مزاحمت برای خواب کاربران جلوگیری کند. به گفته‌ی پروفسور پائول گرینگراس (Paul Gringras) این حالت، نور آبی‌ رنگی را که باعث تاخیر در خواب افراد تا ساعات پایانی شب شده را فیلتر می‌کند.

وی  می‌گوید:

گوشی‌ها و تبلت‌های جدید همگی دارای رنگ‌های آبی‌تر و روشن‌تر هستند و کمپانی‌ها باید در این مورد مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشند. با تاریک‌تر شدن هوا در ساعات پایانی روز، بدن به طور خودکار شروع به ترشح هورمون خواب (ملاتونین) بیشتری می‌کند. این هورمون باعث می‌شود افراد از آخر شب احساس خواب‌آلودگی کرده و بخوابند.

طول‌موج‌های خاصی از نور در طیف نوری آبی و سبز باعث به هم خوردن این سیستم می‌شوند. پروفسور گرینگراس در مطالعه‌‌‌ی انجام شده در مورد تحلیل نور تابش شده از وسایل الکترونیکی همکاری داشت.

وی‌ می‌افزاید:

این طول موج برای استفاده در طول روز فوق‌العاده است، ولی استفاده از آن در شب کاملا مضر است. داده‌های ما نشان می‌دهد که استفاده از هریک از این وسایل در شب می‌تواند تا یک ساعت خواب شما را به تاخیر بیندازد.  اخیرا برخی اپلیکیشن‌های کنترل خواب طراحی شده‌اند تا نورهای آبی و سبز را در شب کاهش دهند. همچنین افزودن یک گزینه‌ی حالت خواب هم می‌تواند مفید باشد. یکی از این نرم‌افزار‌ها برنامه‌ی f.lux است که نور آبی را در حالت خواب فیلتر می‌کند و اجازه‌ی تابش آن را نمی‌دهد. 

به گفته‌ی وی، کلید حل این مشکل، مسئولیت‌پذیری بیشتر تولیدکنندگان و خودکار کردن سیستم کنترل تابش نور خواهد بود. اینکه بگوییم از این وسایل کمتر استفاده کنید به تنهایی کافی نیست. واقعیت این است که این وسایل بسیار جالب و مفرح هستند اما لازم است که برای کنترل نورشان در ساعات پایانی شب اقداماتی انجام شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات