استفاده مداوم از موتورهای جستجو تاثیر بدی روی حافظه افراد دارد

پنج‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت کسپرسکی که در زمینه امنیت سایبری فعالیت می‌کند اخیرا مطالعه‌ای بر روی ۶۰۰۰ اروپایی انجام داده تا مشخص شود فناوری ابزارهای هوشمند متصل به اینترنت تا چه میزان بر حافظه افراد تاثیر مثبت یا منفی می‌گذارد. با زومیت و نتایج این تحقیقات همراه باشید.
تبلیغات

امروزه وجود موتورهای جستجو باعث شده تا در کسری از زمان به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کنیم. از این رو فشار کمتری به مغز خود برای بیاد آوردن مفاهیم می‌آوریم. ولی قابلیت دستیابی به اطلاعات در موتورهای جستجو مانند گوگل سبب شده تا کم کم  خاطرات خود را هم فراموش کنیم. به تازگی شرکت کسپرسکی در این زمینه مطالعه‌ای را انجام داده است.

وقتی سوالی پرسیده می‌شود،  ۳۶ درصد اروپایی‌ها گفته‌اند که بجای این که سعی کنند تا پاسخ سوال را بیاد بیاورند، ترجیح می‌دهند که در فضای مجازی به دنبال پیدا کردن جواب باشند. همچنین ۲۴ درصد از افراد نیز اعلام کرده‌اند که پس از استفاده از اطلاعاتی که بدست آوره‌اند، این اطلاعات را فراموش می‌کنند.

این مطالعه به کمک بنیاد بریتانیایی تحقیقات بازار Opinion Matters بر روی ۶۰۰۰ زن و مرد بالای ۱۶ سال از کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، بلژیک، هلند و لوکزامبورگ انجام شده است تا نحوه تاثیرگذاری فناوری بر خاطرات و حافظه افراد را بررسی کند.

دکتر ماریا ویمبر از دانشکده روانشناسی دانشگاه بیرمنگام معتقد است:

جستجوی آنلاین اطلاعات بجای تلاش برای به یاد آوردن آن‌ها، ما را به متفکران سطحی بدل کرده است. اطلاعات تکرار شونده پسیو حافظه بلند مدت قوی را برای ما ایجاد نمی‌کنند. 

اکثر والدینی که در این مطالعه علمی شرکت کرده بودند شماره تلفن مدرسه فرزندشان را حفظ نبودند و بیش از نیمی از آن‌ها هم نمی‌توانستند شماره تلفن همراه فرزندشان را به یاد بیاورند. 

بنابرانین جای تعجب نیست که اکثر افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند در صورت گم کردن گوشی همراه خود احساس وحشت و نگرانی می‌کنند چرا که امروزه ابزارهای هوشمند بیش از خود ما در مورد زندگی شخصی ما اطلاعات دارند. هر چند ابزارهای دیجیتالی متصل به اینترنت زندگی امروزی ما را غنی‌تر کرده‌اند ولی خطر بالقوه فراموشی دیجیتالی را در ما بیشتر کرده‌اند.  فناوری چقدر بر حافظه شما اثر گذاشته است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات