گوگل با تغییر لوگو در پی بازیابی هویت خود است

یک‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴
مطالعه 5 دقیقه
با نگاهی ریزبینانه به لوگوی جدید گوگل می‌توان پی برد که گوگل خود را به عنوان یک کمپانی پیشرفته و چند میلیارد دلاری در آینده می‌بیند.
تبلیغات

چندی پیش گوگل لوگوی خود را بعد از سال‌ها عوض کرد؛ اما سیل واکنش‌های منفی با اشاره به کودکانه بودن لوگوی جدید به همراه تحلیل‌های روانشناسی متعددی که اشاره به دلایل تنفر از لوگوی جدید گوگل داشت، روانه‌ی مانتین ویو شد. اما ورای تمام هیاهوی ایجاد شده در مورد فونت و شکل جدید لوگوی گوگل، می‌توان با نگاهی ریزبینانه به آنچه که گوگل به عنوان یک کمپانی پیشرفته و چند میلیارد دلاری در آینده می‌بیند، پی برد.

گوگل چندی پیش لوگوی خود را پس از ۱۶ سال دچار تحولی بزرگ کرد که این موضوع واکنش‌های مثبت و منفی زیادی را در پی داشت. شماری از کاربران و کارشناسان، گوگل را به این جهت موردانتقاد قرار دادند؛ حتی این گروه از ارائه‌ی دلایل روانشناسی نیز دریغ نکردند. منتقدین براساس آنچه که با استدلال غیرمنطقی مغز انسان مرتبط است، تغییر لوگوی گوگل را فاقد عنصر عشق می‌دانند که در گذر سال‌ها در لوگوی قبلی این کمپانی دمیده شده ست. اما گوگل هزینه‌ی تغییرات در لوگوی خود را که چنین واکنشی برانگیخته، در نظر نداشت؟ این کمپانی پس از تحولات در کمپانی، نگرشی رو به آینده دارد و تغییر لوگو را نیز در این راستا انجام داده است.

با نگاهی به برند جدید گوگل می‌توان به روشنی دید که این کمپانی چگونه درصدد بهبود جایگاه خود در بازار جهانی است که در آن دیگر گجت‌ها با صفحه‌ی نمایش کوچک‌تر حرف اول را می‌زنند. گوگل پیش از آنکه لوگوی خود را دچار تحول کند، با تغییر ساختار گسترده‌ای روبرو شد؛ بطوری‌که با تشکیل یک کمپانی مادر با نام آلفابت، گوگل با تمرکز روی اینترنت به کار خود ادامه خواهد داد.

به گفته‌ی یکی از کارکنان گوگل که نمی‌خواست نامش فاش شود، در سال‌های اخیر، لری پیج، موسس و مدیرعامل پیشین گوگل که هم اینک برکرسی مدیریت آلفابت تکیه زده، خود به تنهایی تغییرات در لوگوی گوگل را زیر نظر می‌گرفت و از این‌رو اعمال تغییرات و تغییر کامل لوگو امری محال بود. یقینا تغییرات در لوگوی گوگل با واگذاری مدیریت گوگل توسط لری پیج بی ارتباط نیست. به نظر می‌رسد ساندار پیچای با ورود به گوگل باب تغییرات در گوگل را که شامل لوگوی این کمپانی نیز می‌شود، باز کرده است.

وزلی چان، یکی از کارکنان پیشین گوگل که سابقه‌ی بلند بالایی در این کمپانی دارد، در خصوص تغییرات لوگوی گوگل چنین اظهار نظر کرده است:

گوگل به خوبی می‌داند که یک کمپانی جهانی است و تغییرات در لوگو و طراحی برند جدید برای این کمپانی، نه فقط برای نمایشگرهای قدرتمند، بلکه با در نظر گرفتن صفحه‌ی نمایش گوشی‌های هوشمند ۱۰۰ دلاری انجام می‌شود. این موضوع دلیلی منطقی برای ایجاد تغییرات تحت مدیریت ساندار پیچای در لوگوی گوگل است.

تغییرات لوگوی گوگل، گذار غول جست‌جو از یک سرویس محدود به دسکتاپ به سرویس چند پلتفرمی را نشان می‌دهد

تغییرات جدید در برند گوگل، آن‌چنان که این کمپانی در پستی  به همین منظور در وبلاگ خود منتشر کرده، با هدف نمایش تحول در گوگل انجام شده است. گوگل در حال مهاجرت از تمرکز روی دسکتاپ به یک سرویس با پشتیبانی از پلتفرم‌ها و نمایشگرها با کیفیت و سایز‌های متفاوت است. برای تحقق این هدف بسیاری از کارکنان گوگل در کنار هم کار کرده‌اند تا با یک نگاه ساده، لوگوی جدیدی را طراحی کنند که روی انواع آیفون‌ها، گوشی‌های اندرویدی و حتی گوشی‌های هوشمند ۱۰۰ دلاری که در کشورهای نظیر هند عرضه می‌شود، جلوه‌ی خوبی داشته باشد.

پیچای به عنوان یک کاندید اصلی برای در اختیار گرفتن عنان قدرت در گوگل مطرح بود. وی شهرت و اعتبار خود را به علت مدیریت خوب قسمت‌هایی از کمپانی نظیر کروم و اندروید کسب کرده بود که دو محصول بسیار مهم برای گوگل به شمار می‌روند. وی با مدیریت خوب خود روز به روز بر قدرت گوگل افزود. حال پیچای علاوه بر دوراندیشی خود در زمینه‌ی مدیریت، آینده نگر بودن را نیز در زمینه‌ی تغییر لوگو اثبات کرده است.

GoogleLogoInt

بسیاری در انتظار این تغییر بودند؛ چراکه براساس شنیده‌ها در یک سال اخیر درون کمپانی گفتگوهای زیادی در این خصوص انجام شده است. حتی طراح اصلی لوگوی جدید گوگل نیز از اینکه این تغییر به طول انجامیده اظهار تعجب کرده است.

روث کدار، طراحی اصلی در فرآیند تغییر لوگوی گوگل در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

من انتظار ایجاد این تغییر را پس از ایجاد آلفابت داشتم. اخیرا تغییرات زیادی در کمپانی و محصولات و سرویس‌های ارائه شده توسط کمپانی ایجاد شده بود و از این‌رو من از عدم انجام تغییرات در لوگو تعجب می‌کردم.

سخن‌گوی گوگل در رابطه با سیاست‌های گوگل در پس پرده‌ی تغییرات در لوگو اظهار نظری نکرد، اما شماری از کارکنان سابق گوگل بی ارتباط بودن تغییر لوگو با تحولات اخیر کمپانی را غیر ممکن خواندند.

لری پیج با تاسیس آلفابت و انتساب کارکنان متعهد به شغل‌های مدیریتی درجه پایین‌تر، درصدد دوری از امور روتین و درگیر شدن با پروژه‌های خلاقانه است

هدف از ایجاد یک هلدینگ که دامنه‌ی گسترده‌تری دارد، دوری از انجام فعالیت‌های روتین توسط پیج و در دست گرفتن مجموعه‌ای است که خلاقیت و نوآوری در شاخه‌های مختلف آن جریان دارد. در واقع موسسان گوگل با این تغییرات خود را از درگیری‌ها روزانه‌ی کسب و کار گوگل دور کرده و بیشتر به سراغ محصولات خلاقانه و دنبال کردن رویاهای خود خواهند بود. در این راستا شماری از کارکنان کلیدی نیز به عناوین مدیریتی درجه‌ی پایین‌تر منتسب شده و سیل درآمد را به سوی آلفابت روانه خواهند کرد. یقینا در سال‌های آینده شاهد تصاحب کمپانی‌های دیگری نیز توسط آلفابت خواهیم بود که به عنوان شاخه‌های این کمپانی به فعالیت خواهند پرداخت.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که شاید این تغییرات تاثیری منفی در کوچک شمرده شدن گوگل بازی کند.

جَن داوسون، یک تحلیل‌گر حوزه‌ی فناوری در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

پیش از این گوگل به عنوان یک چتر، روی تمام فعالیت‌های این کمپانی را در شاخه‌های مرتبط و غیر مرتبط پوشش داده بود. با تغییر گوگل، برند این کمپانی نیز لزوم به تغییر داشت.

با عدم انتقال پیام صحیح توسط گوگل، منزلت این کمپانی به عنوان یک نام که با خلاقیت گره خورده، سقوط خواهد کرد؛ از این‌رو در اختیار گرفتن سرخط اخبار، حتی زمان فعالیت زیر پرچم آلفابت نیز می‌‌تواند گوگل را زنده نگه داشته و ماهیت آن را یادآوری کند.

با استفاده از تکنیک تغییر برند، گوگل می‌تواند وجهه‌ی جوان خود را حتی در صورتی که زیر نظر یک کمپانی مادر فعالیت می‌کند، حفظ نماید.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات