نظریه استیفن هاوکینگ برای فرار از سیاه‌چاله‌ها

چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
استیفن هاوکینگ طی سخنرانی خود در حضور دانشمندان در موسسه‌ی فناوری KTH استکهلم آخرین نظریه‌ی خود در مورد چگونگی گریز اطلاعات مکانیک کوانتوم از سیاه‌چاله‌ها را به اشتراک گذاشت. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اگر در فکر فرار از سیاه‌چاله‌ها در صورت گرفتاری هستید، استیفن هاوکینگ، فیزیک‌دان نامی بریتانیایی نظریه‌ای برای این کار دارد. او می‌گوید:

به نظر من اطلاعات در مرکز سیاه‌چاله ذخیره نشده و در مرزهای آن ذخیره می‌شوند که به نام واقعه‌ی هورایزن شناخته می شود.

واقعه‌ی هورایزن کره‌ای در اطراف سیاه‌چاله است که بنابر نظریه‌ی جدید هاوکینگ هر شیئی پس از ورود به درون آن، به دلیل قرار گرفتن در مرزها می‌تواند از سیاه‌چاله بگریزد. سیاه‌چاله‌ها اجرام عظیم‌الجثه‌ی فضایی هستند به قدری نیروی جاذبه دارند که حتی نور نیز توان گریز از آن را ندارد.

بنابر نظریه‌ی نسبیت عام هر اطلاعاتی که وارد سیاه‌چاله شود برای همیشه از بین می‌رود. اما برخی دانشمندان فعال در زمینه‌ی فیزیک کوانتوم معتقد هستند که اطلاعات از بین نرفته و قابل بازیابی هستند. بنابر نظریه‌ی جدید هاوکینگ اطلاعاتی که وارد واقعه‌ی هورایزن می‌شوند به صورت هولوگرام‌هایی درآمده و بر روی مرز آن قرار می‌گیرند.

تحقیقی که هاوکینگ به همراه مالکوم پری، فیزیک‌دان دانشگاه کمبریج و اندرو استرامینگر فیزیک‌دان دانشگاه هاروارد، انجام داده است نتیجه می‌دهد که اطلاعات از بین نرفته و در جهانی دیگر (جهان موازی) قابل بازیابی هستند. هاوکینگ می‌افزاید:

سیاه‌چاله باید به قدر کافی بزرگ باشد تا بتواند راهی به جهان دیگر باز کند اما باید در نظر داشته باشید که در صورت ورود به آن، به جهان فعلی خود باز نخواهید گشت. هدف از این تحقیق این است که نشان دهیم سیاه‌چاله‌ها در واقع سیاه نبوده و چاه ابدی هر آن‌ها چه که به آن وارد می‌شود، نیستند.

همچنین واشینگتن پست طی گزارشی بیان کرده است که برنده‌ی جایزه‌ی نوبل فیزیک، جرارد هوفت نیز در مورد سیاه‌چاله‌ها تفکری مشابه هاوکینگ دارد. با این همه سیاه‌چاله‌ها برای دانشمندان بسیار مرموز بوده و این افراد در تلاش برای رمزگشایی آن‌ها هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات