نوکیا دوربین جدید با قابلیت ضبط صدا و تصویر ۳۶۰ درجه معرفی کرد

چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
با فروش بخش گوشی و تبلت نوکیا به مایکروسافت در سال ۲۰۱۳ میلادی، سوالات زیادی در مورد آینده‌ی نوکیا و مسیر پیش روی آن مطرح شد. اما به نظر می‌رسد این شرکت همچنان قصد ادامه‌ی فعالیت دارد و این بار محصولی در زمینه‌ی فناوری‌های پیشرفته معرفی کرده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

زمانی که مایکروسافت بخش گوشی و تبلت نوکیا را در سال ۲۰۱۳ میلادی خریداری کرد، دو سوال عمده مطرح شد. اولین سوال دلیل این خرید بود که تا به امروز جواب مشخصی نیز برای آن بیان نشده است. مایکروسافت به تازگی ۷.۶ میلیارد دلار از هزینه‌های بخش موبایل خود را با اخراج کارکنان کم کرده است که این مقدار از مبلغی که مایکروسافت برای خرید نوکیا پرداخت کرده، بیشتر است. سوال دوم این بود که چه بر سر نوکیا خواهد آمد، شرکتی که به تازگی تخصصی‌ترین بخش خود را به فروش رسانده بود. مقامات شرکت مدعی بودند که نوکیا توجه خود را بر روی نقشه‌ها، زیرساخت‌های شبکه و فناوری‌های پیشرفته معطوف خواهد کرد.

دیروز با معرفی محصولی جدید، نوکیا در واقع تا حدودی آینده‌ی خود را نیز روشن‌تر کرد. نوکیا با برگزاری کنفرانسی در لس ‌آنجلس، دوربین نسل جدیدی با نام Ozo را معرفی کرد که قابلیت ضبط صدا و ویدئو در ۳۶۰ درجه را دارد. نوکیا در نظر دارد این محصول که در مرحله‌ی پیش‌ساخت است را به استانداردی برای فیلم‌برداری واقعیت مجازی در هالیوود، خبرگزاری‌ها و صنعت تبلیغات تبدیل کند. عرضه‌ی نهایی و اعلام قیمت این دستگاه در کنفرانس دیگری در پاییز امسال صورت خواهد گرفت. اوزو در واقع برای استفاده‌ی خانگی طراحی نشده است و انتظار می‌رود این دوربین قیمت چند ده هزار دلاری داشته باشد.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

برای فیلم‌برداران هالیوودی اوزو می‌تواند جذابیت‌های زیادی داشته باشد. این دوربین با ویژگی‌های منحصر بفردی که دارد به آن‌ها اجازه می‌دهد تا ویدئوی حقیقت مجازی را به صورت آنی تهیه کنند. یکی از این ویژگی‌ها تحت نظرگیری زنده نام دارد که بوسیله‌ی آن کارگردان با گجتی مخصوص می‌تواند در حین فیلم‌برداری ویدئوی واقعیت مجازی را مشاهده کند. دومین ویژگی پخش مجدد سریع نام دارد. در گذشته برای ساخت ویدئوهای واقعیت مجازی نیاز بود تا تصاویر ضبط شده به صورت دیجیتالی به هم متصل شوند. این رویه می‌توانست ساعت‌ها به طول بیانجامد. اما نوکیا مدعی است که اوزو ویدئوهایی با رزولوشن پایین را در چند دقیقه رندر کرده و آماده‌ی پخش می‌کند.

در زمان معرفی، این دوربین به ابزارهای ساخت واقعیت مجازی خواهد پیوست که با وجود نوپا بودن رشد سریعی دارند. در ماه اردیبهشت گذشته GoPro بعد از خرید یک شرکت واقعیت مجازی، اعلام کرد که در حال ساخت دوربینی کروی برای فیلم‌برداری در زیر آب است. در اواخر اردیبهشت نیز GoPro سیستم ۱۶ دوربینی خواهد ساخت که قابلیت استفاده شدن با Google Jump را نیز دارد. این پروژه‌ی گوگل که در کنفرانس توسعه‌دهندگان این شرکت معرفی شده بود، در نظر دارد تا اکوسیستمی برای ساخت فیلم‌های واقعیت مجازی، بوجود آورد. به علاوه سامسونگ نیز قصد ورود به این عرصه را دارد.

نوکیا می‌گوید اوزو پیشرفته‌ترین پلتفرم ساخت فیلم‌های واقعیت مجازی است. این دوربین که در ظاهر بسیار شگفت انگیز است، در واقع یک دوربین بزرگ کروی است که ۸ حسگر نوری عکاسی همانند چشم‌هایی بر روی آن قرار گرفته‌اند. صدا نیز در سه بعد توسط هشت میکروفون ضبط می‌شود که با شنیدن این صدا می‌توان منبع آن را به راحتی موقعیت یابی کرد. اگر صدای پارس سگی را در ویدئوی تولید شده توسط اوزو بشنوید و به عقب برگردید، سگ را به راحتی خواهید دید.

اوزو بر روی سه پایه‌ی استانداردی قرار می‌گیرد و ویدئوهای آن نیز فرمت استاندارد دارند. شما می‌توانید این ویدئوها را توسط هدستی مانند اوکولوس و یا گجت‌های مشابه مشاهده کنید. هدف از معرفی اوزو، ساخت سیستمی بود که به راحتی با سیستم مورد استفاده‌ی فیلم سازها تطبیق پیدا کند و آن‌ها را با مشکلات به کار گیری پلتفرمی جدید، دست به گریبان نکند.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

Jaunt VR، استودیوی مشهور واقعیت مجازی که در حال ساخت دوربینی مختص خود است، با نوکیا به توافق رسیده است تا از اولین خریداران اوزو باشد.

نوکیا در کنفرانس خود بخشی از قابلیت‌های اوزو را برای تماشای عموم به نمایش گذاشت که یکی از آن‌ها خواننده‌ای را نشان می‌داد که با حرکت دست گویا شما را به سمت خود می‌کشد.

بنا بر گفته‌ی حاضرین این دموها که بر روی هدست‌های Oculus Rift و HTC Vive اجرا می‌شدند، کمی از لحاظ کیفیت و فوکوس دچار مشکل بودند. البته نوکیا مدعی است این اتفاق به دلیل رندر زنده از تصاویر خام به جای اتصال تصاویر به صورت دیجیتالی به وقوع پیوسته است. رئیس بخش تحقیق و توسعه‌ی نوکیا می‌گوید این مشکلات با تدوین‌های بیشتری که می‌توان روی تصاویر صورت داد، رفع می‌شوند.

بخش صوتی این دوربین نیز حسی متفاوت را به بیننده القا خواهد کرد. فناوری رندر صوتی استفاده شده در این دوربین به صورت زنده منابع صوتی را با توجه به مسیر نگاه شما ایجاد می‌کند. برای مثال اگر صدایی در پشت سر خود بشنوید و به سمت آن برگردید، منبع صدا را روبه روی خود خواهید دید و مانند گذشته منبع صدا نیز با حرکت سر شما تغییر مکان نمی‌دهد. این ویژگی به نظر بهترین قابلیت اوزو خواهد بود.

شاید دیده شدن نام نوکیا در زمینه‌ی واقعیت مجازی کمی عجیب به نظر بیاید اما این پیام را با خود دارد که این شرکت قصد خروج از عرصه‌ی فناوری را ندارد. گروه فناوری‌های نوکیا که اوزو را طراحی کرده، قبلا نیز طراحی تبلت نوکیا N1 که توسط فاکس‌کان تولید شده بود را بر عهده داشت. به علاوه این گروه در نظر دارد تا با معرفی گوشی هوشمند اندرویدی دوباره وارد بازار تلفن‌های هوشمند شود.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

به طور قطع بازار گوشی‌های موبایل که زمانی نوکیا بر آن حکمرانی می‌کرد، بسیار گسترده‌تر از بازار دوربینی با قیمت بالا است، اما این اولین باری نیست که شرکتی معروف زیر و رو شده و قصد شروع دوباره‌ی فعالیت‌های خود از نقطه‌ی صفر را دارد. نوکیا که امسال ۱۵۰ ساله خواهد شد کار خود را به عنوان کارخانه‌ی کاغذسازی آغاز کرده است و امروزه نیز می‌تواند با توجه به سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که در زمینه‌ی واقعیت مجازی صورت می‌گیرد، موقعیت خوبی را برای خود دست و پا کند.

فعالیت بخش فناوری نوکیا هر چند کوچک باشد، می‌تواند برای طرفداران بی‌شمار این برند دوست داشتنی نوید آینده‌ای روشن را بدهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات