Realm، دیتابیس متخصصان پیشین نوکیا روی ۵۰۰ میلیون دستگاه گوشی اجرا شده است

یک‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
یک سال پیش دو تن از متخصصان پیشین نوکیا شروع به کار استارت آپ خود را با معرفی دیتابیس Realm جشن گرفتند. حال پس از ۱۲ ماه فعالیت، محصول این کمپانی راه خود را به سوی بیش از ۵۰۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند باز کرده است.
تبلیغات

پس از آنکه دو تن از متخصصان پیشین نوکیا دیتابیس جدیدی را با عنوان Realm معرفی کردند، دیری نپایید که جامعه‌ی توسعه‌دهندگان به قدرت این پلتفرم پی برد و سریعاً از آن اسقبال کرد.

در ماه مارس میلادی با اینکه تنها ۹ ماه از آغاز فعالیت این استارت آپ گذشته بود، Realm موفق شده بود تا راه خود را به سوی بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند باز کند.

حال امروز پس از قریب به یک سال، ریلم مدعی است که پلتفرمش در بیش از ۵۰۰ میلیون دستگاه گوشی‌هوشمند اجرا شده است. اصلی‌ترین دلیل برای بالا رفتن میزان استفاده از این پلتفرم جدید، بهره‌گیری برخی از اپلیکیشن‌های محبوب نظیر Pinterest و Groupon به همراه شمار دیگری از سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها است.

الکساندر استیجسن، یکی از بنیانگذاران ریلم در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

از هر ده اپلیکیشنی که این روزها توسعه پیدا می‌کند، یکی از ریلم استفاده می‌کند. این روند در حال رشد در آینده به دو اپلیکیشن از هر ده مورد که در حال توسعه است، افزایش خواهد یافت.

از جمله‌ی کمپانی‌های دیگری که از ریلم استفاده می‌کنند می‌توان به Buzzfeed، Intiut، Rite Aid، Zynga، Coinbase، Expensify، Wahoo Fitness و شماری از کمپانی‌های حاضر در لیست ۵۰۰ تای فورچون اشاره کرد.

ریلم چیست؟

ریلم در واقع یک دیتابیس امبد شده است که روی گوشی‌هوشمند اجرا می‌شود. دیتابیس‌ها غالباً از دید کاربران پنهان می‌مانند؛ اما اغلب اپلیکیشن‌ها برای ذخیره‌ی داده‌ها و خواندن اطلاعات ار دیتابیس استفاده می‌کنند.

SQLite دیتابیسی است که این روزها محبوبیت فراوانی دارد و اغلب از آن استفاده می‌شود؛ اما ریلم با هدف از میدان به درکردن این دیتابیس توسعه یافته و در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته است. SQLite با قابلیت اجرا روی هر گوشی‌هوشمند و مرورگر وب، به گزینه‌ی محبوب توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اندرویدی و iOS تبدیل شده است.

دلیل محبوبیت SQLite در آزاد بودن آن نهفته است. کدهای آن بصورت آزاد در اختیار کاربران قرار گرفته و هیچ یک از توسعه‌دهندگان برای بهره‌گیری از آن نیاز به تهیه‌ی گواهی ندارد. در مقابل استفاده کنندگان از ریلم آن‌ را هم از نظر یادگیری و هم از نظر استفاده بسیار راحت‌تر می‌دانند. ضمناً به گفته‌ی این افراد ریلم سریع‌تر عمل می‌کند.

استیجسن دلیل استقبال از پلتفرم ریلم را رشد توسعه‌ی اپلیکیشن‌های موبایل می‌داند. وی این کمپانی را با یارنه کریستیانسن، دوست دوران کودکی و همکارش در کمپانی نوکیا تأسیس کرده است. استارت آپ این دو متخصص پیشین نوکیا موفق شده تا به امروز سرمایه‌ای ۲۹ میلیون دلار را جذب خود کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات