ساخت تونل آزمایشی برای هایپر‌لوپِ ایلان ماسک

شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
مطالعه 3 دقیقه
هایپرلوپ نوع جدیدی از حمل و نقل سریع است که توسط ایلان ماسک مطرح شده است.
تبلیغات

در این نوع حمل و نقل کپسول‌هایی قطار مانند در داخل لوله‌های خلأِ بدون اصطکاک، قرار می‌گیرند که سرعتی بالغ بر ۱۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دارند. با این سرعت می‌شود ظرف تنها ۳۵ دقیقه از لس‌آنجلس به سان فرانسیسکو رفت.

ایده‌ی مطرح شده‌ی ایلان ماسک برای ساخت قطاری که در تئوری از هواپیما سریع‌تر است، با کمک یک شرکت آمریکایی به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود. این شرکت قصد دارد تا برای اولین بار در جهان، تونلی آزمایشی برای توسعه و تحقیق پیرامون هایپر‌لوپ در مرکز کالیفرنیا احداث کند.

پروژه‌ی پایلت (Pilot Project) یک تونل ۸ کیلومتری است. البته رسیدن به سرعت ۱۲۰۰ کیلومتر بر ساعت توسط این تونل ۸ کیلومتری امکان پذیر نیست. ولی این تونل اولین گام برای تحقق پروژه‌ی هایپر‌لوپ است. ساخت این پروژه در ابتدای سال ۲۰۱۶ آغاز می‌شود.

هایپر‌لوپ قطاری است کپسول مانند که درون لوله‌های خلأ با سرعتی بالا حرکت می‌کند

ایده‌ی هایپر‌لوپ که نوع جدیدی از حمل و نقل سریع است، در سال ۲۰۱۳ توسط ایلان ماسک بنیان‌گذار تسلا موتورز و اسپیس ایکس، مطرع شد. هایپر‌لوپ قطاری است کپسول مانند که درون لوله‌های خلأ با سرعتی بالا حرکت می‌کند. این تکنیک مانند روش جابه‌جایی نامه‌ها در داخل یک ساختمان است که توسط لوله‌های مکنده در قدیم اجرا می‌شده است. این روش حمل و نقل در تئوری بسیار ارزان و مقرون به صرفه است و توانایی جا‌به‌جایی مسافران را از لس‌آنجلس به سان فرانسیسکو  در عزض ۳۰ دقیقه دارد.

 با وجود این که ایلان ماسک مقاله‌ای ۵۷ صفحه‌ای پیرامون هایپر‌لوپ نوشته است. ولی او اذعان دارد که وقت کافی برای عملی کردن این پروژه را ندارد. به همین جهت در اواخر سال ۲۰۱۴ گروهی از مهندسان، شرکتی به نام تکنولوژی‌های حمل و نقل هایپر‌لوپ (Hyperloop Transportation Technologies) را تأسیس کردند و به وسیله‌ی جمع‌آوری بودجه‌های مردمی، ایده‌ی ماسک را مورد تحقیق و بررسی قرار دادند. مقاله‌ی رایان سیترون در وبلاگ (Navigant Research) موفقیت‌های این گروه را ارزیابی می‌کند. آن‌ها از طریق تعامل با زمین‌داران، اقدام به اجرای پروژه‌ی ۱۰۰ میلیون دلاری ساخت تونل آزمایشی ۸ کیلومتری در امتداد بزرگراه بین‌ایالتی ۵ که لس‌آنجلس را به سان فرانسیسکو متصل می‌کند، کردند.

این سیستم حمل و نقل (هایپر‌لوپ)، با ایجاد خلأ در داخل یک لوله بزرگ کار می‌کند و اجازه می‌دهد کپسول قطار مانند، بدون اصطحکاک و با سرعت بسیار بالا درون لوله توسط نیروی مغناطیس در حرکت باشد. چندین فن در طرفین کپسول، از بر‌خورد کپسول به دیواره‌های لوله جلوگیری می‌کنند. براساس طراحی اولیه‌ی ماسک، تمام انرژی لازم برای این وسیله‌ی نقلیه از پنل‌های خورشیدی که در قسمت خارجی لوله قرار دارد، تأمین می‌شود.

هایپر‌لوپ قادر است پس از طی مسیر ۱۶۰ کیلومتر به سرعت ۱۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. اما مهندسان این پروژه اذعان دارند که هایپر‌لوپ می‌تواند از این هم سریع‌تر حرکت کند و پتانسیل رسیدن به سرعت ۶۵۰۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. با این سرعت فقط در عرض ۲ ساعت می‌توان از نیویورک به چین رفت. ویدیوی زیر نمایشی دیجیتالی از هایپر‌لوپ است.

 در حالی که دانش و تحقیقات پیرامون این ایده منطقی و عملی به نظر می‌رسد، ولی عملکرد صحیح این سیستم حمل و نقل باید از طریق آزمایش‌های تجربی در دنیای واقعی اثبات شود و دانشمندان این نتیجه برسند که حرکت با این سرعت برای انسان بدون خطر است.

جیمز پاول فیزیکدان بازنشسته و یکی از مخترعان قطار‌های ابر‌رسانای مگ‌لو (Superconductive Maglev) چالش‌های امنیتی هایپر‌لوپ را اینچنین بیان می‌کند:

نقص یک عضو کوچک منجر به آسیب پذیری کل سیستم می‌شود. لوله‌هایی که قطار از درون آن حرکت می‌کند باید با دقت بسیار بالایی ساخته شوند. انحرافی به کوچکی هزارم اینج، می‌تواند باعث تصادف و خارج شدن قطار از مسیر خود شود.

نقص یک عضو کوچک منجر به آسیب پذیری کل سیستم می‌شود

این تونل آزمایشی می‌تواند به تیم مهندسان برای بر طرف کردن بعضی از این مشکلات کمک کند. در این پروژه‌ی آزمایشی، هایپر‌لوپ می‌تواند به سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت دست یابد که کمتر از سرعت قطار‌های مغناطیسی مگ‌لو (Maglev) است و این آزمایش کوچک برای اثبات این پروژه کافی است. همچنین ماسک اعلام کرده‌ است که در آینده اقدام به ساخت یک تونل آزمایشی در تگزاس آمریکا برای هایپر‌لوپ خواهد کرد تا توسط شرکت‌ها و دانشجویان مورد آزمایش و بررسی قرار بگیرد.

پس از اثبات عملکرد  طرح‌ و ایده‌های اولیه، چالش بعدی، آزمایش این پروژه در ابعاد بزرگ‌تر است. با توجه به هزینه‌های فعلی، پیش‌بینی می‌شود که ساخت تونل هایپر‌لوپ که لس‌آنجلس را به سان فرانسیسکو متصل می‌کند،‌ ۸ میلیارد دلار هزینه در بردارد که رقم بسیار بالایی است. اما این پروژه خیلی ارزان‌تر از پروژه‌ی ۶۷.۷ میلیاردی ارائه شده برای راه‌آهن سریع‌السیر در کالیفرنیا است.

علی‌رغم این که هنوز زمان زیادی باقی مانده است تا بتوان با استفاده از این کپسول‌‌ها، از آمریکا به چین سفر کرد (آن هم فقط در مدت زمانی که بتوان دو قسمت از سریال Game of Thrones را دید!)، این پروژه پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته است. پروژه‌ی هایپر‌لوپ در مدت زمان کوتاهی از یک ایده‌ی بلند‌پروازانه به یک پروژه‌ی آزمایشی تبدیل شده است. کسی چه می‌داند که این پروژه در دو سال آینده به کجا خواهد رسید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات