این تست آنلاین به شما می‌گوید که تا ۵ سال دیگر خواهید مرد یا نه!

جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
مطالعه 2 دقیقه
دکتر در حال استفاده از یک تبلت
خروجی پژوهش UbbLE و بیوبانک انگلستان، پیش‌بینی می‌کند که ۵ سال آینده زنده می‌مانید یا خیر.
تبلیغات

به‌روزرسانی: سایت UbbLE از دسترس خارج شده است و جایگزینی نیز برای آن وجود ندارد.

مقاله‌ی اصلی: به تازگی پژوهشی توسط وب‌سایت UbbLE و بیوبانک انگلستان انجام گرفته است که طی آن اطلاعات مربوط به وضعیت سلامتی 500,000 نفر با سن 40 تا 70 سال جمع‌آوری شده و به کمک این اطلاعات با طرح پرسش‌هایی از افراد جدید پیش‌بینی می‌شود که آیا آن‌ها طی 5 سال آینده زنده می‌مانند یا خیر. با زومیت همراه باشید.

وبسایت UbbLE با توجه به داده‌های موجود در بانک بیولوژیکی انگلستان طراحی شده است. بین سال‌های 2006 تا 2010 بیوبانک انگلستان حدود نیم میلیون نفر را از سنین بین 40 تا 70 سال که نمونه‌های خون، ادرار و بزاق خود را ارائه کرده بودند و با پایش سلامتی خود در زندگی روزمره توسط متخصصان این مرکز موافق بودند، انتخاب کرد تا در نهایت پژوهشگران دریابند که چرا بعضی بیماری‌ها در برخی از افراد گسترش می‌یابد در حالی که در سایر افراد نه!

 با استفاده از اطلاعات موجود ار داوطلبان، UbbLE تعداد 655 متغیر را که با مرگ زود رَس در ارتباط هستند در نظر گرفته و با استفاده از این متغیرها تست‌هایی را طرح کرده است.

تست کوتاه این سایت که 11 الی 13 سوال دارد سوالات مختلفی بر اساس جنسیت شما می‌پرسد. برای مثال از مردان سوالاتی مثل این که تا به حال چند خودرو داشته‌اید می‌پرسد در حالی که از خانم‌ها تعداد فرزندان آن‌ها و این که آیا طی دو سال گذشته عزیزان خود را از دست داده‌اند یا نه پرسیده می‌شود. البته سوالات مشترکی هم از دو گروه پرسیده می‌شود که از بین آن‌ها می‌توان به استعمال دخانیات و پیاده‌روی روزانه اشاره کرد. البته یک نکته مهم در این بین وجود دارد و آن هم این است که فقط افراد بین 40 تا 70 سال می‌توانند در این تست شرکت کنند چرا که بانک اطلاعاتی این دامنه‌ی سنی در اختیار UbbLE است.

در انتهای سوالات احتمال زنده ماندن کاربر در 5 سال آینده با توجه به داده‌های موجود در بانک اطلاعاتی ارائه می‌شود همچنین سن کاربر از نظر UbbLE نیز تعیین می‌شود که اگر بالاتر از سن واقعی کاربر باشد چندان خبر خوبی محسوب نمی‌شود.

در مطالعه‌ای که اخیرا توسط بیوبانک انگلستان و UbbLE منتشر شده است، پژوهش‌گرانی که یافته‌های حاصل از آزمایش 500 هزار داوطلب را بررسی کرده‌اند، به این نکته اشاره کرده‌اند که مهم‌ترین عامل‌های پیش‌بینی مرگ‌و‌میر افراد اطلاعاتی است که آن‌ها از وضعیت  سلامتی خود ارائه کرده‌ همچنین سرعت پیاده‌روی روزانه آن‌ها است. البته محققان دیگری نظیر سیمون تامپسون و پیتر ویلیت معتقدند که پیش‌بینی احتمال زنده ماندن افراد در 5 سال آینده بسیار ساده‌تر از پیش‌بینی کیفیت زندگی در بلند مدت و میزان امید به زندگی است؛ متغیرهایی که از نظر او هم از نظر فردی و هم از بُعد اجتماعی مهم‌تر هستند.

از زمانی که داوطلبان به این برنامه پژوهشی پیوسته‌اند تاکنون 8500 نفر از آن‌ها فوت کرده‌اند. در صورتی که شما هم می‌خواهید از وضعیت سلامتی خود و افراد خانواده طی 5 سال آینده با خبر شوید (این تست‌ها برای افراد 40 تا 70 سال طراحی شده‌اند) همچنین اطلاعات بیشتری از این پژوهش بدست آورید به وب‌سایت UbbLE سر بزنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات