۶ فناوری که می‌توانند نحوه‌ی کار با گوشی‌ همراه را دگرگون کنند

پنج‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳
مطالعه 8 دقیقه
گوشی‌های هوشمند از زمان معرفی اولین آیفون تغییرات زیادی به خود دیده‌اند. اما با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه‌های سخت افزاری، تغییری در نحوه‌ی استفاده از گوشی همراه ایجاد نشده است و تقریبا مشابه سال ۲۰۰۷ است. با زومیت همراه باشید تا ۶ فناوری را که می‌توانند نحوه‌ی کار با گوشی‌های هوشمند را تغییر دهند، بشناسیم.
تبلیغات

حال به بررسی چند فناوری می‌پردازیم که می‌توانند نحوه‌ی استفاده‌ی روزمره‌ی ما را با گوشی‌های هوشمند دچار دگرگونی کنند. ابتدا با موردی آغاز می‌کنیم که شاید کمتر در مورد آن شنیده باشید.

دوربین عمقی

depth-camera

پیشرفت دوربین‌های کنونی گوشی‌های هوشمند به آخر خط رسیده است. تولیدکنندگان با افزایش تعداد پیکسل‌ها و بهینه‌ساز‌ی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، بهبودهای جزئی در کیفیت‌های دوربین‌های کنونی ایجاد کرده‌اند اما تغییرات چشمگیر نبوده‌اند. دوربین‌های کنونی به حد کافی خوب هستند، پس نیاز به برداشتن قدم بزرگ دیگری داریم.

این قدم می‌تواند دوربین‌های عمقی باشد. این دوربین‌ها مانند دوربین‌هایی که در نینتندو 3DS یا ایوو 3D استفاده شده‌اند، نیستند. این دوربین‌ها به معنای واقعی عمق‌نگر هستند، آن‌ها عمق هر یک از پیکسل‌های را می‌دانند و می‌توان اشکالی سه بعدی از آن‌ها استخراج کرد. این فناوری دقیقا مشابه فناوری استفاده شده در کینکت ۲ است.

واقعا شگفت‌انگیز است. با استفاده از فناوری به نام SLAM، گوشی شما می‌تواند از عکس ها نقشه‌ای سه بعدی استخراج کند و از آن برای تشخیص موقعیت شما و نیز ایجاد اشیا واقعی بهره بگیرد. نرم‌افزارهای گوناگون می‌توانند از این فناوری استفاده‌های فراوانی بکنند. نزدیک شدن هر چه بیشتر بازی‌ها به واقعیت تا نرم افزارهای خرید که ‌می‌توانند به شما بگویند که در کجای یک فروشگاه قرار دارید و به عنوان مثال ماستی که قصد خرید آن را دارید در کجای فروشگاه قرار دارد، همگی مثال‌هایی از این کاربردها هستند.

ایجاد ارتباط گوشی‌های هوشمند با محیط اطراف می‌تواند نرم‌افزارهای فراوان نقشه و مکان‌یاب را بوجود آورد که کاربردهای شگفت‌انگیزی خواهند داشت. در حال حاضر پروژه‌ی تانگوی گوگل امیدواری زیادی برای معرفی شدن این فناوری ایجاد کرده است و احتمال دارد در یک یا دو سال آینده شاهد عرضه شدن آن به صورت عمومی باشیم.

صفحه نمایش با قابلیت خم شدن

bendable-display

با اینکه گوشی‌های هوشمند نازک و نازک‌تر می‌شوند اما همچنان پهنای آن‌ها در حال افزایش است چرا که ما علاقمند به داشتن فضای بیشتر برای کار بر روی گوشی‌های‌ هوشمند خود هستیم. دلیل استقبال بالا از محصولاتی مانند آی‌پد نیز همین مورد است. اما حمل گوشی‌ با ابعاد بزرگ نیاز به داشتن جیب بزرگ دارد و در دست گرفتن آن نیز مشکل است، علاوه بر آن حمل کیف برای قرار دادن تبلت‌ها نیز آزاردهنده است.

روشی که برای حل این مشکل پیشنهاد شده، صفحه نمایش‌ خم‌شونده است. صفحه نمایش OLED که بر روی ماده‌ای انعطاف‌پذیر قرار می‌گیرد و می‌توانید به راحتی مانند کاغذ آن را تا بزنید. این فناوری به سازندگان این اجازه را می‌دهد که گوشی با صفحه نمایش بزرگ‌تر بسازند چرا که به‌راحتی می‌توانید آن را تا کنید و در جیب خود قرار دهید.

گوشی هم‌اندازه با گوشی‌های کنونی را تصور کنید که می‌توانید آن‌ را باز کنید تا هم‌اندازه‌ی یک آی‌پد و یا حتی یک روزنامه شود. با اندکی تفکر می‌توانید طراحی‌های فراوانی را با استفاده از این فناوری برای گوشی هوشمند در ذهن خود متصور شوید. این صفحات نمایش شاید بتوانند تغییرات بزرگی در نحوه‌ی تولید صفحه نمایش‌های کنونی که ۸ سال است تغییر محسوسی در خود ندیده‌اند، ایجاد کند.

این فناوری راهی طولانی برای عرضه‌ بصورت عمومی در پیش رو دارد، اما محققان در حال حاضر در حال کار بر روی آن هستند و پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند.

گوشی‌های ماژولار

modular-phone

در حال حاضر گوشی‌ها همان اندازه و مشخصات فنی را که در روز خرید داشته‌اند، برای همیشه خواهند داشت. هر کسی در سراسر دنیا اگر سامسونگ گلکسی اس۶ را خریداری کند، پردازنده‌ای یکسان، صفحه نمایش یکسان و گوشی کاملا مشابه با گوشی سایر مالکان گلکسی اس۶ خواهد داشت. اما به عنوان مثال کامپیوترهای خانگی این‌گونه نیستند. حتی اگر شما از طرفداران کامپیوترهای شخصی نباشید اما بسیاری هستند که کامپیوتر‌های شخصی خود را با پردازنده‌های گرافیکی جدید، صفحات نمایش با کیفیت و سایر موارد دیگر به‌روز می‌کنند.

توانایی ایجاد این تغییرات بر روی گوشی‌های هوشمند یکی از اهداف پروژه‌ی آرا‌ی گوگل است. پروژه‌ای که اجزای گوشی شما را به صورت بلوک‌های لِگو می‌سازد که توانایی ایجاد تغییر و یا حرکت دادن آن‌ها وجود خواهد داشت.

پروژه این‌گونه عمل می‌کند که شما فریم گوشی ارزانی را می‌خرید، که جایگاه‌هایی برای اجزای مختلف در خود دارد. این جایگاه‌ها باتری، پردازنده، دوربین و سایر اجزای گوشی را در خود جا خواهند داد. اجزای قرار گرفته در این جایگاه‌ها به راحتی قابل تعویض و به‌روزرسانی خواهند بود و نیاز به تخصص خاصی نخواهند داشت.

این فناوری به کاربر اجازه خواهد داد که هر آنچه در گوشی ‌هوشمند خود می‌خواهد داشته باشد. اگر دوست داشته باشد باتری و دوربین بهتر را در اولویت قرار دهد و اگر نه صفحه نمایش و پردازنده‌ی گرافیکی را. فناوری جدید باعث می‌شود بتوانید تغییرات زیادی در گوشی هوشمند خود ایجاد کنید و هر جز از گوشی خود را از تولیدکنندگان مختلف و دلخواه خود خریداری و در گوشیتان جاگذاری کنید.

واقعیت مجازی

vr

لوازمی که برای یک تجربه‌ی مناسب از حقیقت مجازی نیاز دارید زیاد نیستند. یگ گوشی همراه که صفحه نمایش OLED HD دارد و کامپیوتری که کمی سریع‌تر از کامپیوترهای موجود است، می‌تواند زمینه‌ی این تجربه را برای شما فراهم سازند. بقیه لوازم مانند GEAR VR و سایر موارد را می‌توانید به‌ راحتی تهیه کنید. اما در حال حاضر این فناوری فقط بر روی گوشی‌های خاصی از سامسونگ قابل استفاده است، به تازگی الجی نیز امکان استفاده از این فناوری را بر روی گوشی‌های جدید خود فراهم کرده است.

گوشی‌های سامسونگ صفحه نمایش با فناوری OLED دارند که از لکه دار شدن تصویر هنگام استفاده از واقعیت مجازی جلوگیری می‌کند. همچنین GEAR VR فناوری بالاتر از سایر رقبا دارد اما با این وجود مطمئنا بعد از گذر زمانی کوتاه سایر سازندگان نیز به این سطح کیفی خواهند رسید.

واقعیت مجازی در حال حاضر تجربه‌ای بی‌نظیر در دیدن فیلم‌ها و سایر موارد مرتبط، به کاربر انتقال می‌دهد و این امکان وجود دارد در نسل‌های بعدی باعث افزایش سرعت پردازش نیز بشود. ترکیب این فناوری با دوربین عمقی می‌تواند تجربه‌های شگفت‌انگیز از جمله ردیابی مجازی را برای ما بوجود آورد.

باتری‌های اولترا

ultracapacitor

امروزه یکی از چالش‌های پیش روی سازندگان گوشی هوشمند، دوام باتری نسبتا کم آن است. پیشرفت باتری‌ها در سال‌های گذشته به اندازه‌ی پیشرفت صفحه‌های نمایش، پردازشگرها و حتی دوربین‌ها نبوده است. نتیجه‌ی این پیشرفت کند، نبود بستر مناسب برای استفاده از برخی ویژگی‌های بسیار عالی در گوشی‌های هوشمند است، چرا که استفاده از این ویژگی‌ها می‌تواند اثر منفی بر مصرف باتری بگذارد، باتری‌هایی که امروزه حتی بدون استفاده از آن ویژگی‌ها نیز دوام مناسبی ندارند.

فناوری‌های مختلفی برای بهبود عمر باتری‌ها وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها، فناوری باتری اولترا است، که می‌تواند بصورت آنی شارژ شود. این باتری می‌تواند با یک بار شارژ انرژی به مراتب بیشتر از باتر‌ی‌های کنونی را در اختیار گوشی قرار دهد.

باتری‌های کنونی شارژ را بصورت ساکن بین دو تیغه از رسانا ذخیره می‌کنند، که بعدا می‌تواند مورد استفاده قرار گرفته و خالی شود. باتری‌های اولترا با استفاده از فناوری نانو و ماده‌ای به نام گرافین، تعداد زیادی از این لایه‌ها را ایجاد می‌کنند، که می‌توانند به ترتیب نیروی خود را در اختیار گوشی قرار دهند. این فناوری جریانی پیوسته از نیرو را در اختیار گوشی قرار می‌دهد که می‌تواند تا چندین برابر باتری‌های کنونی دوام بیاورد. مزیت دیگر باتری‌های اولترا این است که با گذر زمان عملکرد این باتری‌ها افت نخواهد کرد.

یادگیری عمیق ماشین

deep-machine-learning

احتمالا خبرهای زیادی در مورد اینترنت اشیا شنیده‌اید، نوآوری که از دستگاه‌های هوشمندی تشکیل شده که مدام با یکدیگر در ارتباط هستند تا زندگی بهتری برای ما رقم بزنند. آیا در آینده این نوآوری عملی خواهد شد؟ نمی‌توانیم جواب قطعی بدهیم، اما حتی بدون عملی شدن این نوآوری و با استفاده از دستگاه‌های کنونی که به اینترنت متصل هستند، می‌توان اطلاعات کاربردی فراوانی جمع‌آوری کرد.

یادگیری عمیق، با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و گوشی‌های هوشمند پلتفرمی مناسب برای پیاده‌سازی این فناوری هستند. هوش مصنوعی طراحی شده توسط آی.بی.ام به نام واتسون به سرعت در حال پیشرفت است و می‌تواند به عنوان یک وکیل حقوقی، یک پزشک و یا حتی یک آشپز عالی برای شما ایفای نقش کند. وقتی این فناوری در گوشی‌ هوشمند شما وجود داشته باشد و سعی در انجام مداخله‌های هوشمندانه بکند، روش زندگی شما کمی تغییر خواهد کرد اما مطمئنا با بهبودهای فراوانی رو‌به‌رو خواهد شد.

آیا من برای این زخم باید به پزشک مراجعه کنم؟ روز تولد همسرم چه روزی است؟ خرید چه چیزی را هنگام مراجعه به فروشگاه فراموش کرده‌ام؟ این‌ها همه بخشی از امکاناتی است که این فناوری می‌تواند در اختیار شما قرار دهد.

این فناوری با جمع‌آوری داده‌ها از زندگی شما، قدرتمندتر می‌شود و می‌تواند کمک‌های بزرگی به شما بکند. هر چند نگرانی‌های زیادی در مورد حریم خصوصی وجود دارد اما این فناوری دارای پتانسیل نامحدودی است.

گوشی‌های آینده

گوشی‌های هوشمند امروزه امکاناتی در اختیار ما قرار می‌دهند که زمانی حتی فکرش را نمی‌کردیم به آن‌ها احتیاجی داشته باشیم. می‌توانیم با دوستان خود در ارتباط باشیم، مسیر خود را بیابیم، بازی‌های مختلف را بر روی گوشی خود اجرا و در هر مکانی خود را سرگرم کنیم.

اما اگر فناوری‌های مذکور عملی شده و وارد گوشی‌های هوشمند شوند، نحوه‌ی زندگی ما را به کلی دگرگون خواهند کرد.

نظر شما چیست؟ کدام فناوری را دوست دارید در گوشی آینده‌ی خود داشته باشید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات