روسیه به گوگل، فیسبوک و توییتر بابت عدم رعایت قوانین این کشور هشدار داد

شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۱
مطالعه 2 دقیقه
اداره نظارت بر رسانه‌های روسیه با ارسال نامه‌ای به گوگل، توییتر و فیسبوک، از آن‌ها خواسته است تا به قوانین اینترنتی این کشور احترام بگذارند و در غیر این صورت روسیه دسترسی به سرویس‌های این سه شرکت بزرگ اینترنتی را برای کاربران روس مسدود خواهد کرد.
تبلیغات

اداره نظارت بر ارتباطات، رسانه‌های جمعی و فناوری اطلاعات روسیه «Roskomnadzor » به سه شرکت مطرح دنیای فناوری یعنی فیسبوک، توییتر و گوگل برای رعایت قوانین داخلی این کشور، تذکر رسمی داده است. این اداره با ارسال نامه‌ای به این سه شرکت از آن‌ها خواسته تا از قانونی که طی آن شرکت‌های اینترنتی باید اطلاعات را به بلاگرهای روسی که بیش از 3000 بازدید کننده در روز دارند، انتقال دهند تبعیت کنند و همچنین سایت‌ها و صفحاتی را که از نظر این اداره قصد ایجاد ناآرامی و تظاهرات را در روسیه  دارند، مسدود نمایند.

روسیه به تازگی قوانینی را به تصویب رسانده است که از نظر منتقدان چیزی جز سانسور نیست. سال گذشته قانونی به تصویب رسید که طی آن دادستان‌های روس بدون رأی دادگاه می‌توانند سایت‌هایی را که در آن‌ها اطلاعاتی در مورد تظاهرات بدون مجوز وجود دارد، مسدود کنند. همچنین قانون دیگری نیز در روسیه وجود داد که طی آن بلاگرهایی که بازدیدکنندگان بالایی دارند باید در یک آژانس دولتی به ثبت برسند و اطلاعات هویتی آن‌ها ثبت شده باشد.

گوگل در گزارش شفاف‌سازی خود که دو بار در سال ارائه می‌کند اعلام کرده است که به 5 درصد از 134 درخواست اطلاعات دولت روسیه در نیمه دوم سال 2014 پاسخ داده است و در آن‌ها هم فقط برخی اطلاعات را ارائه کرده است. توییتر نیز اعلام کرده که 108 درخواست دولت روسیه را رد کرده است. فیسبوک نیز اعلام کرده که تنها به درخواست‌های دولتی مبنی بر ارائه اطلاعات کاربران پاسخ خواهد داد که با قوانین این شرکت، قوانین محلی و استانداردهای بین‌المللی سازگار باشند. از این رو فیسبوک از پاسخ به دو درخواست مطرح شده توسط روسیه در سال گذشته سر باز زده است. 

این در حالی است که هر 3 شرکت مذکور هر ساله با درخواست‌های بیشتری از سوی دولت آمریکا برای ارائه اطلاعات مواجه می‌شوند و البته میزان پاسخگویی آن‌ها به دولت آمریکا به مراتب بیشتر است. به هر حال هر 3 شرکت آمریکایی هستند و تحت قوانین این کشور فعالیت می‌کنند. وادیم اَمپلونسکی، سخنگوی  Roskomnadzor در این مورد می‌گوید:

به دلیل استفاده این شرکت‌ها از پروتکل‌های رمزنگاری، روسیه قادر نیست تا قسمت‌هایی از این وب‌سایت‌ها یا صفحات خاصی را مسدود کند و اگر بخواهیم برخی صفحات را مسدود کنیم باید کل این وب‌سایت‌ها را از دسترس خارج کنیم. ما متوجه هستیم که آن‌ها تحت قوانین آمریکا به ثبت رسیده‌اند ولی من فکر می‌کنم در این مورد خاص آن‌ها باید احترام مساوی به قوانین ملی کشورها بگذارند و اگر این سه شرکت این کار را انجام ندهند ما مجبور هستیم تا آن‌ها را تحریم کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات