۲۵۰ هزار اروپایی قصد «فراموش شدن» از نتایج گوگل دارند!

پنج‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از آن که دادگاه عدالت اروپا گوگل را مجبور به ارائه امکان حذف اطلاعات کاربران از نتایج جستجو کرد، این کمپانی با بررسی درخواست‌های کاربران اروپایی، بخشی از آنها را ترتیب اثر می‌دهد. گفته می‌شود پس از گذشت یک سال از اضافه شدن این سرویس، حدود ۲۵۰ هزار کاربر از غول جستجو خواسته‌اند برخی اطلاعات ناقص یا نامربوط آنها از فهرست نتایج حذف شود.
تبلیغات

یک سال پیش دادگاه عدالت اتحادیه اروپا حکمی را صادر کرد که به موجب آن گوگل و سایر موتورهای جستجو موظف شدند امکان درخواست کاربران مبنی بر حذف اطلاعاتشان از نتایج جستجو را فراهم کنند. بنا به اطلاعات منتشر شده از گوگل، طی یک سال گذشته این غول جستجو تقریبا ۲۵۰‌٫۰۰۰ درخواست برای حذف اطلاعات کاربران از نتایج جستجو دریافت کرده است. گوگل برای حذف این نتایج نزدیک به یک میلیون وب‌سایت را مورد بررسی قرار داده است.

Reputation VIP، سایتی برای کنترل شهرت آنلاین کاربران است، اطلاعات مربوط به یک سال گذشته و نحوه پاسخ‌دهی گوگل به درخواست‌ها را گردآوری کرده که در ادامه به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم:

موج درخواست‌ها برای حذف از نتایج جستجو رو به کاهش است

right-to-be-forgotten-1

بنا به گزارش Reputation VIP گوگل در سه ماه اول پس از ارائه سرویس «حق فراموش شدن» به طور میانگین روزانه ۱٫۵۰۰ درخواست حذف دریافت کرده است. این رقم حالا به ۵۰۰ میلیون درخواست در روز رسیده که با وجود کاهش چشمگیری که داشته، مجموعا در سال به رقمی حدود ۱۸۰‌٫۰۰۰ درخواست می‌رسد.

گوگل بیشتر درخواست‌ها را رد می‌کند

right-to-be-forgotten-2

گوگل تقریبا سه چهارم درخواست‌های دریافتی برای «فراموش شدن» را رد می‌کند و برای بررسی درخواست‌ها یک سیستم علمی پیشرفته دارد. Reputation VIP می‌گوید حالا زمان پاسخ میانگین گوگل برای هر درخواست به فقط ۱۶ روز رسیده است. بنا به حکم دادگاه عدالت اروپا، افراد می‌توانند برای حذف اطلاعاتی مربوط به آنها که «ناقص، نامربوط یا منقضی» است، درخواست بدهند. تصمیم‌گیری درباره درخواست کاربران بر عهده خود موتورهای جستجو است. بی‌بی‌سی می‌گوید حداقل ۵۰ مورد از شکایت کاربران که معتقد بودند باید اطلاعاتشان حذف می‌شده، اما گوگل درخواست‌شان را رد کرده، درست و به‌جا به نظر می‌رسد.

بیش از نیمی از درخواست‌‌ها از دو کشور بریتانیا و آلمان هستند

right-to-be-forgotten-3

به نظر می‌رسد بریتانیایی‌ها و آلمانی‌ها بیش از بقیه اروپایی‌ها علاقه‌مند به حذف اطلاعات مربوط به خودشان از وب هستند. ۵۰.۷ درصد از کل درخواست‌ها از این دو کشور هستند. از سوی دیگر گوگل در نبرد برای حفظ اطلاعات کاربران در نتایج جستجو، در کشور فنلاند موفق‌تر بوده است. یک دادگاه در این کشور به نفع گوگل رای صادر کرد که بر اساس آن این کمپانی مجبور نیست مجموعه نتایج جستجو مربوط به اشتباهات تجاری یک فرد را حذف کند.

درخواست برای حذف حساب فیسبوک از نتایج جستجو از همه موارد بیشتر بوده است

right-to-be-forgotten-4

به گفته گوگل، درخواست برای حذف اطلاعات فیسبوک کاربران بیش از هر وب‌سایت دیگری بوده است. البته اگر مجموع سرویس‌های گوگل، شامل گروه‌های گوگل، گوگل پلاس و یوتیوب را با هم حساب کنیم، می‌توانیم بگوییم خود گوگل بدترین وضعیت را از این نظر دارد و پیش از فیسبوک در مقام اول درخواست‌ها برای حذف نتایج جستجو است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات