سیستم آبیاری هوشمند می‌ شود؛ حذف نیروی انسانی و کنترل با اینترنت

یک‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
محققان ایرانی در یک شرکت دانش بنیان موفق شدند سیستمی طراحی و تولید کنند که قادر است به صورت هوشمند و با استفاده از سنسور قارچی، زمین‌های کشاورزی را آبیاری کند.
تبلیغات

محمد علی فراقیان، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان اعلام کرد:

تلاش محققان این شرکت، منجر به تولید دستگاه آبیاری هوشمند با استفاده از سنسور قارچی شد که این محصول در رده محصولات دانش بنیان به صورت هایتک قرار گرفته است.

به گفته‌ی وی دستگاه آبیاری هوشمند امکان کنترل، مانیتورینگ و آبیاری قطره‌ای مزارع و زمین‌های کشاورزی را بصورت یکپارچه و هوشمند فراهم می‌کند.سعید فراقیان از دیگر محققان این طرح با بیان اینکه سیستم مرکزی این دستگاه در محلی مانند ایستگاه پمپاژ نصب می‌شود، گفت:

تمامی ماژول‌های کنترلی دستگاه آبیاری هوشمند، بصورت بی‌سیم روی شیرهای برقی متصل شده و می‌توان تمامی سنسورها را به صورت قارچی در محل مشخصی از زمین نصب کرد.

وی افزود:

این سیستم از اوایل امسال وارد بازار شده که با استقبال خوبی نیز روبرو شده و در حال حاضر جز محصولات دانش بنیانِ تایید شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شمار می‌رود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت:

این سنسورها دارای یک باطری و صفحه خورشیدی (دام سولار) است که اطلاعاتی مانند دما و رطوبت خاک و دمای محیط را بصورت بی سیم به دستگاه مرکزی ارسال می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه این دستگاه آبیاری هوشمند با پردازش دقیق اطلاعات نسبت به شرایط محیطی بهترین تصمیم را برای آبیاری می‌گیرد، گفت:

این دستگاه، ضمن مانیتورینگ اطلاعات روی کامپیوتر و ثبت اطلاعات به صورت هوشمند عملیات آبیاری را انجام می‌دهد.

سید حسن میر حسینی، مدیر واحد بازرگانی این شرکت نیز گفت:

یکی از مزیت‌های اصلی این دستگاه حذف نیروی انسانی در زمان آبیاری مزارع و زمین‌های کشاورزی بزرگ است. همچنین به دلیل اینکه این دستگاه قابلیت کنترل از طریق اینترنت یا از طریق پیامک را دارد، صرفه جویی بسزایی در صرف زمان، نیروی انسانی و جلوگیری از به هدر رفتن آب می‌کند.

محسن بیات یکی از متخصصان این شرکت افزود:

این سیستم به دلیل داشتن برنامه تخصصی آبیاری را که قابل نصب روی سیستم عامل ویندوز و اندروید است می‌توان یکی از کامل‌ترین دستگاه‌های کنترلی در این زمینه دانست.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات