آیا اپلیکیشن‌ های iOS و اندروید نوآوری را در ویندوزفون از بین خواهد برد؟

یک‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت در کنفرانس بیلد ۲۰۱۵، چند نوع راه‌حل مختلف برای ارائه اپلیکیشن‌های جدید در فروشگاه یونیورسال خود معرفی کرد؛ این فروشگاه بین تمامی دستگاه‌هایی که ویندوز ۱۰ را اجرا می‌کنند یکسان خواهد بود. به نظر می‌رسد مایکروسافت با راه‌کارهای جدید خود تعامل بیشتری با اپلیکیشن‌های آی‌اواس و اندروید خواهد داشت، اما آیا این دو پلتفرم نوآوری را در ویندوز فون از بین خواهد برد؟
تبلیغات

 مایکروسافت در کنفرانس بیلد ۲۰۱۵، چهار نوع راه‌کار جدید به نام‌های اپلیکیشن‌های Win32 ، اپلیکیشن‌های میزبانی شده بر روی وب، Astoria و Islandwood را معرفی کرد. دو اپلیکیشن اول زیاد دور از انتظار نبود اما دو پروژه آخری جدیدترین و جنجالی‌ترین پروژه‌های جدید مایکروسافت بود.

پروژه‌های Astoria و Islandwood دو پلتفرم اندروید و آی‌اواس و توسعه دهندگان آن‌ها را مورد هدف قرار داده است. این دو پروژه به توسعه دهندگان این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانند کدهای خود را به اپلیکیشن‌های یونیورسال تبدیل کنند. به همین دلیل تعداد اپلیکیشن‌های استور ویندوز افزایش خواهد یافت. مایکروسافت پروژه‌ی Islandwood را برای انتقال اپلیکیشن‌های iOS و پروژه‌ی Astoria را برای انتقال اپلیکیشن‌های اندروید به ویندوز ۱۰ معرفی کرده بود. در واقع این دو پروژه به توسعه‌دهندگان این امکان را خواهد داد تا تمام اپلیکیشن‌های خود را که با استفاده از زبان آبجکتیو سی توسعه یافته، به ویندوز 10 انتقال دهند. توسعه دهندگان به جای طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن از ابتدا، اپلیکیشن‌ را تحت پروژه‌های جدید مایکروسافت می‌توانند به اپلیکیشن‌های یونیورسال تبدیل کنند. علاوه بر این می‌تواند UI را برای سازگاری با MDL2 تغییر دهند.

 برای مایکروسافت، این پروژه‌ها هوشمندانه‌ترین راه برای جذب توسعه دهندگان بیشتر است. برای توسعه دهندگانی که درباره پلتفرم ویندوز مطمئن نیستند، می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را در داخل ویندوز پورت کنند. اگر اپلیکیشن هدف توسعه دهنده را تامین کرد، پس توسعه دهنده به راحتی خواهد توانست اپلیکیشن‌های تحت ویندوز را نیز طراحی کند.

حال این موضوع برای توسعه دهندگان ویندوز چه مفهومی دارد؟ برخی توسعه دهندگان بر این باورند که کمپانی‌های بزرگی که اپلیکیشن‌های تحت ویندوز فونی را توسعه می‌دهند ممکن است تصمیم بگیرند که اپلیکیشن‌های خود را تحت پلتفرم‌های اندروید و آی‌اوای به ویندوز پورت دهند. این موضوع مستقیما روی شغل و زندگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. به نظر می‌رسد سازمان‌هایی که از پورت کردن اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند در وهله‌ی اول تمایل زیادی به آوردن اپلیکیشن‌های ویندوز فون به پلتفرم جدید ندارند. اما کاربران تفکر دیگری دارند؛ به نظر آن‌ها تا زمانی که پلتفرم‌های آی‌اواس و اندروید است، چرا توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های ویندوز فونی را توسعه دهند؟ 

حدود پنج سال است که از عمر ویندوزفون می‌گذرد. در طول این پنج سال، هیچ کدام از توسعه دهندگان ویندوزفون تا به حال حتی یک اپلیکیشن ساده‌ از آفیس را هم توسعه نداده‌اند. تاکنون هم فقط یک اپلیکیشن ایمیل شخص ثالث با نام MetroMail توسعه داده شده است. اکثر برنامه‌های تقویم ویندوزفون هم نسبت به اپلیکیشن تقویم خود مایکروسافت، تغییری جز ظاهر ندارد. در حقیقت تا به حال هیچ اپلیکیشن تقویمی همانند اپلیکیشن‌های Sunrise و Accompli توسعه داده نشده است. البته تعداد بیشتری هم اپلیکیشن‌های مفید برای ویرایش تصاویر مانند Fhotolens و Fhotoroom وجود دارد، اپلیکیشن‌هایی مانند MyTube و Tubecast هم به عنوان کلاینت‌های بوتیوب عمل می‌کنند. توسعه دهندگان این اپلیکیشن‌ها هیچ واهمه‌ای ندارند، زیرا در نظر آن‌ها اگر اپلیکیشن خوبی را توسعه داده باشند می‌توانند اپلیکیشن‌های بزرگ‌تر و جالب‌تری را نیز توسعه دهند.

حال چه چیزی در رابطه با توسعه اپلیکیشن‌ها تفاوت کرده است؟ پس از تغییرات و پروژه‌های جدید مایکروسافت، توسعه دهندگان با راه‌کاری جدید روبرو هستند. اپلیکیشن‌های یونیورسال تنها موضوعی است که توسعه دهندگان تمرکز بیشتری روی آن خواهند داشت. مایکروسافت در کنفرانس بیلد به این نکته اشاره کرده که پروژه‌ی Islandwood در حال توسعه‌ است، اما توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از آن نظرات خود را در مورد این پروژه در اختیار مایکروسافت قرار دهند تا نسبت به بهبود آن اقدام کند. همچون پروژه‌ی Islandwood، پروژه Astoria نیز در دست توسعه است و مایکروسافت از توسعه‌دهندگان خواسته تا با شرکت در فاز آزمایشی، نظرات خود را برای بهبود تجربه‌ی کار با این پروژه در اختیار ردموندی‌ها قرار دهند.

حال به سختی می‌توان گفت دو پلتفرم آی‌اواس و اندروید نوآوری را در ویندوزفون از بین خواهند برد؛ در عوض کمک بسیاری برای توسعه اپلیکیشن‌های جدید در ویندوزفون خواهند کرد. نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات