فلیکر با تغییرات اساسی بروز رسانی شد

جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
چندی پیش مریسا میر -مدیرعامل یاهو، خبرهایی را جهت افزایش فعالیت یاهو در خصوص توسعه‌ی اپلیکیشن‌های موبایل اعلام کرده بود. میر در سال ۲۰۱۲ به سمت مدیرعامل شرکت یاهو درآمد و از آن زمان، بازخودرهای را از سوی کاربران به جهت بازسازی سرویس فلیکر دریافت کرده بود. حال مریسا میر پس از چندین ماه، به وعده‌های خود در خصوص این سرویس جامه عمل می‌پوشاند.
تبلیغات

مریسا میر زمانی که سمت مدیرعامل یاهو را از آن خود کرد، با کمپینی تحت عنوان «لطفا دوباره فلیکر را بازسازی کنید!» مواجه شد. فلیکر سرویس آنلاین اشتراک گذاری تصاویر است که نسبت به بسیاری از شبکه اجتماعی امروز، کمی پسرفت داشته است. میر پس از این کمپین و در طول چند ماه، واکنش نشان داده و اعلام کرد که اپلیکیشن موبایل از نو طراحی شده به همراه ویژگی‌های ویرایش و فضای ذخیره سازی یک ترابایت در راه است.

این حرکت یاهو، باعث موفقیت فلیکر و جذب طیف وسیعی از نسل کاربران جدید می‌شود. از سال ۲۰۱۰ تا به امروز، سرویس فلیکر از ۵ میلیارد تصویر به ۱۱ میلیارد افزایش تصاویر مواجه بوده است، اما در این سرویس کاستی‌هایی نیز احساس می‌شد. با بررسی‌های صورت گرفته بر روی این سرویس، می‌توان به تغییرات عمده‌ی آن پی برد؛ ظاهر و امکاناتی مشابه اینستاگرام.

پیش از این انتظار می‌رفت فلیکر تغییراتی را برای سال ۲۰۱۵ در نظر بگیرد. زمانی که استیوارت باترفیلد و کاترینا فیک این سرویس را در سال ۲۰۰۴ معرفی کردند، صنعت عکاسی با موبایل هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار داشت. امسال می‌توان تخمین زد که حدودا ۹۰۰ میلیارد تصاویر در اینترنت آپلود خواهد شد و تنها تعداد بسیار ناچیز آن‌ها در اینترنت به صورت عمومی به اشتراک گذاشته خواهد شد. فلیکر امسال شانس خوبی را خواهد داشت، زیرا با ارائه اپلیکیشن جدید موبایل، کاربران تجربه‌ای نو را از مدیریت تصاویر خود در این سرویس رقم می‌زنند و این یک گام به سوی جلو برای فلیکر به شمار می‌رود.

فلیکر

از امروز نسخه‌ی ۴.۰ فلیکر در پلتفرم‌های وب، آی‌اواس، اندروید، کامپیوتر و مک ارائه می‌شود. ابزار جدید به نام Uploadr، در پلتفرم‌های مک و ویندوز فراهم شده و به دنبال تصاویر در هارد درایو خواهد بود تا از آن‌ها آلبومی شخصی در فلیکر ایجاد کند. در سایت فلیکر Flickr.com، ویژگی جدید به نام Camera Roll، تصاویر آپلود شده از کامپیوتر را به صورت تایم‌لاین دسته‌بندی می‌کند. می‌توان گفت اپلیکیشن موبایل این سرویس تحت پلتفرم‌های آی‌اوای و اندروید، از نو طراحی و کدنویسی شده است، این اپلیکیشن بر روی تصاویر شخصی به همراه تصاویر منتشر شده توسط فالوورها، تمرکز بیشتری دارد. در این سرویس، موتور جستجوی قدرتمندی تعبیه شده که توسط آن می‌توان در بین میلیاردها عکس، تصویر مورد نظر را توسط کلید واژه‌ها، سایز، شکل، کیفیت و رنگ‌، یافت.

در کل، این تغییرات تا به حال بزرگ‌ترین بروزرسانی برای سرویس فلیکر به شمار می‌آید؛ علاوه بر این فلیکر یک ترابایت فضای رایگان را به تمامی کاربران ارائه می‌دهد. اگر نقاط قوت فلیکر را در نظر بگیریم، کاربران بیشتر تمایل دارند که ابزار Uploadr را دانلود کنند، که در حقیقت این ویژگی عکس‌های موجود در هارد درایو کامپیوتر را در قالب آلبومی در فلیکر آپلود می‌کند. البته این ایده چندان هم جدید نیست، پیش از این دراپ باکس و سرویس آیکلاد هردو چنین عملکرد مشابهی را برای کاربران فراهم کرده‌اند اما فلیکر در مقابل آن‌ها فضای ذخیره‌سازی بیشتری را ارائه می‌دهد.

تمامی قابلیت‌های جدید در بخش Camera Roll جمع شده است که فلیکر از این ویژگی به عنوان نقطه عطف برای این سرویس یاد می‌کند. تمامی تصاویر به صورت تایم‌لاین طبقه بندی شده و جدیدترین تصاویر در بالاترین قسمت قرار می‌گیرد. در بین این تصاویر به واسطه‌ی ماوس یا ابزار جدید موجود در قسمت سمت چپ می‌توان اسکرول کرد؛ البته این ویژگی شباهت بسیاری به سرویس Carousel دراپ باکس دارد. بر روی تمامی تصاویر آیکون قفل نمایش داده شده که نماینگر شخصی بودن آن‌ها و عدم نمایش به صورت عمومی است، اگرچه با یک کلیک و برداشتن قفل می‌توان تصاویر را منتشر کرد.

در واقع بخش Camera Roll ویژگی‌های مفیدی را ارائه می‌دهد. توسط کشیدن و رها کردن ماوس می‌توان تعداد مشخصی از تصاویر را انتخاب کرد، پس از آن، از روی این تصاویر هم می‌توان آلبومی ایجاد کرد و هم ویرایش کلی را بر روی آن‌ها اعمال کرد. حتی می‌توان تصاویر انتخاب شده را در فرمت Zip و با رزولوشن اصلی دانلود کرد.

فلیکر

فلیکر یکی دیگر از قابلیت‌های بخش Camera Roll را با نام Magic View معرفی می‌کند؛ اگر شما تعداد بسیاری عکس را آپلود کرده باشید و اسکرول کردن بین آن‌ها برایتان دشوار باشد، این قابلیت کاربردی خواهند بود. فلیکر توسط تکنولوژی شناسایی تصویر، آلبوم‌هایی پویا برای دسترسی به ۶۰ طبقه بندی مختلف شامل مردم، حیوانات، منظره، نمای نزدیک و معماری را ایجاد می‌کند. 

تکنولوژی شناسایی تصویر، نقش بسیار مهمی را در موتور جستجوی فلیکر بازی می‌کند. تا به حال فلیکر شاهد جستجو‌هایی نظیر «golden gate bridge» بوده که در عمل نتایجی از کلمات کلیدی طلایی، دروازه و پل را به کاربر نشان داده بود! اما حال این سرویس در جستجوی تصاویر و اشیا بسیار هوشمندانه عمل می‌کند. اگر این موتور جستجو نتایج دلخواهی را ارائه نکرد، می‌توان با فیلترهای موجود نتایج را محدودتر کرده و به نتیجه‌ی دلخواه نزدیک‌تر کرد. با عمومی‌تر شدن تصاویر در فلیکر، رسیدن به نتایج دلخواه نیز افزایش خواهد یافت. سرویس فلیکر جدید برای ذخیره‌سازی تصاویر شخصی نیز بسیار کاربردی خواهد بود اما به لطف وجود موتور جستجوی جدید و هوشمند، لذت مرور بین تصاویر آن نیز افزایش می‌یابد.

فلیکر

تمامی این تغییرات در نسخه‌ی موبایل این سرویس نیز فراهم شده که دیگر احساسی نظیر اینستاگرام را به کاربران بروز نخواهد داد. در نسخه قدیمی همانند اینستاگرام، سربرگ پیش فرض شامل تصاویر منتشر شده‌ی دیگران بود. اما در نسخه‌ی جدید، سربرگ پیش فرض تصاویر شخصی خود کاربر خواهند بود، اگرچه تفاوت‌ جزئی اعمال شده اما نتیجه بسیار لذت بخش‌تر به نظر می‌رسد. هنوز هم می‌توان در این نسخه اعلان‌هایی را هنگام پسندیدن تصاویر توسط دیگران دریافت کرد. علاوه بر این، در پلتفرم‌های آی‌اواس و اندروید ویژگی آپلود خودکار فعال شده که می‌توان به واسطه آن از فلیکر به عنوان یک درایو کلاد استفاده کرد. این اپلیکیشن به طور همزمان هم یک شبکه اجتماعی به شمار آمده و هم می‌توان آرشیوی از مجموعه عظیم تصاویر را در آن ذخیره کرد. 

4F

پیش از این خدمات ذخیره سازی ابری تصاویر بسیار محدود بوده و ممکن بود کاربران از این شرایط شاکی باشند. اما حال به لطف وجود سرویس‌ها متنوع ابری و گزینه‌های مشابه مختلف، انتخاب بهترین سرویس نیز دشوار شده است. سرویس فلیکر علاوه بر تمامی قابلیت‌های جدید خود از جمله موتور جستجوی هوشمند، در زمینه‌ی کلاد و ذخیره سازی ابری نیز نقش بسزایی را ایفا می‌کند. 

نکته‌ای که درباره فلیکر چشمگیر به نظر می‌رسد، رایگان بوده سرویس ذخیره سازی است؛ به راحتی می‌توان تا حداکثر یک ترابایت تصاویر دلخواه را در این سرویس نگه‌داری کرد. علاوه بر این هنوز هم می‌توان در این سرویس بسیاری از عکاسان حرفه‌ای را دنبال کرد، به واسطه موتور جستجوی هوشمند تصویر مورد نظر را جستجو کرده و تصاویر مورد نظر را منتشر کرد. می‌توان گفت فلیکر با این قابلیت‌های جدید، انقلابی را در طول عمر چند ساله‌ی خود ایجاد کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات