آزمایشگاه گوگل ایکس روی فناوری نسل آینده باتری‌ ها کار می کند

یک‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس گزارش‌های اخیر، تیمی از محققان شرکت گوگل در آزمایشگاه ایکس، مشغول کار و بررسی روی تکنولوژی باتری‌های نسل آینده تلفن‌های همراه هستند. این تکنولوژی در آینده‌ای نزدیک در بسیاری از زمینه‌ها کاربرد خواهد داشت.
تبلیغات

 وال استریت ژورنال گزارش داد که گوگل در آزمایشگاه ایکس خود به همراه تیمی متخصص در حال کار روی باتری‌هایی است که طول عمر بیشتری دارند. شرکت گوگل هنوز صحت این پروژه را تایید نکرده اما از آنجا که بسیاری از محصولات تکنولوژی از جمله گوشی‌های هوشمند، ابزارهای پوشیدنی و خودروهای بدون راننده نیاز به باتری دارند، ساخت باتری‌هایی باطول عمر بیشتر توسط گوگل دور از انتظار نیست.

این ابتکار به سال ۲۰۱۲ بازمی‌گردد، زمانی که پروفسور رامش باردواج آزمایش خود را روی منابع قدرت و باتری‌های گوگل آغاز کرد. اواخر سال ۲۰۱۲ تیمی به رهبری دکتر Ramesh Bhardwaj، از کارشناسان اسبق شرکت اپل در بخش باتری گجت‌های هوشمند، شروع به آزمایش باتری‌های توسعه یافته توسط اعضای تیم برای استفاده در دستگاه‌های گوگل کردند. حدود یک سال بعد نیز گروهی از افراد آشنا با مقوله تکنولوژی باتری‌ها، که ممکن است توسط خود گوگل ایجاد شده باشد، به تماشای این تکنولوژی دعوت شدند. حال تیمی چهار نفره متخصص در حال کار روی تکنولوژی جدیدی از باتری‌های نسل آینده در گوگل هستند، به نظر می‌رسد این تکنولوژی جدید نسخه‌ی پیشرفته از باتری‌های لیتیوم یونی باشد. همچنین انتظار می‌رود این تکنولوژی باتری‌های solid-state یا حالت جامد بوده و از لحاظ مالی مقرون به صرفه باشد.

باتری‌های لیتیوم یونی در صنعت الکترونیک کاربرد بسیاری دارند. در مقابل باتری‌های solid-state یا حالت جامد از لحاط اندازه کوچکتر بوده و توان ذخیره انرژی بیشتری دارند. پروفسور رامش باردواج در تلاش برای پیشبرد تکنولوژی یون لیتیوم فعلی و فناوری باتری حالت جامد برای دستگاه‌های مصرف‌کننده، مانند عینک گوگل و لنزهای چشمی اندازه‌گیری گلوکز هستند.

انتظار می‌رود از این تکنولوژی در دیگر پروژه‌های گوگل نیز مانند اتومبیل‌های بدون راننده و حتی Project Loon استفاده شود. همچنین از آنجا که کاربران علاقه‌ی بسیاری به گوشی‌های هوشمند و گجت‌های پوشیدنی دارند، بنابراین استفاده از این باتری‌ها در محصولات یاد شده دور از انتظار نیست. همان طور که گفته شد این باتری‌‌ها از لحاظ اندازه کوچکتر هستند، اما انتظار می‌رود در عملکرد و قدرت افت نداشته باشند.

بنا بر گزارش‌ها، گوگل در حال تهیه‌ی لیستی از شرکت‌های بزرگ جهت گسترش و تولید این فناوری به کمک آن‌ها است. طول عمر باتری در سال‌های اخیر جزو مشکلاتی است که تقریبا همه‌ی کاربران با آن درگیر هستند، شرکت تسلا هم در سال‌های اخیر تحقیقات بسیاری را برای گسترش طول عمر باتری‌ها و حتی نحوه شارژ شدن آن‌‌ها انجام داده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات