با پتنت جدید گوگل از شر برنامه های مخرب در امان خواهید بود

جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
مطالعه 3 دقیقه
همواره جستجو و مشاهده‌ی صفحات وب دارای برنامه‌های مخرب، مشکلات بسیاری را برای کاربران فراهم می‌کند. در ماه جاری نیز به دلیل پخش سریال‌های محبوب کاربران و در همین راستا افزایش جستجوها اینترنتی، تعداد برنامه‌های مخرب و اخلال‌گری‌های اینترنتی افزایش خواهد یافت. گوگل نیز در این زمینه چاره‌ای اندیشیده و در فکر ثبت پتنتی جدید برای مقابله با این مساله است.
تبلیغات

 کاربران همیشه به دنبال تماشای آنلاین سریال‌های محبوب خود هستند، به همین دلیل جستجوهایی را در موتورهای جستجویی نظیر گوگل انجام می‌دهند. بعد از جستجو تعدادی صفحات وب شامل نتایج جستجو ظاهر می‌شود که کاربران با رجوع به آن‌ها محتوای دلخواه خود را مشاهده می‌کنند، اما در این بین همواره مشکلی جدی وجود دارد؛ شاید برای شما هم پیش آمده که در یک صفحه‌ی وب، نتایج دلخواه شما به طور ناقص منتشر شده و برای خواندن یا تماشای ادامه‌ی محتوا به لینکی مجزا و یا به ادامه‌ی مطلب رجوع می‌دهند. طبق ادعای گوگل، بسیاری از این لینک‌ها و صفحات توسط اخلان‌گران اینترنتی یا هکرها مدیریت شده و مشکلات جدی را به وجود می‌آورند. به همین دلیل گوگل پتنتی جدید در این راستا به ثبت می‌رساند که طی آن هنگامی که به یک صفحه‌ی وب مراجعه می‌کنید تمامی محتوای مخرب به طور خودکار شناسایی و حذف خواهند شد.

برخلاف پتنت‌های دیگر، پتنت جدید گوگل بسیار ساده و کوتاه بوده که سریعا تمامی مراحل ثبت را طی کرده است. این پتنت «پردازش محتوای مخرب و اخلال‌گر» نام دارد و به طور خلاصه می‌توان گفت عملکرد آن به این شکل است که تمامی محتوای مخربی که امنیت کاربران را به خطر می‌اندازد فیلتر می‌کند، این محتوا صفحات وبی هستند که کاربر به طور مستقیم می‌تواند به  داشته باشد. با اجرای طرح جدید گوگل، دیگر کاربران با محتواهای مخرب و مشکلات پیرامون آن‌ها مواجه نخواهند شد.

این قابلیت چندان هم جدید به نظر نمی‌آید، چندین انجمن و سایت‌های فعال با استفاده از دکمه‌های مخصوص به نام SPOILER می‌توانند جملات و پاراگراف‌های خاصی را از دید کاربر پنهان نگه دارند. می‌توان گفت همه‌ی این ویژگی‌ها همواره به نفع کاربر تمام شده و در وقت و هزینه‌ی آن‌ها نیز صرفه جویی می‌کند.

00Google-Patent

گوگل برای اجرای این طرح به دو فاکتور مهم نیاز دارد: صفحه‌‌ای که دارای اخلال یا برنامه‌ای مخرب است و اینکه کاربر آن صفحه را مشاهده کرده است یا خیر. در حال حاضر هنوز مشخص نیست که گوگل چگونه تشخیص خواهد داد که کاربر صفحه‌ی وب را مشاهده کرده است یا خیر. به نظر می‌رسد گوگل در این راستا از ردیابی‌ها و پیگیری‌های متعدد کاربر استفاده خواهد کرد که شاید برای افرادی که امنیت اولویت آن‌ها است نگران کننده باشد. در حال حاضر گوگل با سرویس‌هایی نظیر Netflix چنین کاری را انجام می‌دهد. هنوز جای نگرانی نیست، زیرا این ایده در حد یک پتنت است و اگر طرح آن توسط گوگل به مرحله‌ی اجرا برسد، به نفع کاربر خواهد بود و تنها نگرانی از بابت حریم خصوصی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات