شکستن CD در اثر نیروی چرخشی بصورت تصویر آهسته

دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
مطالعه 1 دقیقه
با زومیت همراه باشید تا علت خرد شدن دیسک نوری را از طریق یک ویدئوی اسولوموشن تشریح کنیم.
تبلیغات

در صورتی که با درایو‌های نوری برای خواندن یا نوشتن اطلاعات روی انواع CD یا DVD کار کرده باشید، شاید با مشکل خرد شدن دیسک داخل درایو روبرو شده یا چنین ماجرایی را از دوستان خود شنیده‌ باشید.

در سال‌های نه چندان دور که درایو‌های نوری کاربرد بیشتری داشتند، بعضا کاربران با مشکل خرد شدن دیسک‌های نوری درون درایو روبرو می‌شدند. این مشکل اغلب به دلیل بالا رفتن سرعت چرخش موتور درایو بود که نهایتا به دیسک که در واقع همان سی‌دی یا دی‌وی‌دی‌های معمول بودند، آسیب می‌رساند.

انتشار ویدئوی اسلوموشن از نحوه‌ی چرخریدن سی‌دی، به روشنی نحوه‌ی شکستن و خرد شدن سی‌دی را به هنگام چرخیدن آن در اثر نیروی جانب مرکز وارد شده نشان می‌دهد. این ویدئو با سرعت ضبط ۱۷۰٫۰۰۰ فریم در ثانیه فیلم‌برداری شده است، از این‌رو کوچک‌ترین جزئیات را نیز می‌توان در آن مشاهده کرد.

سرعت گردش سی‌دی در بیشترین حالت ممکن بیش از ۲۳٫۰۰۰ دور بر دقیقه است که در این سرعت سی‌دی پایداری خود را از دست داده و در اثر وارد شدن نیروی جانب مرکز از هم می‌پاشد.

خرد شدن سی‌دی به دلیل وارد آمدن نیروی چرخشی است که سی‌دی را به درون می‌کشد و پس از آنکه میزان این نیرو از مقاومت سی‌دی بیشتر شد، دیسک نوری از هم می‌پاشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات