گوگل درپی توسعه‌ی سیستمی برای عمل جراحی با استفاده از روبات‌ها است

یک‌شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
مطالعه 2 دقیقه
بازوی تحقیقاتی و در عین حال سری غول جستجو، گوگل ایکس پس از آنکه فناوری‌های خود در زمینه‌ی خودروهای هوشمند بدون راننده، پهپاد و بالون‌های اینترنتی را رونمایی کرد، حال درصدد گسترش دامنه‌ی فعالیت خود در زمینه‌ی پزشکی به منظور تسهیل انجام جراحی‌های روباتیک است.
تبلیغات

براساس اطلاعات منتشر شده گوگل همکاری خود را با Johnson & Johnson شروع کرده تا فرآیند انجام عمل‌های جراحی را که با حضور روبات‌ها انجام می‌پذیرد، تسهیل کند. گری پرودن، رئیس هیئت مدیره‌ی Global Surgery در خصوص این همکاری می‌گوید:

نتیجه‌ی این همکاری، ایجاد سیستمی پیشرفته از نظر فنی برای جراحان است تا از این طریق بتوانند در بهترین زمان ممکن مناسب‌ترین تصمیمات را در مورد فرآیند جراحی اتخاذ کنند. تصمیم نهایی در هر حالت بر عهده‌ی جراح است، اما با استفاده از این سیستم جراح در اتخاذ تصمیمات و همچنین استفاده از ابزار‌های متعدد برای پیشبرد عمل جراحی پشتیبانی خواهد شد.

انجام عمل‌های جراحی با استفاده از این فناوری را باید مشابه انجام لاپاروسکوپی بسیار پیشرفته خواند. در فرآیند جراحی با این روش به جای جراح، بازوهای روباتیک ابزار‌های جراحی را در بدن مریض کار می‌گذارند. البته باید به این نکته اشاره کرد که بازوها خود بصورت خودکار کار نمی‌کنند و جراح خود این بازوها را هدایت می‌کند. با استفاده از این بازوهای روباتیک دقت در جراحی بسیار افزایش یافته و همچنین با استفاده از برش‌های کوچک نیز می‌توان به نقاط مورد نظر دسترسی پیدا کرد که از این‌رو خون از دست رفته نیز بسیار کمتر از پیش می‌شود.

استفاده از روبات‌ها در انجام عمل‌های جراحی بحث جدیدی نیست و این مفهوم از دهه‌ی ۹۰ میلادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر انجام عمل‌های جراحی با استفاده از بازو‌های روباتیک بسیار گران قیمت بوده و نیازمند آماده کردن بستر مناسبی است. گوگل و کمپانی جانسون اند جانسون امیدوارند تا با ارائه‌ی سیستم پیشرفته خود بستر مناسبی را برای دریافت اطلاعات جامع‌تر برای پزشک در زمان انجام عمل جراحی آماده کرده و همچنین هزینه‌ی کل عملیات را نیز تا میزان بسیار زیادی کاهش دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات