ایلان ماسک از آینده خودروهای بدون سرنشین می‌گوید

دوشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
ایلان ماسک موسس و مدیر عامل تسلا همواره بر این مورد باور دارد که روزی جهان را تغییر خواهد داد و در همین راستا ایده‌ها و نگرش‌های خود را از آینده تفسیر می‌کند. به عقیده‌ی وی روزی خودروها بازنشسته می‌شوند و جای خود را به روبات‌های اتومبیل‌ می‌دهند.
تبلیغات

 ایلان ماسک از بازگو کردن تفکرات و ایده‌های ذهنی خود واهمه‌ای نداشته و همواره احساس می‌کند که جهان را با این ایده‌ها تغییر خواهد داد؛ از این رو وی با مدیرعامل شرکت انویدیا به گفتگو نشسته و درباره آینده‌ی خودروهای بدون سرنشین صحبت کرده است. ایلان ماسک مهندس، مخترع و شخص نامی در صنایع پیشرفته آمریکا است. او بنیانگذار شرکت‌هایی همچون تسلا موتورز، پی‌پال و اسپیس‌اکس است. او هم اکنون مدیرعامل و مدیرفنی در اسپیس اکس و مدیرعامل و طراح محصول در تسلا موتورز است. این مصاحبه که در کنفرانس تکنولوژی 2015 GPU در شهر سن‌خوزه ایالت کالیفرنیا برگزار شد، ایلان ماسک از ایده‌ها و آینده‌ی خودروهای بدون سرنشین صحبت کرد؛ آینده‌ای که به عقیده‌ی او تسلا در چند ماه اخیر صنعت خودروهای بدون سرنشین را در بر می‌گیرد. 

ایلان ماسک در گفت و گویی با جن سان هوآنگ مدیرعامل و بنیانگذار انویدیا گفت:

فکر نمی‌کنم که نگرانی در مورد خودروهای بدون سرنشین وجود داشته باشد چرا که این ماشین‌ها شاخه‌ای کوچک از هوش مصنوعی هستند و می‌توان آن‌ها را به آسانسورها تشبیه کرد.
Nvidia-Musk

ایلان ماسک به این شکل ادامه‌ می‌دهد که پیش از این آسانسورها، دارای اپراتور بودند و سپس انسان تصمیم گرفت آن‌ها را به گونه‌ای بسازد که به صورت خودکار به طبقات مختلف بروند و دیگر نیازی به اپراتورها احساس نشد. به گفته‌ی وی درنهایت اتومبیل‌ها هم، چنین سرنوشتی را خواهند داشت. زمانی که اتومبیل‌ها هم کاملا خودکار شوند فقط با دستورات صوتی می‌توان آن‌ها را هدایت کرد؛ اگر چنین اتومبیل‌هایی عرضه شود، می‌توان از آن‌ها به اقدامی کاملا روشن برای از رده خارج کردن خودروهای دارای راننده یاد کرد. با این همه،این تکنولوژی نیز دارای مشکلاتی بوده و کاری خطرناک خواهد بود. در خودروهای بدون سرنشین از شر تصادف و کیسه‌های هوا آسوده خواهید شد؛ می‌توان گفت هنوز مسیر زیادی تا این هدف باقی مانده و البته تا آن زمان خیابان‌ها پر از اتومبیل‌های با سرنشین خواهد بود. با تولید تنها یک خودروی بدون سرنشین می‌توان شروعی برای تولید انبوه چنین خودروهایی متصور شد. ماسک در صحبت‌های خود به تغییر آرامی اشاره کرد که در حال رخ دادن در صنعت خودروسازی دنیا است؛ تغییری که پیش از این برای اتومبیل‌های ترکیبی و هیبریدی رخ داده بود. 

ماسک ادامه گفت:

من معتقدم که باید از صنعت خودروسازی به خاطر اتومبیل‌های هیبریدی تقدیر به عمل بیاید، چراکه در حال حاضر تعداد ۲ میلیارد از آن‌ها در دنیا وجود دارد. وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر ظرفیت تولید انواع ماشین و کامیون برابر با ۱۰۰ میلیون دستگاه در سال است، مدعی شد که تبدیل شدن همه اتومبیل‌ها به اتومبیل جدید و بدون سرنشین فرآیندی زمان‌بر بوده و حداقل به ۲۰ سال وقت نیاز دارد.

برای ساخت چنین خودروهایی به پایه و اساس سخت‌افزارها و برنامه‌ریزی سنسورها نیاز است سپس تنها کار باقی مانده بروزرسانی نرم‌افزارهای آن است. حداقل با خودروهای تسلا می‌توان همه‌ی این تغییرات را اعمال کرد، زیرا در این خودرو ویژگی‌ها به طور پیوسته در حال بهبود است؛ سنسورهایی مانند رادار و دوربین در این خودرو تعبیه شده که به راحتی می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید. این ویژگی‌ها به مرور زمان به همراه سخت‌افزارهای موجود دقیق‌تر و هوشمند‌تر می‌شوند. این خودرو دارای سنسورهای ۳۶۰ درجه ultrasonic است که تا ۵ متر را کنترل می‌کند. این سنسور مربوط به دوربین و رادار جلوی خودرو است. با این مجموعه سنسورها می‌توان به اتومبیل‌ها استقلال بخشید؛ قطعا می‌توانیم با امکانات موجود خودروها را به راحتی در آزاد راه‌ها و بزرگراه‌ها هدایت کنیم. بدون سرنشین کردن خودروها به جوانب بسیاری مربوط است، از جمله این که تا چه حد از خودرو اطمینان و ایمنی کسب خواهید کرد. حتی با سنسورها موجود نیز می‌توان اتومبیل‌ها را کاملا بدون سرنشین کرد اما شاید ایمنی کامل را به ما فراهم نکند. به همین دلیل ما به مجموعه‌ی بزرگی از سنسورها و قابلیت‌های جدید نیاز داریم. پیش از این تسلا برخی از این امکانات و فناوری‌ها را به خودروهای تولیدی خود اضافه کرده بود، اما هم اکنون مشغول کار بر روی تکنولوژی جدیدی است که هدایت کامل خودرو را به طور خودکار فراهم کند. 

TeslaModelS

چندی پیش این کمپانی اعلام کرد که وضعیتی به نام «اتوپایلوت» یا هدایت خودکار را برای مدل S از خودروهای خود (که در تصویر فوق نمایان است) در نظر گرفته که قادر است سرعت ماشین را تغییر داده و انجام اموری مانند ترمز و حفظ ماشین در لاین صحیح را بر عهده بگیرد. گام منطقی بعدی برای تسلا این است که بتواند این تکنولوژی را با امکانات مسیریابی و رانندگی در بزرگراه‌ها ترکیب کرده و سپس این امکان را فراهم کند که خودرو به طور خورکار هدایت شود.

truck

 به عقیده‌ی ماسک هنوز مشکلات بسیاری برای تولید خودروهای بی‌سرنشین وجود دارد که بسته شدن جاده‌ها، وجود حفره‌های بدون درپوش در مسیر، بازی کودکان و حضور دوچرخه سواران تنها تعدادی از این موانع است. او در ادامه شرح داده که برای حل این مشکلات سیستم‌های خودکاری طراحی شده که قادر هستند محیط پیرامون اتومبیل را اسکن کرده و موانع را تشخیص دهند. انویدیا برای حل این مشکلات راه‌حل جامعی را در نظر گرفته که Drive نام دارد؛ این سیستم قادر است محل قرار گیری علائم جاده‌ای، تردد افراد و اشیاء دیگر را یاد بگیرد. در آینده‌ای نزدیک این راهکار در کنار یک داشبورد دیجیتالی و Drive PX شرکت انویدیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. Drive PXکامپیوتری است که دو چیپ‌ست Tegra X1 داشته و قادر است به صورت لحظه‌ای تصاویر گرفته شده توسط ۱۰ دوربین را پردازش کند. 

nvidiia

به عقیده‌ی ماسک تا پیش از آماده شدن خودروهای بدون سرنشین ابتدا باید مشکلات حسگرها و کامپیوترها حل شود سپس برخی مشکلات امنیتی مرتفع شوند. ایلان ماسک همچنین اضافه کرد که شرکت تسلا در تلاش است تا مانع از نفوذ هکرها در سیستم‌های کامپیوتری خودروها شوند و حتی پیش از این نیز از برخی افراد و کمپانی‌های شخص ثالث نیز درخواست کرده بودند تا تمامی تلاش خود را برای هک کردن این خودروها به کار گیرند. ماسک این نکته را هم یادآور کرد که تا اواخر سال جاری میلادی بروزرسانی‌ها برای خودروهای تسلا ارائه خواهند شد، این بروزرسانی‌ها تا حدی می‌توانند نگرانی‌های امنیتی را برطرف کنند. خودروهای خودکار با داشتن قدرت سخت‌افزاری و به همراه Drive PX قادر خواهند بود آنچه را می‌بینند بهتر تشخیص دهند، همچنین قابلیت یادگیری از محیط اطراف را نیز خواهند داشت که درنهایت می‌توانند تصمیمات درستی را اتخاذ کنند. این کیت انویدیا با قیمت ۱۰/۰۰۰ دلار در ماه می عرضه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات