ویندوز 10 ژست های حرکتی جدید را به ترک پد لپ تاپ ها ارائه می کند

پنج‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت به شدت تلاش می‌کند تا استفاده از ترک‌پد را در ویندوز 10 بهینه کند. پیش از این هم با همکاری اینتل در زمان ارائه‌ی ویندوز 8 ترک‌پدها را تا حدی بهینه‌تر کرده بود. حال این کمپانی قصد دارد با اضافه کردن ژست‌های حرکتی جدید به ویندوز 10 استفاده از ترک‌پد لپ‌تاپ‌ها را تا حدی افزایش دهد.
تبلیغات

 ویندوز 10 دارای ژست‌های حرکتی چند انگشتی است که به کمک آن‌ها می‌توان به سرویس‌های متنوعی از جمله مرکز اعلانات، دستیار صوتی کورتانا و دسکتاپ مجازی دسترسی داشت. پیش از این بسیاری از کاربران سیستم عامل ویندوز از ترک‌پدها استفاده نمی‌کردند و به سراغ ماوس‌های دیگر روی می‌آوردند. ترک‌پدها جزو قطعات ضروری و استاندارد لپ‌تاپ‌ها به شمار می‌رود که بسیاری از تولید کنندگان کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها آن را نادیده گرفته و امکانات بسیاری را برای آن‌ها ارائه نمی‌کنند.

ژست‌های حرکتی جدیدی که در ویندوز 10 اضافه شده است قابلیت‌های بسیاری را به کاربران ارائه می‌کند. اگر با سه انگشت ترک‌پد را لمس کنید کورتانا فعال خواهد شد و برای فعال کردن مرکز اعلانات باید از چهار انگشت استفاده کنید. با حرکت دادن سه انگشت به طور همزمان و به سمت بالای ترک‌پد، دسکتاپ مجازی ظاهر خواهد شد، همین حرکت در سیستم عامل OS X بخش Mission Control را فعال می‌کند. با استفاده از این قابلیت‌های اضافه شده، کاربران ویندوز تجربه‌ی جدیدی از ترک‌پد لپ‌تاپ خود خواهند داشت، پیش از این اپل با بهبود ژست‌های حرکتی این تجربه را به کاربران خود به ارمغان آورده بود. همچنین اپل برای توسعه دهندگان این امکان را فراهم کرده تا بتوانند اپلیکیشن‌هایی مانند BetterTouchTool را برای شخصی‌سازی ژست‌های حرکتی و اضافه کردن چند مورد از آن‌ها توسعه دهند. حال باید منتظر بمانیم تا مشخص شود که آیا مایکروسافت هم چنین تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد یا خیر.

00trackpad

مایکروسافت نه تنها لپ‌تاپ‌ها، بلکه برای تبلت‌ها نیز چاره‌ای اندیشیده و ژست‌های حرکتی لمسی را برای این دسته از دستگاه‌ها ساده کرده است. در ویندوز 10 با کشیدن دست از لبه‌ی سمت چپ نمایشگر به سمت داخل صفحه نمایش، لیستی از اپلیکیشن‌های استفاده شده توسط کاربر ظاهر می‌شود. به همین ترتیب اگر با کشیدن دست از لبه‌ی سمت راست نمایشگر به سمت داخل، مرکز اعلانات فعال خواهد شد. با کشیدن دست از لبه‌ی پایین نمایشگر به سمت بالا Taskbar ظاهر می‌شود، البته این قابلیت زمانی امکان‌پذیر است که یک اپلیکیشن در حالت فول اسکرین باشد. کشیدن دست از سمت بالای صفحه نمایش نوار عنوان اپلیکیشن را فعال می‌کند که در این حالت می‌توان اپلیکیشن را بست. این قابلیت‌ها در ویندوز 8 هم وجود دارد اما بسیار خشنودکننده است که هنوز می‌توان از آن‌ها در ویندوز 10 هم استفاده کرد.

00Win10TrP

 بسیاری از این قابلیت‌ها به Continuum مایکروسافت مربوط است؛ این قابلیت هم برای لپ‌تاپ‌ها و هم تبلت‌ها به جهت بهینه سازی ورودی یا ترک‌پدها طراحی شده است. مایکروسافت در حال تست و آزمایش قابلیت Continuum را در بیلدهای اخیر ویندوز 10 است. این قابلیت در حال حاضر در سرفیس پرو ۳ عملکردی بهتر از خود را نشان می‌دهد، که در این حالت سیستم عامل با هر بار اتصال و جداسازی کیبورد رابط کاربری مربوط به آن را فعال می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات