چگونه می‌توان ارزش بازار اپل را به یک تریلیون دلار افزایش داد؟

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰
مطالعه 7 دقیقه
ارزش بازار اپل در حال نزدیک شدن به مرز ۷۵۰ میلیارد دلار به ازای قیمت ۱۲۶ دلار برای هر سهم است. اپل در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۴ میلادی باز هم رکورد دیگری بر جای گذاشت و سودی ۱۸ میلیارد دلاری را به جیب زد. حال بسیاری در انتظار ثبت رکورد دیگری توسط این کمپانی هستند و آن چیزی نیست جز رسیدن ارزش اپل به یک تریلیون دلار؛ اما اپل چگونه می‌تواند ارزش بازار خود را به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار برساند؟ با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در حال حاضر ارزش هر سهم اپل ۱۲۶ دلار است و از این‌رو ارزش کل بازار سهام اپل بالغ بر ۷۴۸ میلیارد دلار می‌شود. ارزش کل سهام اپل بیش از دو برابر ارزش کمپانی‌های اگزون موبیل، گوگل و مایکروسافت است که ارزش کل سهام آن‌ها به ترتیب تقریبا ۳۹۱، ۳۷۲ و ۳۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. بسیاری از کارشناسان در انتظار افزایش ارزش بازار اپل و رسیدن نرخ آن به عدد اعجاب انگیز یک تریلیون دلار هستند. این به معنای رشد ۳۵ درصدی ارزش بازار این کمپانی است که می‌توان تحقق آن را از روش‌های مختلفی پیش‌بینی کرد. براساس محاسبات صورت گرفته، اپل در حال حاضر ۵.۸۴ میلیارد قطعه سهم دارد که با این وجود در صورت افزایش ارزش هر سهم به ۱۷۱ دلار، ارزش بازار اپل به بیش از یک تریلیون دلار افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی‌هایی نیز در مورد میزان رشد نرخ هر سهم صورت گرفته است که می‌توان به پیش‌بینی نرخ ۲۱۶ دلار به ازای هر سهم توسط کارل آیکان، سرمایه‌دار بزرگ آمریکا اشاره کرد.

AppleInt

راه‌حل اول: بالا بردن نسبت قیمت به سود هر سهم

اپل در سال ۲۰۱۴ میلادی، به ازای هر سهم خود ۷.۴۲ دلار سود کسب کرد که نسبت قیمت به سود ۱۷.۱ را به ارمغان می‌آورد. براساس لیست S&P 500، اپل سال گذشته نسبت قیمت به سود ۱۷.۴ را کسب کرده بود. نسبت قیمت به سود فاکتوری است که با استفاده از آن در اقتصاد به پیش‌بینی وضعیت آینده‌ی قیمت سهام کمپانی‌ها می‌پردازند. بالا بودن نتیجه‌ی این نسبت نشان‌دهنده‌ی رویکرد مثبت بازار در قبال این کمپانی و همچنین بیانگر روند رو به رشد کمپانی است. کارشناسان نسبت P/E را به بازه‌های ۰ تا ۱۰، ۱۰ تا ۱۷، ۱۷ تا ۲۵ و بالای ۲۵ تقسیم کرده‌اند که هر یک از این بازه‌ها گویای وضعیت متفاوت کمپانی‌ها است. در مورد اپل قرار گرفتن در بازه‌ی ۱۷ تا ۲۵ نشان از این دارد که بازار در انتظار بالا رفتن درآمد‌های اپل و در نتیجه افزایش قیمت سهام است.

انتظار می‌رود اپل در سال مالی ۲۰۱۵ به ازای هر سهم درآمدی ۸.۵۸ دلاری را کسب کند که نسبت قیمت به سود ۱۴.۸ را با قیمت کنونی سهام برای آن رقم می‌زند. تحلیل‌گران بازار در لیست S&P 500، نسبت قیمت به سود ۱۷.۱ را پیش‌بینی می‌کنند. با در نظر گرفتن رشد نسبت قیمت به سود، اپل نیازمند افزایش این مقدار به عدد ۲۰.۰ است که دستیابی به آن در سال ۲۰۱۵ میلادی چندان دور از دسترس نیست. البته باید به این نکته اشاره کرد که گمانه‌ها حکایت از کاهش درآمد اپل به ازای هر سهم دارند که این موضوع می‌تواند منجر به کاهش نسبت قیمت به سود شود.

در صورتی که نگاهی به پیش‌بینی‌ها مبنی بر درآمد اپل به ازای هر سهم در سال ۲۰۱۶ داشته باشیم، درآمدی ۹.۱۶ دلاری را مشاهده می‌کنیم که در مقایسه با سال ۲۰۱۵ نشان از رشد ۷ درصدی دارد. این میزان در آمد با در نظر گرفتن قیمت سهام کنونی، نسبت قیمت به سود ۱۳.۹ را به ارمغان می‌آورد. برای دست یافتن به ارزش بازار یک تریلیون دلاری، نسبت قیمت به سود باید به ۱۸.۷ افزایش یابد. با توجه به اینکه پیش‌بینی‌ها نشان از افزایش درآمد این کمپانی دارند، در نتیجه این موضوع را باید به معنای کاهش نسبت قیمت به سود بنامیم. براساس گمانه‌زنی‌های صورت گرفته درآمد اپل در سال ۲۰۱۶ میلادی در مقایسه با سال جاری میلادی کاهش خواهد یافت. اپل در سه‌ماهه‌ی منتهی به سال ۲۰۱۵ میلادی بهترین فصل مالی خود را پشت سر گذاشت و انتظار می‌رود این روند در سال جاری نیز ادامه داشته باشد.

به نظر می‌رسد رسیدن به ارزشی یک تریلیون دلاری برای اپل در یک یا دو سال آینده امری چالش برانگیز خواهد بود.

راه‌حل دوم: افزایش سود به ازای هر سهم با در نظر گرفتن نسبت قیمت به سود سهام در حالت کنونی

در صورتی که نسبت قیمت به سود سهام را ثابت در نظر بگیریم، در این‌صورت باید انتظار داشته باشیم تا سود کسب شده به ازای هر سهم رشدی ۳۵ درصد را به خود دیده و مقدار آن در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی به ترتیب ۱۱.۵۸ و ۱۲.۳۷ دلار خواهد بود. البته در این بین شماری از پیش‌بینی‌ها حاشیه‌ی سود ناخالص و سود عملیاتی اپل را ثابت پیش‌بینی کرده‌اند که در این صورت می‌توان این موضوع را برای اپل چالش برانگیز خواند.

اپل برای دست یافتن به سود اشاره شده به ازای هر سهم در سال مالی ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به منظور بالا بردن ارزش خود و رساندن آن به یک تریلیون دلار، نیازمند کسب درآمدی ۳۰۴ میلیارد دلاری و ۳۱۶ میلیارد دلاری به ترتیب در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی است. پیش‌بینی‌های کنونی حکایت از این دارد که اپل به ترتیب برای سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به ترتیب درآمدی ۲۲۵ و ۲۳۴ میلیارد دلاری کسب خواهد کرد. البته در این بین نباید محصولات معرفی نشده‌ای نظیر اپل‌تی‌وی و خودروی هوشمند اپل را مبنای تصمیم‌گیری برای محاسبه‌ی تقریبی درآمد اپل در نظر گرفت.

برای کسب درآمد ۲۲۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۵ اپل نیازمند فروش ۲۳۲ میلیون دستگاه آیفون با میانگین قیمت ۶۴۲ دلار است که این میزان بیش از ۶۵ درصد از کل درآمد اپل را شامل می‌شود.

برای بالا بردن میزان سود به ازای هر سهم در سال ۲۰۱۶، اپل باید ۳۱۶ میلیارد دلار درآمد کسب کند. با در نظر گرفتن کاهش میزان درآمد کسب شده توسط آیفون در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۶۰ درصد از کل درآمد اپل، این کمپانی باید در سال ۲۰۱۶ میلادی از راه فروش آیفون، ۱۹۰ میلیارد دلار درآمد کسب کند. در صورتی که قیمت متوسط فروش آیفون را در سال ۲۰۱۶ میلادی همچنان ۶۴۲ دلار در نظر بگیریم، اپل باید در این سال بیش از ۲۹۵ میلیون دستگاه آیفون به فروش برساند که در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی نشان از رشدی ۲۷ درصدی دارد. انتظار می‌رود اپل در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۲۳۲ میلیون دستگاه آیفون به فروش برساند که در مقایسه با سال ۲۰۱۴ بیش از ۳۷ درصد افزایش یافته است.

روش افزایش سود به ازای هر سهم نیز به منظور بالا بردن میزان ارزش بازار اپل به یک تریلیون دلار، امری چالش برانگیز به نظر می‌رسد.

راه‌حل سوم: کاهش تعداد سهام

اپل از سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۲ میلادی اقدام به خریداری سهام خود از بازار بورس کرده و تاکنون این کمپانی ۷۳ میلیارد دلار در این مسیر سرمایه‌گذاری کرده و تعداد سهام خود را در بازار بورس به میزان ۱۱ درصد کاهش داده است. انتظار می‌رود اپل در ژوئن ۲۰۱۵ بتواند بیش از ۹۰ میلیارد از پول نقد خود را وارد خاک آمریکا کند. با کسر ۲۰ میلیارد دلار از این مبلغ کلان برای مالیات و همچنین هزینه‌های اداره‌ی کمپانی، این کمپانی ۷۰ میلیارد دلار پول نقد در دست خواهد داشت. با در نظر گرفتن قیمت ۱۳۰ دلار برای هر سهم، این کمپانی قادر خواهد بود ۶۹۲ میلیون قطعه سهم خود را باز خرید کند که بالغ بر ۱۲ درصد از سهم کل این کمپانی می‌شود.

کاهش تعداد سهام اپل می‌تواند کمک شایانی به بالا رفتن ارزش اپل و نزدیک شدن به یک تریلیون دلار داشته باشد، اما احتمالا سهامداران نظرات متفاوتی برای پول نقد اپل خواهند داشت و یقینا اجازه نخواهند داد تا این کمپانی تمام این مبلغ را برای بازخرید سهام خود صرف کند.

 راه‌حل چهارم: افزایش درآمد و بالا بردن نسبت قیمت به سود

اپل می‌تواند با ادامه‌‌ی روند حال حاضر خود در مورد افزایش درآمد، ارزش بازار خود را به یک تریلیون دلار افزایش دهد. البته نمی‌توان انتظار داشت میزان این افزایش همچون تاثیر آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس بسیار زیاد باشد.

در حال حاضر اپل برای رساندن ارزش بازار خود به یک تریلیون دلار، نیازمند افزایشی ۳۵ درصدی در میزان ارزش کل بازار است. در صورتی که نیمی از میزان مورد نیاز برای افزایش را از محل بالا رفتن درآمد و نیمی دیگر را از طریق افزایش نسبت قیمت به درآمد در نظر بگیریم، در این‌صورت می‌توان انتظار داشت که ارزش بازار اپل در سال ۲۰۱۶ به یک تریلیون دلار افزایش یابد. اپل برای رسیدن به این هدف نیازمند بالا بردن نسبت قیمت به سود از ۱۳.۹ پیش‌بینی شده به ۱۶.۳ در سال ۲۰۱۶ است. در صورتی که میزان افزایش درآمد و سود به ازای هر سهم به ترتیب ۴ و ۷ درصد باشد، میزان رشد نسبت قیمت به سود، کمتر خواهد بود.

برای بالا بردن ۱۲۹ میلیارد دلار باقی مانده در ارزش بازار اپل به منظور رسیدن به یک تریلیون دلار، باید دست به دامان آیفون و افزایش فروش آن در سال ۲۰۱۶ میلادی شد. در صورتی که درآمد اپل در سال ۲۰۱۶ را ۲۷۵ میلیارد دلار در نظر بگیریم، اپل باید ۱۶۵ میلیارد دلار از این درآمد را از طریق فروش آیفون کسب کند. با در نظر گرفتن متوسط قیمت ۶۴۲ دلار، اپل باید در سال ۲۰۱۶ بیش از ۲۵۷ میلیون دستگاه ایفون به فروش برساند که به معنای رشد ۱۱ درصدی فروش در سال ۲۰۱۶ است.

با نگاهی به تحلیل‌های انجام شده می‌توان به این نتیجه رسید که بالا بردن ارزش بازار و رساندن آن به یک تریلیون دلار در یک یا دو سال آینده تقریبا غیرممکن است و تنها می‌توان با با بالا بردن درآمد و سود به این مهم دست یافت. ۲۰۱۷ نزدیک‌ترین بازه‌ی زمانی است که اپل می‌تواند طی آن ارزش بازار خود را به بیش از یک تریلیون دلار افزایش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات