بریتانیا در پی ساخت اولین نیروگاه جزر و مدی جهان

سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۳
مطالعه 3 دقیقه
بریتانیا نخستین نیروگاه انرژی جهان را که با استفاده از جزر و مد کار می‌کند، طراحی کرد. این نیروگاه تالابی می‌تواند انرژی تجدید پذیر را برای ۱۲۰ هزار خانه به مدت ۱۲۰ سال در منطقه «سوانسی» تامین کند و همچنین قادر به تولید ۸ درصد از برق بریتانیا است.
تبلیغات

 دیگر زمان آن فرا رسیده که روش‌‌های قدیمی تولید انرژی از جمله زغال سنگ و اتم را از یاد ببریم، چرا که تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و فناوری‌های جدید جای روش‌های قدیمی را می‌گیرد.کمپانی «Tidal Lagoon Power»  یک راهکار طولانی مدت اما کارآمد را برای تولید انرژی از طریق جزر و مد در نظر گرفته است. این شرکت که اجرای این پروژه را بر عهده دارد، امیدوار است در آینده‌ای نزدیک توسط شش سازه‌ی عظیم بتوان اولین نیروگاه تالاب جهان را ایجاد کرد؛ چهار مورد از این سازه‌ها در شهر «ولز» و دو سازه هم در انگلیس ساخته خواهد شد.

این کمپانی اقدمات لازم برای این پروژه را در نظر گرفته و طراحی و ساخت آن را نیز شروع کرده است. شروع کار از شهر «سوانسی» خواهد بود،. اگرچه این مورد یکی از کوچکترین تاسیسات است اما قادر به اندازه گیری انرژی تا ۲ مایل از دریا و ۵ مایل از اطراف خواهد بود. این تاسیسات علاوه بر منبع قدرت کشور، انرژی ساکنین سوانسی را نیز تامین خواهد کرد. عملکرد تاسیسات به شکل جداسازی فضای زیادی از آب است که این آب‌ها توانایی حرکت توربین‌ها را توسط جزر و مد دارد. در زمان جزر که آب دریا پایین می رود، دریچه ها بسته هستند و مانع می‌شوند آب از تالاب به سمت دریا حرکت کند. وقتی آب به حد کافی جمع شد و فشار به حد کافی رسید، دریچه باز می‌شود و آب از تالاب به دریا حرکت می‌کند و در مسیر خود توربین ها را به حرکت درمی‌آورد. شرکت‌هایی که در زمینه تولید انرژی فعالیت می‌کنند به برق تالابی علاقه زیادی دارند چون برخلاف دیگر منابع پاکیزه انرژی مثل انرژی باد و خورشید، جزر و مد قابل پیش بینی است.

در واقع طرح اولیه این نیروگاه از یک دیوار ۹.۵ کیلومتری ساخته شده است که می‌تواند با مهار جزر و مدهای خروجی و ارسال آن‌ها به توربین‌ها، به مدت ۱۴ ساعت در روز انرژی الکتریسیته تولید کند. این شرکت امیدوار است ۶۵ درصد از هزینه‌های ساخت این نیروگاه، موجب افزایش رشد خانه سازی در این منطقه و ایجاد بازار برای صادرات انرژی در آینده شود. به گفته سازندگان این نیروگاه، این پروژه شامل ایجاد یک صخره ۱۰ کیلومتری در دریا، ورود دوباره صدف های بومی به خلیج سوانسی و ساخت یک مرکز توریستی در این منطقه است. محققان این پروژه بر این باورند که ساخت این نیروگاه، اولین گام در جهت توسعه فناوری استفاده از تالاب‌ها است که می تواند ۸ درصد از کل نیاز برق کشور انگلیس را با استفاده از جزر و مد تامین کند. عمق تالاب‌های این تاسیسات، هماهنگ با پهنه آبی که به آن متصل است، با جزر و مد کم و زیاد می‌شود. هزینه این پروژه سی میلیارد پوند است و نیاز به عملیات مهندسی بزرگی دارد، مثلا دیواره سد تالاب سوانزی در ولز هشت کیلومتر طول خواهد داشت و ۳.۲ کیلومتر در دریا پیشروی خواهد کرد.

نگرانی دیگر تاثیر سد تالابی بر ماهی‌هایی است که برای تخم ریزی به رودخانه‌ها مهاجرت می‌کنند در حالی که پس از سال‌ها آلودگی، اخیرا وضعیت این ماهیان رو به بهبود گذاشته است. شرکت‌های سازنده قبول دارند که تعدادی ماهی به داخل توربین‌ها کشیده خواهند شد، اما می‌گویند تعداد این ماهی‌ها اندک خواهد بود.این کمپانی‌ها معتقدند با وجود هزینه بالای ساخت سدهای تالابی، ارزانی برق تولیدی، هزینه را جبران خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات