دیدگاه نویسندگان زومیت در مورد کنگره جهانی موبایل 2015؛ دیدگاه شما چیست؟

یک‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۳
مطالعه 15 دقیقه
کنگره جهانی موبایل 2015 بصورت رسمی از روز دوشنبه آغاز به کار خواهد کرد که البته بخش مهمی از هیجان ناشی از آن به یک روز قبل از این تاریخ و زمان رونمایی از پرچمداران سامسونگ و اچ‌تی‌سی بازمی‌گردد. برای همراهی با تنور داغ دنیای فناوری، تصمیم گرفتیم دیدگاه‌های خود را با شما در میان گذاشته و به استقبال این رویداد بزرگ برویم. شما نیز ما را همراهی کنید.
تبلیغات

نمایشگاه MWC محفل هر ساله‌ی بزرگ‌ترین سازندگان دستگاه‌های هوشمند است و یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای سالانه‌ی دنیای فناوری به شمار می‌رود. این نمایشگاه که در شهر بارسلون اسپانیا برگزار می‌شود استاندارد گوشی‌های هوشمند را برای ۱۲ ماه آینده رقم خواهد زد. تا به امروز بخش بزرگی از توجه رسانه‌ای این رویداد، به معرفی گلکسی اس 6 سامسونگ و One M9 اچ‌تی‌سی بوده که هر دو نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای برای این سازنده‌ها و در کل بازار موبایل خواهند داشت.

اعلام برنامه‌های مختلف از سوی سازندگان، فاش شدن تصایر و اطلاعات محصولات، حواشی و شایعات طی مدت اخیر به حدی شدت گرفته که هر دوستدار فناوری را به وجد و هیجان آورده است. بسیاری از ما بی‌صبرانه منتظریم تا پیشرفت فناوری را در سال جدید میلادی شاهد باشیم و کمپانی محبوب خود را در این مسیر دنبال کنیم.

حال که تا به این اندازه به کنگره جهانی موبایل نزدیک هستیم به خوبی می‌توان انتظارات، پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های مختلفی در خصوص این رویداد مهم و محصولات پیش رو ارائه کرد. برای همراهی با فضای پر شور و نشاط این روزهای فناوری، تصمیم گرفتیم نظرات و تحلیل‌های خود را با شما به اشتراک گذاشته و از دیدگاه‌ها و رویکردهای شما نیز در این خصوص آگاه شویم. بنابراین از امروز آغازگر رسمی خواهیم بود که به موجب آن هر ساله پیش از آغاز نمایشگاه، به استقبال آن برویم و به تبادل نظر با یکدیگر بپردازیم.

دیدگاه اعضای تیم زومیت در مورد MWC 2015

در ادامه تحلیل و دیدگاه اعضای تیم زومیت را در خصوص کنگره جهانی موبایل 2015 خواهید خواند.

آرمان والی

این همایش بزرگِ شرکت‌های تراز اول دنیای موبایل، بزرگترین اتفاق در دنیای اندروید هست که در طول سال می‌افتد و به نظر من شرکت‌ها، بدون در نظر گرفتن شلوغی این همایش، به معرفی محصولات مهمی خواهند پرداخت. شاید سونی و ال جی در این همایش محصولات اصلی خودشان رو معرفی نکنند، اما حتما با دست پر در کنفرانس خبری خودشان ظاهر خواهند شد.

مهمترین اتفاق این رویداد بدون شک گلکسی اس 6 هست که باز هم به نظر من نشانه‌ی غیر اصیل بودن از دید طراحی خواهد بود، ولی از دید امکانات بدون شک بقیه رقبا را با اختلاف شکست خواهد داد. شک ندارم که دوربین گلکسی اس 6 در تمام زمینه‌ها از عکاسی نور کم گرفته تا وسعت دینامیکی رشد زیادی خواهد داشت و مثل همیشه جزییات را بهتر از بقیه موبایل‌ها به تصویر خواهد کشید. فقط ای کاش تا این اندازه تراکم پیکسل رو بیهوده بالا نمی‌بردند چون واقعا بیش از این تاثیری جز بالا رفتن مصرف ندارد.

اچ تی‌سی هم با استفاده از یک سنسور جدید 20 مگاپیکسلی از توشیبا،  قدرتمندانه ظاهر خواهد شد اما بعید میدانم که طراحی بدون تغییر گوشی جدید این شرکت بتواند به اندازه کافی انفجار خبری و تبلیغاتی برای آن ایجاد کند.

بدون تردید این کنفرانس پر از ساعت‌های هوشمند خواهد بود که برخلاف گذشته این بار طراحی در اولویت قرار گرفته است. موردی که من خیلی برای آن هیجان دارم این مساله است که پیش از عرضه تجاری ساعت اپل، شرکت های اندرویدی چگونه می خواهند قدرت خودشان را یک هفته قبل از اپل به رخ بازار بکشند و آیا ممکن هست که نسل چندم ساعت هوشمند اندروید بتواند نسل اول ساعت اپل را از دید امکانات، زیبایی و راحتی استفاده شکست بدهد یا خیر. این جنگ خیلی مهم هست به این خاطر که بعد از انتشار ساعت اپل دیگر فرصت شکست این شرکت برای گرفتن بازار بسیار سخت تر خواهد بود.

مورد آخر که خیلی برای آن هیجان دارم موبایل‌های لومیا هست و اینکه آیا مایکروسافت بالاخره یک پرچمدار قدرتمند بعد از لومیا 1520 و 930  ارائه خواهد کرد یا خیر. ای کاش نوکیا هم در این کنفرانس ظاهر شود و اعلام کنند که در سال 2016 گوشی‌ها اندرویدی با برند نوکیا عرضه خواهد شد. البته این فقط یک آرزوست.

سیامک احدی

من فکر می‌کنم به زودی MWC به مهم‌ترین نمایشگاه فناوری تبدیل می‌شود. شاید از همین امسال این اتفاق بیفتد و MWC بارسلونا بتواند CES لاس وگاس را شکست دهد. طی یکی دو سال اخیر شرکت‌ها نشان داده‌اند که ترجیح می‌دهند محصولات پرچمدار خود را یا به شیوه اپل، به صورت جداگانه و اختصاصی معرفی کنند، یا اگر هم قرار است پرچمداری معرفی کنند، آن را در کنگره جهانی موبایل رونمایی کنند (موضوعی که پیش‌تر معمولا در CES اتفاق می‌افتاد). به هر حال فکر می‌کنم MWC امسال داغ‌ترین دوره کنگره جهانی باشد. به نظرم مهم‌ترین محصولی که در آن معرفی می‌شود گلکسی S6 و گلکسی S6 اج خواهد بود. وان M9 اچ‌تی‌سی هم در سایه پرچمداران جدید سامسونگ خبرساز خواهد شد و بلافاصله به مقایسه آنها پرداخته می‌شود. نقطه قوت اچ‌تی‌سی نسبت به سامسونگ کیفیت ساختش بود که به نظر می‌رسد در نسخه‌های جدید، اچ‌تی‌سی از این مزیت هم بی‌بهره می‌شود، چرا که سامسونگ تغییراتی اساسی در طراحی و کیفیت ساخت S6 اعمال کرده است. فکر می‌کنم در این رقابت رو در رو برنده نهایی سامسونگ است، اما اچ‌تی‌سی که با مشکلات زیادی در زمینه کاهش فروش محصولاتش مواجه شده، می‌تواند از این رویارویی به عنوان برد تبلیغاتی استفاده کند. در واقع بر خلاف ال‌جی (مهم‌ترین رقیب اندرویدی سامسونگ)، که به درستی از رویارویی با سامسونگ اجتناب کرد تا زمان بیشتری بخرد، این رویارویی وان M9 و گلکسی اس 6، حتی در صورت شکست محصول اچ‌تی‌سی، این امکان را برای تایوانی‌ها فراهم می‌کند تا سوار بر موج تبلیغاتی سامسونگ، بیشتر مطرح شده و بر سر زبان‌ها بیفتند.

به نظرم محصولات میان‌رده‌ای را هم از سوی کمپانی‌های دیگر مثل سونی، هواوی و شاید لنوو شاهد باشیم. به اینها تبلت Z4 سونی و ساعت هوشمند ال‌جی را هم اضافه کنید. امیدوارم این نمایشگاه سال به سال جذاب‌تر شود.

وحید خامسی

چیزی که به عقیده‌ی من باید در نظر داشته باشیم این است که با فروش میلیونی آیفون ۶ وآیفون ۶ پلاس، اپل به نوعی پیشرو و الگو برای تولید کنندگان دیگر تبدیل شده و آن‌ها سعی میکنند محصولاتی با شباهت بیشتر به محصولات اپل تولید کنند. به عنوان مثال احتمالا در محصولات امسال شاهد باریک شدن حاشیه‌های بالا و پایین دستگاه‌ها نخواهیم بود چون آیفون ۶ نشان داد که برای فروش بالا احتیاجی به حاشیه‌ی باریک در قسمت بالا و پایین نیست، اما نبرد  سریع‌تر و باریک‌تر شدن را در این محصولات خواهیم دید؛ بنابراین پرچمداران سامسونگ و اچ تی سی با قدرت بالاتر، احتمالا تا جای امکان باریک‌تر و سریع‌تر و با دوربین و بدنه‌ی با کیفیت‌تری عرضه خواهند شد.

با وجود اینکه از اچ تی‌سی انتظار طراحی خیلی متفاوت با نسل‌های قبلی را نداریم و مشکلات اسنپدراگون ۸۱۰ نیز هنوز جای تردید دارد، می‌توانیم نبود رقیبی قدرتمند و متفاوت در اندرویدی‌ها را فرصتی بزرگ برای سامسونگ بدانیم و به نظر من گلکسی اس ۶ اج با طراحی جدید و امکانات فوق العاده، تلفن همراهی خواهد بود که هرکسی دوست دارد در دست بگیرد و بسیار محتمل است که رکورد فروش سامسونگ را بشکند.  مشخص شده که سونی و ال‌جی پرچمداری را در این نمایشگاه عرضه نخواهند کرد، شاید اگر سونی وقت بیشتری می‌گذاشت و اکسپریا زی ۳ را با سخت افزار و طراحی بهتری در این نمایشگاه ارائه می‌داد می‌توانست آمار فروش بهتری را ثبت کند.

اما برای تولید کنندگان کوچک‌تر این کنفرانس فرصت خوبی برای نشان دادن نوآوری‌های طراحی و تولیدات جدید هست، همانطور که سیستم عامل‌های جدید می‌توانند اینجا خود را نشان بدهند. خبرهای زیادی از میزو و اولین تلفن همراه با سخت افزار مناسب و سیستم عامل اوبونتو موبایل به چشم میخورد، طرفداران این سیستم عامل منتظر تست و استفاده از این سیستم عامل آزاد و قابلیت‌های بالای آن هستند. اما دوستداران ویندوز فون با معرفی ویندوز ۱۰ منتظر تولید سخت‌افزارهای قوی مجهز به این سیستم عامل‌اند. پس از خرید نوکیا، به نظر میرسد مایکروسافت همان روال قبلی را در تولید حفظ کرده و با ارائه‌ی محصولاتی اقتصادی می‌خواهد به جیب مردم راه پیدا کند، مشخص است که مدیریت جدید این شرکت ذهن بازی داشته و تلاش زیادی برای جبران ناکامی‌های گذشته انجام میدهد، اما چرا منتظر ارائه‌ی پرچمداری با سیستم عامل ویندوز در این کنگره نیستیم؟ به نظر من شرکت‌های سازنده‌ی تلفن همراه برای نرفتن به سمت ویندوز دلیلی منطقی دارند. هیچکس دوست ندارد لباسی شبیه به شخص دیگر بپوشد و هر کسی می‌خواهد بنا بر سلیقه‌ی خود رنگ‌های متنوعی را به تن داشته باشند، همین مسئله در تولیدکنندگان تلفن همراه هم به چشم می‌آید.

اندروید اچ‌تی‌سی با سامسونگ و سامسونگ با ال‌جی متفاوت است، هرکدام امکانات و طراحی مختص به خود را در سیستم عامل به کار برده‌اند تا تجربه‌ای متفاوت از رقیب برای کاربرانشان داشته باشد، اما با ویندوز این امکان وجود نخواهد داشت. ویندوز در محصول اچ تی‌سی همان تجربه‌ای را به کاربر ارائه خواهد داد که در محصول سامسونگ و همان شکل و شمایلی راخواهد داشت که در لومیای مایکروسافت دارد، به نظر من مایکروسافت باید تصمیم بگیرد که یا راه گوگل را رفته و دست تولید کنندگان را برای دستکاری در کدهای سیستم عامل و تغییر آن باز بگذارد، یا راه اپل را رفته و با سخت افزار با کیفیت وارد گود رقابت شود. به شخصه علاقه‌ی زیادی دارم که با یک تلفن سرفیس با بدنه‌ی فلزی و کیفیت و طراحی فوق العاده کار کنم.

اما علاوه بر تلفن همراه خبرهایی از ارائه‌ی تبلت‌هایی از طرف سونی و سامسونگ به گوش می‌رسند. با وجود قیمت منطقی‌تر آیپد نسبت به باقی محصولات اپل و فروش بالای تلفن‌های با نمایشگر بزرگ یا همان فبلت‌ها نمی‌توان امید زیادی به فرش بالای این محصولات داشت. البته شایعاتی در مورد آیپد ۱۲ اینچی و ورود اپل به نرم‌افزارهای اداری وجود دارد که در کنار سرفیس دوست داشتنی، احتمال حرکت به سمت معرفی تبلت‌هایی با نمایشگر بزرگ‌تر و نرم‌افزارهای کاراتر را توسط باقی تولید کنندگان بیشتر می‌کند. نزدیک‌تر شدن تبلت‌ها به کامپیوترهای شخصی امکانات بیشتری را در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد داد  و دامنه‌ی کارایی و در نتیجه فروش آن‌ها را افزایش خواهد داد که این خبر خوبی مخصوصا برای دانشجویان خواهد بود.

امین فیض‌پور

من تصور می‌کنم کنگره جهانی موبایل امسال خیلی جذاب‌تر از سال‌های قبل خواهد شد. از نظر من سامسونگ با پرچم‌دارهای جدید خود ریسکی نمیکند و بالاخره در این همایش با رونمایی از گلکسی اس ۶ تسلیم خواسته طرفدارهای خودش در رابطه با بهتر کردن جنس گوشی و سبک کردن رابط کاربری تاچ ویز میشود. شاید پنج نسل طول کشیده تا بالاخره سامسونگ، گلکسی اس 6 را فلزی کند و یک نسخه عجیب با لبه‌های خمیده برای پرچم‌دار خود تولید کند؛ اما همین دو دستگاه شبیه به دو بال برای پرواز مجدد این غول کره ای عمل خواهند کرد. من فکر می‌کنم گلکسی اس ۶ اج بیشتر جنبه تبلیغاتی و برندسازی برای سامسونگ داشته و سامسونگ هم فروشی شبیه به گلکسی نوت اج را از این دستگاه توقع دارد.

از سوی دیگر، اچ‌تی‌سی با وان M9 و احتمالا وان M9 Plus قصد ساخت دو رقیب برای پرچم‌دارهای اپل را داشته و رقیب اصلی خود را سامسونگ نمی‌داند. با این حال این سازنده تایوانی با معرفی وان m9 دقیقا دو ساعت و نیم قبل از اس ۶ تنها قصد دارد تمرکز و توجه را از پرچمدار سامسونگ کم کرده و به سمت پرچمدار امسال خودش هدایت کند. وان m7 بعنوان اولین نسل سری وان، واقعا طراحی عالی داشت و اچ‌تی‌سی در نسل بعد همین طراحی را بهتر کرد تا وان m8 به وجود آمد. من نقص خاصی در طراحی پرچم‌دار سال پیش اچ‌تی‌سی ندیدم و فقط انتظار دارم حالا وان m9 هم نسبت به نسل قبل در بخش طراحی تکامل پیدا کرده و بالغ‌تر شود.

شرکت‌های دیگری هم قطعا در این مراسم معرفی محصول خواهند داشت، برای مثال سونی با تبلت اکسپریا زد ۴ و ال‌جی با ساعت هوشمند و گوشی‌های قد و نیم قد به این همایش پا می‌گذارند. اما موردی که من بیشتر دوست دارم در این مراسم ببینم گوشی MX4 شرکت میزو هست که این بار به سیستم‌عامل اوبونتو مجهز شده. اولین گوشی که با اوبونتو معرفی شد و از شرکت BQ بود سخت افزار قوی، نمایشگر بزرگ و طراحی جذاب نداشت اما این دستگاه بسیار عالی از شرکت میزو میتواند دوباره امیدها را به دوست‌داران پلتفرم اوبونتو و لینوکس روی موبایل برگرداند.

حسین خلیلی صفا

کنگره‌ی موبایل بارسلون محلی برای عرضه‌ی محصولات و به بیان پرچمداران کمپانی‌های بزرگی است که هر سال آخرین نسل از بهترین محصول خود را در این نمایشگاه رونمایی می‌کنند. همانطور که حتما می‌دانید، سامسونگ با گلکسی S6 و گلکسی S6 اج، اچ‌تی‌سی با وان M9 و تولیدکنندگان دیگری نیز نظیر سونی با محصولاتی نظیر اکسپریا Z4 تبلت و مایکروسافت با محصولات میان‌رده و رده پایین، در این نمایشگاه حاضر خواهند شد، اما نکته‌ای که در مورد چنین نمایشگاه‌های بیش از سایر موارد جلب نظر می‌کند، حضور استارت‌آپ‌هایی است که با ارائه‌ی راهکار‌ها و محصولات جدید نگرش جدیدی را در قبال حل مشکلات با طرح‌های خلاقانه در اختیار کاربران قرار می‌دهند. 

علاوه بر محصولات سخت‌افزاری، کمپانی‌ها در این گردهمایی از محصولات نرم‌افزاری خود نیز رونمایی می‌کنند که برای مثال می‌توان به سیستم پرداخت سامسونگ اشاره کرد که به احتمال بسیار زیاد در جریان برگزاری کنفرانس این کمپانی که فردا برگزار می‌شود، شاهد آن خواهیم بود.

مسعود آموزگار

 به نظر من کنگره جهانی موبایل بارسلون از این رو اهمیت ویژه‌ای دارد که به نحوی تببین‌گر مسیر حرکت فناوری موبایل در سال پیش رو خواهد بود. هرچه نمایشگاه کالاهای مصرفی دیجیتال (‌CES) خالی از محصولات چشمگیر در این حوزه می‌شود، کنگره جهانی موبایل اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

از تمام جنجال‌های خبری مربوط به گلکسی اس 6 و One M9 که بگذریم، در پس پرده متوجه تغییرات بنیادی خواهیم شد که ما را به آینده‌ی این بخش از بازار بار دیگر امیدوار می‌کند. طی چند سال اخیر، یکسان شدن فناوری ساخت اغلب سازندگان، بهره‌گیری از چیپ‌های پردازشی مشابه در کنار سیستم‌عامل اندروید و رویکردهای بازاریابی تک‌محور موجب کاهش شور و هیجان گذشته شده بود. تقریبا تمامی پرچمدارهای این یکی دو سال از درون شبیه به هم هستند که نشان از بلوغ نسبی این بازار داشت. حال اما، سامسونگ با سرمایه‌گذاری بزرگ در بخش تولید قطعات موفق شده رقیب قدرتمندی در مقابل چیپ همه‌گیر اسنپدراگون قرار دهد و با سری اکسینوس پردازنده‌های خود جانی دوباره به رقابت قدرت ببخشد. علاوه بر این بی‌صبرانه منتظر تاخت و تاز پردازنده‌ی Tegra X1 انویدیا در دل تبلت جدید این شرکت هستم.

تصور می‌کنم گلکسی اس 6 سامسونگ نتیجه‌ی بسیار مناسب‌تری در مقایسه با گلکسی اس 5 برای کره‌ای‌ها در بر داشته باشد؛ این مساله نه تنها بر اساس انتظار یک محصول مناسب از گلکسی اس 6، بلکه بر مبنای دست‌خالی بودن گلکسی اس 5 در بازار مطرح می‌شود. سامسونگ آخرین سازنده‌ی بزرگی است که همچنان کیفیت ساخت پرچمداران خود را به پلاستیک محدود کرده بود. اگرچه از نظر فنی، پوشش پلاستیکی مزایای بی‌شماری ارائه می‌کند، اما سامسونگ در قبولاندن آن به مشتریان ناکام بود و اکنون مجبور شده به خواسته‌ی بازار تن دهد. طراحی باکیفیت در کنار سیستم‌عامل سبک‌تر، مسلما نتیجه‌ی بهتری در مقایسه با گلکسی اس 5 برای سامسونگ در پی خواهد داشت.

اچ‌تی‌سی در پرچمدار سال گذشته‌ی خود تلاش کرد به نوآوری پرداخته و در دوربین خود از فناوری UltraPixel در کنار ماژول دوگانه استفاده کند؛ همین نوآوری اما بزرگ‌ترین و یکی از تنها نقطه ضعف‌ها را برای این محصول ایجاد کرد که اکنون فرصت جبران آن با سنسوری که توسط توشیبا ارائه می‌شود فراهم آمده. اچ‌تی‌سی دلیلی برای اعمال تغییر اساسی در طراحی پرچمدار خود نخواهد داشت و اگرچه این رویداد می‌توانست وضعیت این محصول در خبرها را تقویت کند، اما هزینه‌ای گزاف برای این شرکت نه چندان بزرگ به شمار می‌آمد.

با توجه به وضعیت نه چندان خوب بازار تبلت‌ها، تصور می‌کنم کمتر از سال‌های دیگر شاهد نوآوری و محصولات جدید در این حوزه باشیم. شرکت‌های با توان رقابتی پایین احتمالا از این بازار پا پس خواهند کشید. با این وجود سونی اسکپریا زد 4 تبلت را با خود به بارسلون خواهد آورد که امید خوبی به این بازار تزریق خواهد کرد. در عوض گمان می‌کنم بازار ساعت‌های هوشمند و ابزارهای پوشیدنی بیش از هر زمان دیگری داغ باشد. خدا را چه دیدید شاید این بار محصولی در خور ستایش در این حوزه از بازار شاهد باشیم.

کنگره جهانی موبایل فرصت با ارزشی برای محصولات آینده‌نگرانه و طرح‌های مفهومی خواهد بود. محصولات بی‌شماری در این قسمت انتظارمان را می‌کشد که از سیستم‌عامل‌های رو به توسعه گرفته تا انواع نمایشگرهای خاص را شامل می‌شود. در خصوص این بخش هیجان خاصی دارم و تصور می‌کنم پوشش مسائل مربوط به آن باید یکی از اولویت‌های کاری‌مان باشد.

محسن کریمی

کنگره جهانی موبایل امسال  بدون تردید محفلی برای گردهمایی علاقه‌مندان به اندروید، صرف نظر از این که دوست‌دار کدام شرکت تولید کننده هستند خواهد بود. در مقیاس بزرگتر رقابت اصلی بین اندروید و iOS خواهد بود. سالیان سال است که طرفداران اندروید در انتظار معرفی نسخه اندرویدی روان، زیبا و با امکانات مدرن هستند . حالا با معرفی اندروید آب نبات چوبی این وعده به آنها داده شده بنابراین صرف‌نظر از اینکه چه پرچمداری قرار است معرفی شود، در قدم اول طرفداران اندروید در انتظار دیدن آب نبات چوبی در عمل زیر پوسته ی تاچ ویز، سنس و سایر نسخه های سفارشی این سیستم‌عامل هستند.

در مقیاس کوچکتر، عملکرد فوق العاده اپل در معرفی، عرضه و فروش آیفون 6 و آیفون 6 پلاس موجب شده تا شرکت‌های تولید کننده محصولات اندرویدی به صرافت تولید محصولاتی کامل‌تر بیفتند. سامسونگ پس از عرضه 5 مدل گلکسی S به فکر ارائه گوشی هوشمندی از این سری محبوب این بار با طراحی جدید افتاده است تا اولا از انتقاداتی که پس از معرفی گلکسی اس 5 به این شرکت وارد شد در امان باشد و  ثانیا سهم از دست رفته خود از بازار گوشی‌های هوشمند را مجدد بدست آورد. به اعتقاد من اچ تی‌سی همچنان نقطه قوت مشخصی ندارد. رابط کاربری سنس نقطه قوت فوق العاده‌ای نسبت به رقبا ندارد، در زمینه دوربین این شرکت همچنان در حال آزمون و خطا است و از نظر طراحی با معرفی گلکسی‌های فلزی و از طرفی طراحی زیبای گوشی‌های سونی ، اچ تی سی وان M9 چندان گوشی شاخصی به نظر نمی آید، البته شاید اچ تی سی نکته خاصی را در مراسم معرفی وان M9 رو کند که باعث شگفتی همه شود.

شخصا امیدوارم که اچ تی سی وان M9 بهتر از چیزی باشد که تا اینجا فاش شده است. در مورد سایر شرکت‌ها امیدوارم لنوو، میزو و سونی گوشی‌هایی معرفی کنند که دنیای گوشی‌های میان رده به واسطه‌ی آن‌ها ارتقا یابد. هنوز هم برای کسانی که قصد خرید گوشی میان رده را دارند گرینه‌های خوب زیادی در بازار نیست. 

گجت های پوشیدنی هم به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده اند. اپل  دعوت نامه‌های مربوط به رویداد اپل واچ را به عنوان اولین محصولی که پس از فوت استیو جابز از صفر تا صد طراحی شده است، برای 18 اسفند ارسال کرده است. در این میان ال‌جی پیش قدم شده و ساعت هوشمند دایره ای و فلزی خود را در MWC 2015 معرفی خواهد کرد. عکس‌هایی که از این ساعت دیده‌ایم نوید یک ساعت زیبا با طراحی قابل قبول را می دهند.

اما یک نکته در سال 2015 بسیار اهمیت دارد. به نظر من شارژ وایرلس در سال 2015 تا حد زیادی جای خود را در بازار پیدا می کند. سامسونگ وعده فناوری شارژ وایرلس متفاوت و قدرتمندی را در گلکسی اس 6 داده و از طرفی شخصا در انتظار تکامل  سیستم‌های پرداخت موبایل اندرویدی هستم. در مجموع امیدوارم که در MWC 2015 شاهد معرفی محصولاتی مبتنی بر خلاقیت باشیم.

محمدحسین ملک

کنگره جهانی موبایل امسال را می‌توان به عنوان مهمترین اتفاق دنیای موبایل سال و حتی بالاتر از CES قلمداد کرد. اولین حضور رسمی سامسونگ با محصولاتی که از نظر جنس بدنه با نسل قبلی‌شان فرسنگ‌ها فاصله دارند و می‌توانند این شرکت کره‌ای را در حفظ بازار پر رقیبش (حداقل تا چند سال دیگر) کمک کنند. به علاوه بارسلون اسپانیا امسال شاهد اولین نسل از محصولات سامسونگ با صفحه نمایش‌های خمیده خواهد بود. محصولاتی که پس از نوت اج، دومین حضورشان را جشن می‌گیرند و در صورت وجود امکانات شایان توجه در آنها، می تواند بازار و اعتبار جدیدی برای کهکشانی‌های سامسونگ به ارمغان بیاورد.

اچ‌تی‌سی و ال‌جی هم بدون شک با دست خالی به بارسلون نخواهند آمد. هر چند آنقدری که از پرچمداران سامسونگ اطلاعات داریم، از طلایی‌های با ارزش اچ‌تی‌سی و ال‌جی نداریم، ولی شکی نیست که این دو خود را برای رویارویی با سامسونگ اماده کرده‌اند.

کنگره موبایل امسال به علاوه برای مایکروسافت هم فرصت مهمی است تا هیجانی که حول و حوش محور ویندوز ۱۰ ایجاد شده را مورد استفاده قرار دهد.

بارسلونای امسال همچنین بدون شک با ساعت های هوشمند عجین خواهد شد. با وجود اینکه این گجت های کوچک تا به امروز نتوانسته‌اند بازار قابل توجهی دست و پا کنند، ولی رونمایی اپل از اپل واچ طی روزهای بعد، اهمیت این کنفرانس برای شرکت‌های بزرگ و کوچکی که زیر چتر اندروید قرار می گیرند را بیشتر از پیش می‌کند و به آنها شانس بزرگی برای رویارویی با اپل و بدست آوردن سهم قابل توجه از بازار می دهد.

در کنار تمامی این ها، امیدواریم امسال علاوه بر هیاهویی که با رونمایی از پرچمداران بر فضای رویداد جهانی حاکم می‌شود، بتوانیم شاهد حضور استارت‌آپ‌ها و محصولات خلاقانه‌ای که حرفی نو برای گفتن دارند هم باشیم. چرا که آینده بازار را همین محصولات خلاقانه رقم خواهند زد. امیدواریم شاهد این استارت‌آپ‌ها باشیم.

 اکنون نوبت شماست تا دیدگاه‌ها، تحلیل‌ها و انتظارات خود را از کنگره‌ی جهانی موبایل و شرکت‌هایی که در آن نقش دارند با ما و سایرین در میان بگذارید. علاوه بر این نظرسنجی زیر مشخص خواهد کرد کاربران زومیت در خصوص محصولات کدام شرکت بیش از همه هیجان‌زده هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات