شبکه ارتباطی 5G در راه است

پنج‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
محققان در دانشگاه سارِی انگلستان، با راه اندازی اتصال شبکه بی‌سیم جدید، توانستند رکورد سرعت شبکه‌‌های مخابراتی را بشکنند؛ این شبکه سرعتی حدود ۱ ترا بیت در ثانیه را دارد که به مراتب چندین برابر پرسرعت‌تر از ارتباط LTE است.
تبلیغات

با توجه به گزارشات به دست آمده از دانشگاه تکنولوژی بریتانیا، اتصال جدید که آن‌را 5G می‌نامند، قادر به ارائه سرعتی حدود یک ترا بیت بر ثانیه بوده که هزاران برابر پرسرعت‌تر از نسل قبلی خود یعنی 4G است. معمولا سرعت شبکه‌ی 4G LTE با واحد مگابیت بر ثانیه سنجیده می‌شود. سال قبل سامسونگ با راه‌ اندازی شبکه‌ی آزمایشی جدید موفق شد سرعتی حدود ۷.۵ گیگابیت بر ثانیه را دریافت کند؛ هر گیگابیت تقریبا برابر با ۱۰۰۰ مگابیت است، اما سرعت آزمایشی در این دانشگاه برابر با ۱۰۰۰ گیگابیت است.

با سرعتی که سامسونگ ارائه کرده بود، قادر به دانلود فیلم اچ‌دی در کمی بیشتر از یک ثانیه بودید، اما برای درک بهتر سرعت جدیدی که در دانشگاه بریتانیا به آن دست یافتند، شرایطی را در نظر بگیرند که با این سرعت و در یک چشم بهم زدن، موفق به دانلود تمامی کلکسیون فیلم «ارباب حلقه‌ها» خواهید بود. در واقع این سرعت فراتر از آنچه است که فکرش را می‌کنیم.

چه زمانی موفق به دریافت این سرعت در گوشی‌های هوشمند خواهیم بود؟ دانشگاهی که این آزمایش را انجام داده، در آزمایشگاهی مجزا که تنها ۱۰۰ متر با تجهیزات و دکل فاصله داشته، موفق به دریافت سرعت یک ترابیت بر ثانیه شده‌اند. اما در دنیای واقعی شرایط فرق می‌کند؛ چرا که هر لحظه ممکن است در ساختمان، خیابان، جاده یا جنگل باشیم که در این حالت فاصله‌ی ما با دکل مخابراتی زیاد است. در حقیقت، دریافت سرعتی حدود یک ترابیت بر ثانیه کمی غیر ممکن به نظر می‌رسد، اما چون محققان این دانشگاه توانستند به تکنولوژی دست یافتند، بنابراین در آینده‌ی نزدیک امکان راه اندازی و دست یابی به این سرعت میسر خواهد بود.

این سرعت هزاران برابر قوی‌تر و پرسرعت‌تر از شبکه‌ی ارتباطی کنونی است. محققان امیدوار هستند تا سال ۲۰۲۰ میلادی بتوان این تکنولوژی را پیاده‌سازی کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات