آیا سامسونگ عنوانی را که از نوکیا گرفته به اپل واگذار می‌کند؟

یک‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
سامسونگ به‌تازگی در گزارش مالی خود خبر از کاهش سود عملیاتی این شرکت در سه‌ماهه پایانی سال 2014 داده است. سال ۲۰۱۵ بدون تردید سال سرنوشت‌سازی برای این غول فناوری کره جنوبی خواهد بود. در ادامه به برخی نکات مهم گزارش مالی سامسونگ می‌پردازیم.
تبلیغات

دلیل اصلی کاهش سود، عملکرد ضعیف بخش موبایل سامسونگ است. بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات موبایلی سامسونگ در سه ماه پایانی سال 2014 کاهش 64 درصدی سود عملیاتی را نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی شاهد بوده است که رقمی معادل 1.8 میلیارد دلار می‌شود. 

این روند نزولی بار دیگر مهر تاییدی بر تحت فشار بودن سامسونگ است. سامسونگ تلاش زیادی کرده تا در بازار گوشی‌های هوشمند بالا رده با اپل و در بازار گوشی‌های هوشمند میان‌رده و پایین‌رده با شرکت‌های نوظهوری مانند شیائومی رقابت کند. در این بین اپل با تولید آیفون‌هایی با نمایشگرهای بزرگ‌تر تهدید جدی‌تری برای سامسونگ بوده است. حالا دیگر در رقابت بین سامسونگ و اپل علاقه به داشتن گوشی هوشمند با نمایشگر بزرگتر باعث نمی‌شود تا خریداران سامسونگ را انتخاب کنند و از طرفی گوشی‌های هوشمند ساخت سامسونگ نمی‌توانند از نظر قیمت با گوشی‌های ساخت شرکت‌های چینی رقابت کنند. 

طبق گزارش مؤسسه Strategy Analytics اپل در سه‌ماهه آخر سال 2014 در کنار سامسونگ به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشنده گوشی‌های هوشمند قرار گرفته است. سهم اپل از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند از 18 درصد سال گذشته به 20 درصد افزایش یافته و این در حالی است که سهم 30 درصدی سامسونگ در سال گذشته حالا به 20 درصد کاهش یافته است.

اپل در حال گرفتن سهم سامسونگ در بازار جهانی موبایل است

سامسونگ که عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی را در دنیا از نوکیا ربود برای یک دوره طولانی این عنوان را یدک می‌کشید ولی در حال حاضر عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی هوشمند دنیا را با اپل شریک شده است. درآمد اپل بخاطر فروش آیفون در سه‌ماهه انتهایی سال 2014، 57 درصد رشد داشته، درحالی‌که بخش موبایل سامسونگ کاهش 23 درصدی درآمد را شاهد بوده است.

غول فناوری کره جنوبی 95 میلیون دستگاه گوشی به فروش رسانده که 70 درصد از این رقم گوشی‌های هوشمند و باقی نیز گوشی عادی بوده است. این در حالی است که طبق برآوردهای مؤسسه Strategy Analytics سامسونگ در این بازه زمانی 74.5 میلیون گوشی هوشمند به فروش رسانده که معادل 78 درصد از کل گوشی‌های فروخته شده توسط این شرکت در سه‌ماهه پایانی سال 2014 است. اپل که سری محصولات محدودتری نسبت به سامسونگ دارد، به لطف تقاضای فوق‌العاده بالا برای آیفون 6 و آیفون 6 پلاس موفق به فروش 74.5 میلیون گوشی هوشمند در همین بازه زمانی شده است. اگرچه هر دو شرکت تقریبا به یک میزان فروش داشته‌اند، ولی این امر به این معنا نیست که درآمد کسب شده توسط هر دو شرکت نیز برابر است؛ چرا که اپل فقط گوشی‌های گران‌قیمت آیفون را به فروش رسانده درحالی‌که محصولات فروخته شده توسط سامسونگ شامل گوشی‌های عادی و البته گوشی‌های هوشمند پایین‌رده نیز می‌شود. این امر موجب شده تا میانگین قیمت فروش (Average Selling Point) گوشی‌های هوشمند سامسونگ حدود 200 دلار باشد درحالی‌که میانگین قیمت فروش (ASP) گوشی‌های آیفون اپل 687 دلار است.

در همین بازه زمانی، در بازار تبلت‌ها نیز سامسونگ فقط به اندازه نصف اپل تبلت فروخت. سامسونگ 11 میلیون تبلت به فروش رساند درحالی‌که اپل موفق به فروش 21.4 میلیون دستگاه تبلت شد.

سامسونگ امیدوار است تا در سال میلادی جاری با معرفی گوشی‌های هوشمند با طراحی بهتر، قیمت ارزان‌تر و البته امکانات فنی قدرتمندتر روح تازه‌ای به تجارت موبایل خود بدمد. این شرکت گوشی‌های فلزی را که مدت‌ها مورد درخواست مشتریان بود، روانه بازار کرده است و به‌تازگی اولین گوشی هوشمند مبتنی بر سیستم عامل تایزن را نیز در هند عرضه کرده است. همچنین گفته شده که این شرکت قصد دارد دامنه گوشی‌های هوشمند تولید خود را 25 تا 30 درصد کاهش دهد.

روبرت یی یکی از مدیران ارشد سامسونگ در این رابطه می‌گوید:

بخش ارتباطات موبایلی و فناوری اطلاعات  در سال 2014 درآمد کمی داشت، از این رو احیای درآمدها با ایجاد تمایز در محصولات خود از طریق طراحی‌های جدید و البته مدیریت بهینه هزینه‌ها برنامه اصلی ما است و برای انجام این برنامه کاهش سری محصولات تولیدی یکی از طرح‌های ما است. ما انتظار داریم در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۵ تعداد بیشتری گوشی هوشمند به فروش برسانیم و بدون تردید میانگین قیمت فروش  (ASP) ما افزایش خواهد یافت. البته هنوز هم انتظار داریم میزان فروش تبلت ما کمتر شود.

سال ۲۰۱۵ همچنان برای سامسونگ پر از چالش است

سامسونگ انتظار دارد بیشتر تجارت‌هایش در سال ۲۰۱۵ با بهبود و رشد همراه شوند ولی فضای کلی سال ۲۰۱۵ نیز مانند سال 2014 برای این شرکت پر از چالش خواهد بود. انتظار می‌رود حتی رقابت در دنیای گوشی‌های هوشمند برای سامسونگ در سال ۲۰۱۵ به مراتب پیچیده‌تر شود.

روبرت یی در ادامه صحبت‌هایش افزود:

از دیدگاه اقتصاد کلان، هنوز با بحران اقتصادی موجود در منطقه یورو، ریسک‌های مالی در بازارهای جدید  با توجه به کاهش قیمت نفت و البته افزایش احتمالی نرخ بهره در آمریکا مواجه هستیم و از جنبه تجاری باافزایش رقابت در تولید محصولات و قیمت‌گذاری همچنین افزایش سطح دشواری توسعه فناوری‌های جدید مواجه خواهیم بود.

جین یونگ پارک، قائم مقام بخش موبایل سامسونگ در این رابطه می‌گوید:

در رابطه با گوشی‌های هوشمند، سامسونگ انتظار دارد تا با توجه به معرفی مدل‌های با طراحی بهتر و البته نمایشگرهای خمیده به فروش بالاتری دست پیدا کند. همچنین سامسونگ انتظار دارد، گسترش 4G LTE در سراسر دنیا و بخصوص بازارهای جدید به این شرکت در رسیدن به برنامه‌های پیش‌بینی‌ شده‌اش کمک کند. 

انتظار می‌رود سامسونگ در جریان کنگره جهانی موبایل در بارسلونا از پرچم‌دار جدید خود یعنی گلکسی S6 رونمایی کند. پارک در ادامه صحبت‌هایش می‌افزاید:

با سری محصولات رقابتی جدید خود، به طرز محسوسی میزان فروش گوشی‌های هوشمند خود را افزایش می‌دهیم. 

سامسونگ محصولات بیشتری را با نمایشگر خمیده و قاب فلزی عرضه می‌کند

سامسونگ روی نمایشگرهای خمیده و قاب فلزی برای افزایش میزان فروش گوشی‎‌های هوشمند خود حساب می‌کند. گلکسی نوت اِج که سال گذشته معرفی شد از  نمایشگر خمیده در یک طرف خود بهره می‌برد و گلکسی A5 و A3 نیز دارای قاب فلزی بجای قاب پلاستیکی هستند که در بسیاری از محصولات پیشین سامسونگ استفاده می‌شد. این امر موجب شده تا بسیاری از تحلیل‌گران بازار انتظار داشته باشند تا گلکسی S6 با یک بدنه تمام فلزی و البته نمایشگر خمیده‌ای مانند گلکسی نوت اِج به بازار عرضه شود.

 سامسونگ تلاش کرده تا تأمین‌کننده کافی را هم، از طریق درون سپاری و برون سپاری برای تأمین مواد فلزی کافی برای محصولات جدیدش  فراهم کند. این شرکت همچنین در تدارک ساخت یک شرکت تولید نمایشگرهای خمیده در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۵ است، بنابراین شرکت سامسونگ با مشکل ساخت نمایشگرهای خمیده کافی برای محصولاتش مواجه نخواهد شد.

احتمالا تغییرات بزرگی در مورد چیپ‌های مورد استفاده در گوشی‌های سامسونگ در راه است

هفته گذشته اخباری مبنی بر اینکه سامسونگ از پردازنده‌های ساخت کوالکام در گلکسی S6 استفاده نمی‌کند، شنیده شد و به نظر می‌رسد این شرکت قصد دارد از پردازنده اکسینوس در پرچم‌دار بعدی خود استفاده کند. اگرچه هنوز به‌طور رسمی هیچ یک از این دو شرکت این شایعه را تأیید نکرده‌اند ولی کوالکام به‌طور تلویحی این ماجرا را پذیرفته و اعلام کرده که یکی از مشتریان بزرگش در پرچم‌دار بعدی خود از پردازنده اسنپدراگون 810 استفاده نخواهد کرد.

این اظهارنظر کوالکام به احتمال زیاد به گلکسی S6 سامسونگ اشاره دارد و اینکه در این گوشی هوشمند شاهد استفاده از پردازنده اسنپدراگون 810 ساخت کوالکام نخواهیم بود، ولی هنوز مشخص نیست که آیا از چیپ مودم ساخت کوالکام در این گوشی هوشمند استفاده خواهد شد یا خیر! مقامات رسمی سامسونگ اظهارات ضد و نقیضی در مورد استفاده از چیپ مودم داخلی ساخت خود سامسونگ در گلکسی S6 ارائه کرده‌اند.

سامسونگ سال گذشته اعلام کرده بود که این شرکت در حال ساخت چیپ مودم خود است و روی ساخت یک چیپ یکپارچه کار می‌کند. داشتن یک چیپ یکپارچه سبب می‌شود تا ماندگاری شارژ باتری بهینه شود و قابلیت ارائه محصولات با قیمت کمتر میسر شود. 

حالا همه نگاه‌ها به کنگره جهانی موبایل در بارسلونا دوخته شده است. معرفی گلکسی S6 بدون تردید فقط معرفی یک گوشی هوشمند جدید نخواهد بود بلکه سیاست‌های سامسونگ را در حوزه طراحی گوشی‌های جدید، استفاده از پردازنده، استفاده از مواد جدید در بدنه، قیمت‌گذاری و غیره مشخص خواهد کرد. نظر شما چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات