جمعیت اینترنت جهانی از ۳ میلیارد نفر گذشت

سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
مطالعه 2 دقیقه
جمعیت جهانی اینترنت به بیش از سه میلیارد نفر رسیده است. بیش از دو سوم از کاربران اینترنت در کشورهای توسعه یافته ساکن هستند.
تبلیغات

براساس اطلاعات ارائه شده توسط مرکز ارتباطات سازمان ملل متحد، جمعیت حاضر در فضای مجازی اینترنت به بیش از سه میلیارد نفر افزایش یافته که این میزان در سال ۲۰۱۴ شاهد رشد ۶.۶ درصدی بوده است.

 ITU، بازوی سازمان ملل متحد در زمینه‌ی توسعه‌ی استاندارد‌های تکنیکی و تسهیل استفاده از جریان اطلاعات در اقصی نقاط جهان است. این نهاد اولین گزارش سالیانه‌ی خود را در ۲۴ نوامبر منتشر کرده است.

براساس اطلاعات ارائه شده در این گزارش، استفاده از اینترنت همچنان روند رو به رشدی را طی می‌کند و میزان رشد استفاده از شبکه‌ی جهانی اینترنت در سال جاری میلادی ۶.۶ درصد بوده است. کشورهای توسعه یافته شاهد رشدی ۸.۷ درصدی در استفاده از اینترنت بوده‌اند، در حالی که این شاخص برای کشورهای در حال توسعه برابر ۳.۳ درصد است.

گزارش ITU  نشان از این دارد که تعداد کاربران اینترنت در کشورهای در حال توسعه در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ دو برابر شده است، با این حال دو سوم از جمعیت دنیای مجازی در کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند.

با اینکه تعداد افراد حاضر در دنیای مجازی به بیش از سه میلیارد نفر رسیده، اما همچنان ۴.۳ میلیارد نفر از جمعیت کره‌ی زمین به اینترنت دسترسی ندارند که ۹۰ درصد از این افراد در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.

۲.۵ میلیارد نفر از افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند در ۴۲ کشور دنیا زندگی می‌کنند که دارای کمترین زیرساخت‌های ارتباطی ممکن مخصوصا برای ساکنین شهر‌های کوچک و روستانشینان هستند.

در ابتدای ماه جاری میلادی، ITU اعلام کرد که درصدد فراهم کردن دسترسی ۱.۵ میلیارد نفر از افراد به اینترنت از طریق اجرای برنامه‌ی Connect 2020 است.

در مورد تلفن‌همراه نیز این گزارش حکایت از وجود ۷ میلیارد مشترک در سراسر جهان دارد که تقریبا با جمعیت کره‌ی زمین برابری می‌کند. البته این گزارش به این نکته اشاره می‌کند که ضریب نفوذ شبکه‌‌ی ارتباطی موبایل ۱۰۰ درصد نیست و رقم ۷ میلیاردی مشترکان تلفن‌ همراه به‌‌ این دلیل است که برخی از افراد چندین شماره‌ی تلفن‌همراه دارد.

ITU پیش‌بینی کرده که بیش از ۴۵۰ میلیون نفر در جهان تحت پوشش شبکه‌های موبایل قرار ندارند. همچنین ITU خبر از افزایش سهم کشورهای در حال توسعه در اشغال پهنای باند مورد استفاده داده است. براساس اطلاعات منتشر شده، میزان اشغال پهنای باند شبکه‌ی اینترنت توسط کشورهای در حال توسعه از ۹ درصد در سال ۲۰۰۴ به ۳۰ درصد در سال ۲۰۱۴ رسیده است.

این گزارش همچنین ۱۶۶ کشور جهان را با در نظر گرفتن میزان نفوذ شبکه‌های ارتباطی، استفاده از این امکانات و مهارت کاربران رتبه‌بندی کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات