گوگل ممکن است محدودیت سفارشی‌سازی پلتفرم‌های جدید خود را به مرور کاهش دهد

شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳
مطالعه 3 دقیقه
همانطور که می‌دانید آزادی عمل موجود در سیستم‌عامل اندروید برای سازندگان گوشی‌های هوشمند، موجب گسستگی و پراکندگی‌هایی در این اکوسیستم شده و هر یک از سازندگان رابط کاربری خاص خود را در کنار مجموعه‌ای از ویژگی‌ها برای آن ارائه کرده است. گوگل برای پیشگیری از حالتی مشابه در پلتفرم‌های جدید خود، مجموعه‌ای از محدودیت‌ها را برای این مساله در نظر گرفته که اکنون گفته می‌شود ممکن است با کاهش آن‌ها روبرو شویم.
تبلیغات

زمانی که گوگل بصورت رسمی زبان طراحی متریال خود را رونمایی کرد، تصمیم بر این بود که طراحی زیباشناختی مذکور بر بستر گسترده‌ای از چندین پلتفرم و در قالبی همه‌گیر در اپلیکیشن‌ها و رابط کاربری این پلتفرم‌ها مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین در استفاده از محصولات مبتنی بر پلتفرم گوگل و حرکت در میان آن‌ها شاهد رابطی یکپارچه و آشنا خواهیم بود که از Android Auto و Android TV گرفته تا ساعت‌های هوشمند مبتنی بر Android Wear را پوشش می‌دهد. این مساله در نتیجه‌ی یک اعمال محدودیت عمومی از سوی گوگل بر روی شخصی‌سازی‌های اجرا شده توسط سازندگان برای این پلتفرم‌های جدید حاصل شده است. اما اکنون بر اساس گزارشی که از  Re/code بدست آمده، این محدودیت‌ها ممکن است با گذشت زمان با کاهش و تعدیل روبرو شوند.

البته باید به این مساله توجه داشت که محدودیت‌های اعمال شده از سوی گوگل برای سفارشی‌سازی پلتفرم‌های جدید این شرکت به هیچ‌عنوان به معنای اعمال انحصار کامل بر روی آن‌ها نبوده و گوگل تصمیم دارد همیشه پلتفرم‌های مبتنی بر اندروید خود را با سیاستی باز و قابل سفارشی‌سازی در اختیار سازندگان قرار دهد. اگرچه Android Wear تنها قابلیت سفارشی‌سازی که با خود ارائه می‌کرد را به تغییر و شخصی‌سازی صفحه‌ی ساعت محدود کرده بود، اما هیچ برنامه‌ی از پیش تعیین‌ شده‌ای برای محبوس نگاه داشتن همیشگی این سیستم‌عامل در دستور کار گوگل قرار ندارد. معاون ارشد مهندسی گوگل طی مصاحبه‌ای که به معرفی اندروید 5.0 آبنبات چوبی توسط این شرکت اختصاص داشت اظهار کرد که "این [مساله‌ی اعمال محدودیت] به گونه‌ای نیست که گوگل قاطعانه نظر خود را به سازنده تحمیل کند یا او را بخاطر پیاده‌سازی نظر شخصی تحریم کند".

او در ادامه به افزودن این نکته می‌پردازد که اگرچه در Android Auto ،Android TV و Wear شاهد محدودیت‌های مشخصی برای سطح تغییرات اعمال شده توسط سازندگان هستیم، اما این رویکرد تنها برای اطمینان حاصل کردن از مشخص بودن خط مشی گوگل از همین ابتدای کار اتخاذ شده است تا سازندگان مسیر صحیح را در پیش گیرند. مورد بعد آنکه، این مساله الزاما بعنوان یک وضعیت دائمی مطرح نیست. معاون ارشد بخش مهندسی گوگل در ادامه ضمن اشاره به ذن‌واچ ایسوس بعنوان یکی از دستگاه‌های پوشیدنی مبتنی بر Android Wear که بزودی راهی بازار خواهد شد اعلام کرد که این ساعت، اولین نشان از شخصی‌سازی‌های صورت گرفته در نرم‌افزار توسط سازنده را با خود به همراه خواهد داشت.

بنا بر گزارش‌ها، گوگل از سازندگان دستگاه‌های مبتنی بر پلتفرم‌های جدید اندروید خواسته که به جای تلاش برای تغییر رابط کاربری و سیستم‌عامل، تمرکز خود را بر روی تولید اپلیکیشن‌های ویژه و اختصاصی برای آن بگذارند و از این منظر به ایجاد تمایز بپردازند. معاون گوگل در ادامه می‌گوید که این موضوع در حقیقت به یافتن تعادل میان سفارشی‌سازی و ایجاد تمایز مربوط می‌شود.

همچنین جالب است بدانید که در یک یادداشت جالب توجه، باز هم نام پروژه‌ی اندروید سیلور به میان آمده و گفته شده این طرح قرار بوده برند اندروید را به جلو و مرکز دستگاه‌های موبایل بیاورد اما در نهایت با عدم اشتیاق سازندگان مواجه شده و از دستور کار خارج شده است؛ چراکه سازندگان علاقه‌ای نداشته‌اند در دستگاه‌های خود، برند شرکت دیگری را نمایش داده یا نسخه‌ی محدودتری از سیستم‌عامل اندروید را به کار گیرند.

آیا شما معتقد هستید که باید در پلتفرم‌های Android Wear ،Android Auto و Android TV نیز شاهد مجموعه آزادی‌ها و شخصی‌سازی‌هایی باشیم که اکنون در دستگاه‌های موبایل توسط تولیدکنندگان صورت می‌گیرد؟ یا گوگل باید پلترفم‌های خود را مهر و موم کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات