داده‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی پتانسیل استفاده بر علیه خود شما را دارند

پنج‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۷
مطالعه 2 دقیقه
شبکه‌های اجتماعی مزایای بسیار زیادی دارد، اما باید کاربران به این حقیقت واقف باشند که انتشار تمامی جزئیات زندگی خود در قالب شبکه‌های اجتماعی که همیشه تحت نظر هستند، می‌تواند برای این افراد گران تمام شود. متخصصان اخطار می‌دهند که تصاویر به اشتراک گذاشته شده توسط کاربران می‌تواند در آینده بر علیه آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
تبلیغات

کارشناسی که برای یکی از کمپانی‌های فعال در زمینه‌ی شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند، بصورت ناشناس در جریان کنفرانسی به معایب استفاده‌ی مستمر از شبکه‌های اجتماعی پرداخته است. براساس گفته‌های این شخص، یکی از مواردی که می‌تواند منجر به زیان کاربران در اثر استفاده از شبکه‌های اجتماعی و انتشار تصاویر در این شبکه‌ها شود، موارد مربوط به بیمه است. وی در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

برای مثال شما در قرارداد بیمه‌ای خود به این نکته اشاره کرده‌اید که از سیگار و انواع دخانیات استفاده نمی‌کنید، اما انتشار تصاویری که در آن نشان از مصرف دخانیت توسط شما دارد، می‌تواند قرارداد بیمه‌ای شما را تحت تاثیر قرار دهد.

موارد از این دست کم نیستند، مثلا مورد دیگر مربوط به کارمندی می‌شود که دلیل غیبت خود در روز کاری را بیماری و کسالت عنوان کرده بود؛ اما تصاویری که حضور او در یک مهمانی را تایید می‌کرد در فیس‌بوک منتشر شد و ثابت کرد که او مریض نبوده و به همین دلیل از محل کارش اخراج شد.

اینترنت اشیاء

همچنین اینترنت اشیا نیز می‌تواند به‌عنوان یک عامل بر علیه کاربران استفاده شود. همانطور که می‌دانید استفاده از لوازم خانگی هوشمند با قابلیت اتصال به یکدیگر از طریق اینترنت پتانسیل خوبی برای جمع‌آوری اطلاعات از عادات کاربران در منزل دارد که می‌تواند در آینده بر علیه خود کاربران مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه‌ی سخنان خود مبنی بر راهکار برای جلوگیری با  چنین مشکلی، لزوم توافق گروه‌هایی از دولتمردان، مردم و همچنین شرکت‌های تجاری که از این داده‌ها استفاده می‌کنند را به منظور تعیین استانداردهایی برای حفظ حریم خصوصی الزامی خوانده است. وی در این مورد چنین توضیح داده است:

شاید داده‌های به اشتراک گذاشته شده توسط کاربران بعدها علیه خود آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد. نتیجه‌ی چنین سیاستی منجر به سلب اعتماد کاربران از تکنولوژی خواهد شد که از این‌رو باید با در پیش گرفتن الگوهای کاری روشن در میان کاربران اعتمادسازی کرد.

شما در این باره چطور فکر می‌کنید؟ چقدر به شبکه‌های اجتماعی اعتماد دارید؟ آیا این موضوع برایتان مهم است که صاحبان شبکه‌های اجتماعی یا افراد دیگر به اطلاعات شما در دنیای مجازی دسترسی داشته باشند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات