نگاهی بر آنچه که از نمایشگاه IFA 2014 می‌توان انتظار داشت

سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۰
مطالعه 9 دقیقه
حتما شما نیز از انتظارات داغ شهریور ماه دنیای تکنولوژی آگاه هستید. در این ماه نمایشگاه IFA را در پیش داریم که در فاصله ۱۴ تا ۱۹ شهریورماه برگزار خواهد شد که البته بسیاری از شرکت‌ها مراسم‌های اختصاصی معرفی خود را برای پیش از این تاریخ تدارک دیده‌اند. در این مطلب با زومیت همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به آنچه در IFA 2014 انتظار ما را خواهد کشید.
تبلیغات

نمایشگاه IFA که همین هفته در برلین برگزار خواهد شد یکی از بزرگترین و در عین حال منحصر بفردترین رویدادهای مرتبط با کالاهای الکترونیک مصرفی جهان است. در این نمایشگاه مجموعه بزرگی از ماشین‌های لباسشویی، ماشین‌آلات دوخت و لوازم آشپزخانه در معرض نمایش و معرفی قرار خواهند گرفت که البته گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند نیز جایگاه ویژه‌ی خود را دارند. ما در زومیت بصورت عمومی بر روی دسته‌ی دوم تمرکز داشته و در این مقاله به معرفی آنچه که احتمالا در این نمایشگاه می‌توانیم انتظارش را داشته باشیم خواهیم پرداخت. بنابراین اجازه دهید بصورت مستقیم به سراغ گجت‌ها و ابزارهای هوشمندی برویم که طی روزهای آینده‌ به طور کامل با آن‌ها مواجه و آشنا خواهیم شد.

گوشی‌های هوشمند

galaxy alpha

تا پیش از سال 2011، تعداد بسیار اندکی از کمپانی‌ها به معرفی گوشی‌های هوشمند و تبلت در نمایشگاه IFA می‌پرداختند. تنها تعداد انگشت‌شماری از تولیدکنندگان گوشی زحمت آماده سازی محصولات خود برای نمایش در این رویداد را به جان خریده که البته در اغلب موارد نیز تمام آنچه در چنته داشتند تعدادی دستگاه میان‌رده بود. اما تمام این رویه از زمانی که سامسونگ شاهکار گلکسی نوت خود را در این رخداد رونمایی کرد و این مراسم را به یک سنت هر ساله برای خود بدل ساخت با تغییر مواجه شد. در حالی که غول کره جنوبی خود را برای رونمایی از چهارمین نسل گوشی هوشمند پرچمدار بزرگ‌جثه‌ی خود آماده می‌کند، تعداد بسیاری از تولیدکنندگان دیگر نیز از این پس همین رویه را در پیش گرفته و از رویداد  IFA بعنوان محل رونمایی از آخرین و برترین گجت‌های خود بهره برداری می‌کنند.

 سامسونگ به لطف مجموعه‌ی تیزرهای خود که اخیرا به انتشار آن‌ها پرداخته، در اینکه امسال نیز دنباله‌رو سنت هر ساله خواهد بود و برنامه‌ی معرفی نسل جدید گلکسی نوت را آماده کرده رمز و رازی باقی نگذاشته است. سامسونگ در خصوص جلوگیری از فاش شدن تصاویر و اطلاعات مهم گلکسی نوت ۴ بسیار خوب عمل کرده و همچنان هرآنچه بدست آمده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بر همین اساس تا به این لحظه هیچ کس نمی‌داند پرچمدار محبوب جدید کره‌ای دقیقا چه شکل و شمایلی خواهد داشت چرا که سامسونگ تصاویر و اسرار مربوط به آن را همچنان در سینه حفظ کرده است. این احتمال وجود دارد که سامسونگ هنوز تا چند هفته پس از رونمایی نیز برای عرضه‌ی گسترده‌ی گلکسی نوت ۴ آمادگی لازم را نداشته باشد که این امر مشابه همان الگوی اجرا شده برای گلکسی اس ۵ در بهار امسال است.

شایعات در خصوص سایر گوشی‌های سامسونگ نیز تقریبا به همین شکل سوت و کور است. اخیرا با گزارش‌هایی مواجه بودیم که اشاره به ثبت نام تجاری Galaxy Note Edge توسط سامسونگ در USPTO داشت اما نمی‌توان به چنین گزارشی به دیده‌ی اطمینان برای معرفی چنین دستگاهی در IFA نگاه کرد. ما همچنین در خصوص مشاهده‌ی گلکسی آلفا نیز بسیار هیجان‌زده‌ایم که یک دستگاه نازک اندام با فریم فلزی بوده و چند هفته پیش بصورت رسمی توسط سامسونگ رونمایی شد.

xperiaz3leak

هرچه سامسونگ در حفظ اسرار مربوط به گوشی نوت خود عملکرد خوبی داشته، سونی کاملا نقطه متضاد این مساله بوده و به نظر می‌رسد گوشی‌های خود را در اماکن عمومی طراحی و تولید می‌کند! مگر آنکه ژاپنی‌ها نکته‌ی غافلگیرکننده‌ای در آستین داشته باشند در غیر این صورت برنامه‌ی راه سونی برای تعطیلات را پیش از مراسم‌های اختصاصی این شرکت به خوبی از اطلاعات و تصاویر فاش شده حفظ شده‌ایم. انتظار می‌رود در IFA شاهد Xperia Z3 و Z3 Compact باشیم. همانطور که تصور می‌کنید دستگاه اول پرچمدار نیمه‌ی دوم سال 2014 سونی خواهد بود و دستگاه دوم نیز نسخه‌ی جمع و جور آن به شمار می‌رود. شایعات در این خصوص حقیقت داشته و Z3 Compact به همان اندازه به برادر بزرگ‌تر خود از نظر مشخصات فنی شبیه است که Z1 Compact بود. چنین خبری بسیار خوشایند و خشنودکننده است چرا که کاربرانی که صفحه‌نمایش کوچک‌تر را ترجیح می‌دهند مجبور نخواهند شد به مشخصات فنی پایین‌تر اکتفا کنند.

بخش دستگاه‌های مایکروسافت (نوکیای سابق) نیز با حداقل یک یا دو گوشی هوشمند در برلین حضور خواهد یافت. به نظر می رسد این شرکت هیچ ابایی در نمایان ساختن دستگاه‌های خود در داخل مایکروسافت نداشته و گزارش‌های متعددی اشاره به استفاده‌ی افتخارآمیز از گوشی‌های هوشمند جدید این شرکت توسط استفان الوپ در ملاقات‌های اخیرش داشته است. مدل قدرتمندتر که Lumia 830 نام دارد مقرون به‌صرفه‌ترین دستگاه منقش به برند PureView خواهد بود. در صورتی که اطلاعات فاش شده صحت داشته باشد، می‌توان انتظار داشت که 830 از نظر طراحی شباهت قابل توجهی به 930 داشته و با یک دوربین 10MP معرفی شود. در این میان همچنین خبرهایی هم از یک گوشی مخصوص سلفی خواهد بود که بعنوان لومیا 730 شناخته شده و تمرکز خود را بر روی ارائه‌ی یک تجربه‌ی تصویربرداری خوب از دوربین جلویی برای خریداران قشر میان‌رده قرار داده است.

lgstylus

ال‌جی هم‌اکنون نیز اغلب قریب به اتفاق محصولات خود را معرفی کرده که در بر گیرنده‌ی G3 Stylus نیز می‌شود. این دستگاه یک نسخه‌ی ارزان‌قیمت‌تر از جی۳ است که به یک صفحه‌نمایش 5.5 اینچی با رزولوشن qHD مجهز شده و یک قلم استایلوس نیز آن را همراهی می‌کند. همچنین ممکن است طی نمایشگاه IFA شاهد نمایش Gx2 نیز باشیم که نسل بعدی دستگاهی است که سال پیش تنها بصورت اختصاصی برای آسیا تولید شده بود. علاوه بر این انتظار مشاهده‌ی تعدادی پایین رده از سری L نیز توسط ال‌جی برای بازارهای نوظهور دور از ذهن نخواهد بود.

IFA در این میان میزبان تعداد دیگری تولیدکننده نیز خواهد بود بنابراین همچنان تعداد بسیاری گوشی هوشمند در انتظار معرفی و نمایش در این رویداد نشسته‌اند. Acer ،ASUS ،Alcatel OneTouch ،HTC و Lenovo همگی با دست پر در این نمایشگاه حضور خواهند داشت بنابراین منتظر دستگاه‌های بیشتر از آنچه ذکر آن رفت باشید. در این گروه لنوو به لطف تیزر Vibe X2 خود بیشترین سر و صدا را به پا کرده چرا که به نظر می‌رسد در دعوتنامه‌های ارسالی خود برای مراسم معرفی، از سبک و سیاق اپل الگوبرداری کرده است.

ساعت‌های هوشمند

LG G Watch R

ساعت‌های هوشمند در حالت‌های مختلف اکنون چند سالی هست که در بازار حضور دارند. تب این دستگاه‌ها از زمان Microsoft SPOT آغاز شد و توسط سونی، پِبل و دیگران دنبال شد. اما به نظر می‌رسد تا زمانی که شایعات ورود اپل به این بازار و معرفی یک محصول جدی با نام Galaxy Gear در این حوزه توسط سامسونگ صورت نگرفته بود هیچ‌کس این بازار را چندان جدی فرض نمی‌کرد. اولین ساعت هوشمند سامسونگ که بر اساس اندروید توسعه یافته بود در کنار گلکسی نوت ۳ و در نمایشگاه IFA قبلی رونمایی شد. وقتی به این نکته فکر کنیم که تنها ۱۲ ماه از آن زمان گذشته متوجه خواهیم شد که تا چه حد شاهد تغییرات شگفت‌انگیز بوده‌ایم. سامسونگ در حال رونمایی از ششمین ساعت هوشمند خود است در حالی که ال‌جی نیز دومین مدل توسعه‌یافته‌ی خود را در معرض نمایش خواهد گذاشت. سونی نیز دو ساعت هوشمند تدارک دیده و ایسوس نیز سرانجام وارد بازی شده است.

هر دو شرکت کره‌ای یعنی سامسونگ و ال‌جی هفته‌ی پیش بصورت رسمی از ساعت هوشمند جدید خود پرده‌برداری کردند که در میان این دو رونمایی تنها چند دقیقه فاصله وجود داشت در حالی که این دو دستگاه از اساس با یکدیگر متفاوت هستند. ساعت Gear S سامسونگ یک ابزار هوشمند مبتنی بر تایزن است که به یک صفحه‌نمایش مستطیلی خمیده و ورودی داخلی سیم‌کارت مجهز شده که به موجب آن کاربر قادر خواهد بود یا آن را با یک گوشی هوشمند جفت کرده یا بصورت مستقل به استفاده از آن بپردازد. از دیگر سو، جدیدترین ساعت هوشمند ال‌جی که بر پلتفرم Android Wear گوگل تکیه دارد به لطف صفحه‌نمایش واقعا دایره‌ای OLED خود ظاهر کلاسیک‌تر و ساعت‌مانندتری داشته است. این ساعت هوشمند که G Watch R نام گرفته، سوای از اسم عجیب و غریب‌ خود به اندازه‌ای خوب هست که رقابت سختی را پیش روی Moto 360 قرار دهد.

سونی در این خصوص همچنان هیچ اطلاعیه‌ای ارائه نکرده اما اوضاع حفظ اسرار ابزارهای پوشیدنی جدید این شرکت یعنی Smartwatch 3 و SmartBand Talk نیز دست کمی از وضع گوشی‌های هوشمند آن ندارد. Smartwatch 3 یک ساعت هوشمند مربعی شکل مبتنی بر پلتفرم اندروید وِر است در حالی که محصول دیگر قرار است بعنوان یک دست‌بند تناسب اندام مجهز به صفحه‌نمایش E-Ink معرفی شود. در نهایت ساعت هوشمند ایسوس نیز قرار است از سیستم‌عامل Android Wear بهره برده و ZenWatch نامیده شود. گزارش می‌شود که ایسوس تصمیم دارد ساعت هوشمند خود را با قیمتی زیر 200 دلار روانه‌ی بازار نماید که قیمت‌گذاری بسیار رقابتی در مقابل سایر رقبا محسوب خواهد شد.

واقعیت مجازی و سایر موارد

Gear VR

چند ماه پیش به اطلاع شما رساندیم که سامسونگ در حال کار بر روی هدست واقعیت مجازی اختصاصی خود با نام Gear VR بوده که در این مسیر با آکیولس وارد مشارکت شده است. طبق گزارش‌ها، این محصول احتمالا در IFA رونمایی خواهد شد. تعدادی تصویر و رندر از این هدست تا کنون فاش شده که با توجه به تعداد و قدرت شایعات، بعید می‌دانیم سامسونگ در نمایشگاه امسال از این محصول پرده‌برداری نکند.

در این میان خبرهایی هم از تعدادی تبلت به گوش می‌رسد که البته بیشتر شبیه به نسخه‌هایی با تغییرات جزئی هستند. تبلت Xperia Z3 Tablet Compact که اطلاعات مربوط به آن نیز فاش شده اگرچه نام بسیار عجیب و نامناسبی را به دنبال می‌کشد، اما به نظر یک تبلت 8 اینچی بسیار خوب و کامل خواهد بود. هوآوی نیز Mate 7 را احتمالا با خود به برلین خواهد آورد و همچون سنت همیشگی، ایسوس نیز حداقل یک یا دو تبلت در صف محصولات خود خواهد داشت.

در نهایت انتظار می‌رود خبرهایی هم از بازار چیپست‌ها و کروم بوک‌ها در طی نمایشگاه بدست‌مان برسد. در حوزه‌ی چیپ‌های پردازشی، اینتل برنامه دارد از سخت‌افزارهایی (احتمالا تبلت و لپ‌تاپ) رونمایی کند که از سری جدید چیپ‌های Core M این شرکت که بر مبنای معماری Broadwell توسعه داده شده‌اند بهره می‌برند. علاوه بر این کوالکام نیز به پیش‌نمایش یک گوشی هوشمند جدید از اچ‌تی‌سی پرداخته که از پردازنده‌ی 64 بیتی این شرکت بعنوان قلب پردازشی خود استفاده می‌کند. در حوزه‌ی کروم‌بوک‌ها نیز حداقل شاهد رخ‌نمایی چندین مدل از سوی تولیدکنندگانی نظیر توشیبا و ایسر خواهیم بود اگرچه جای تعجب نخواهد بود اگر تولیدکنندگان دیگری نیز به این لیست اضافه شوند.

همانند همیشه، آنچه ذکر آن رفت تنها نمونه‌ای از مهم‌ترین دستگاه‌هایی خواهد بود که در طی نمایشگاه IFA به احتمال فراوان شاهد آن‌ها خواهیم بود. باید پذیرفت که رویدادی به این بزرگی هیچ‌گاه دقیقا به همان شکل که انتظار می‌رود پیش نخواهد رفت. محصولاتی نظیر تلویزیون‌ها و محصولات رده‌ی خانه‌های هوشمند نیز بخش مهمی از این نمایشگاه را به خود اختصاص خواهند داد و مسلم است که لوازم آشپزخانه نیز برای خود برو و بیایی خواهند داشت. ما در زومیت مراسم‌های معرفی سامسونگ و سونی را بصورت وبلاگ‌نویسی زنده پوشش خواهیم داد و برای پوشش هر آنچه که در این نمایشگاه رخ می‌دهد نیز آمادگی کامل خواهیم داشت. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم صفحه‌ی اختصاصی IFA 2014 در زومیت را به لیست بوکمارک‌های خود اضافه کنید.

کلیه اخبار و مقالات مرتبط با نمایشگاه را در صفحه‌ی zoomit.ir/ifa-2014/ دنبال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات