گوگل بر روی تقویت استارت‌آپ‌های کره جنوبی سرمایه‌گذاری می‌کند؛ سامسونگ همچنان بی‌توجه به خاک خود

سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴
مطالعه 3 دقیقه
گوگل در ماموریتی بین‌المللی به منظور برقراری سریع‌تر ارتباط با جامعه‌ی جهانی استارت‌آپ‌ها، به تازگی اعلام کرده که تا سال آینده یک کمپ استارت‌آپ اختصاصی در سئول کره‌ی جنوبی افتتاح خواهد کرد. چنین تصمیمی در زمانی اتخاذ شده که کارآفرینان کره‌ای به خوبی توانایی خود را برای اثرگذاری در این حوزه به اثبات رسانده‌اند.
تبلیغات

 گوگل در این راستا جامعه‌ی استارت آپ‌های کره جنوبی را تحسین کرده و در اطلاعیه خود آورده است:

نوآوران و کارآفرینان کره‌ای از بهترین‌های آسیا هستند و استارت آپ‌های کره‌ای در حال تعیین خط‌مشی و اثرگذاری در سراسر جهان و به خصوص در حوزه‌ی موبایل هستند. ما مایل هستیم که به پشتیبانی از این جامعه‌ی پر رونق کارآفرینان بپردازیم.

بعنوان بخشی از برنامه‌ی شبکه‌ی کمپ‌های گوگل برای کارآفرینان، کمپ سئول در بر گیرنده‌ی مجموعه‌ای از منابع خواهد بود که مربی‌گری و آموزش توسط متخصصان محلی و تیم‌های گوگل از آن جمله است. این کمپ همچنین برنامه‌هایی نظیر Campus for Moms ،CampusEDU و صرف ساعات اداری با مربیان گوگل را نیز میزبانی خواهد کرد. این مجموعه علاوه بر این به فراهم ساختن موقعیت‌های بین‌المللی نظیر برنامه‌ی تبادل و انتقال با سایر کمپ‌های گوگل در سایر مناطق جغرافیایی نیز می پردازد.

کمپ سئول علاوه بر اینکه بعنوان بخشی از شبکه‌ی کمپ‌های گوگل، به سایر کمپ‌های این شرکت در لندن، تل‌آویو، ورشو و سائو پائولو خواهد پیوست، بلکه بخشی از برنامه‌ی گوگل برای کارآفرینان نیز خواهد بود که یک شبکه‌ی عظیم از برنامه‌ها و سازمان‌هاست که توسط گوگل پشتیبانی می‌شود.

کمپ سئول اولین تلاش گوگل به منظور برقراری ارتباط نزدیک با کارآفرینان کره‌ای نیست. برنامه‌ی گوگل برای کارآفرینان، پیش‌تر نیز با Global K-Startup ،KStartup ،Startup Weekend و Startup Grind به مشارکت پرداخته بود تا از این طریق برنامه‌های متنوعی را برای جامعه‌ی استارت آپ محلی کره فراهم آورد.

اطلاعیه‌ی گوگل در حالی ارائه شده که منافع موجود در سرمایه‌گذاری خارجی بر روی فضای استارت آپ‌های کره جنوبی در حال شکل‌گیری است. Altos Ventures که یک بنگاه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در دره سیلیکون است به تازگی یک سرمایه‌گذاری عظیم با محوریت کره جنوبی منعقد کرده و در حال ریسک بر روی توانمندی موسسان و متخصصان کره‌ای برای رقابت و شکست دادن بنگاه‌های خارجی در فضای بازار محلی کره است. در این خصوص صحبت از ارزش‌گذاری‌های میلیارد دلاری در میان است که نیروی محرکه‌ی فوق‌العاده‌ای به توان اقتصادی بنگاه‌های تازه‌ تاسیس این کشور خواهد بخشید. اخیرا Sequoia Capital حدود ۱۰۰ میلیون دلار بر روی سهام Altos سرمایه‌گذاری نموده که اخیرا به ارزش کلی یک میلیارد دلار دست یافته بود. Coupang یکی دیگر از استارت آپ‌های کره‌ی جنوبی، که یک نقش‌آفرین مهم منطقه‌ای در تجارت الکترونیک است به تازگی موفق شده Groupon را در کره به حاشیه براند و هم‌اکنون در حال جستجو برای فرصت‌های بزرگ‌ترین در سطح جهانی است.

در مثال دیگری از موفقیت استارت آپ‌های کره جنوبی، TapJoy اخیرا ضربه‌ی بزرگی از استارت آپ کره‌ای تحلیل بازی 5Rocks خورده است. 500 Startups نیز از موقعیت در حال ظهور کره مطلع بوده و برنامه دارد پایگاه دائمی خود را طی چند ماه آینده در این کشور بنا کند. همچنین Y Combinator نیز به تازگی ایجاد اولین کمپانی کره‌ای خود یعنی Memebox را سرعت بخشیده که شاهد موفقیت‌های بزرگی از طرح‌های خود بوده و اکنون تلاش دارد موفقیت‌های مشابهی را در بازارهای خارجی دوباره خلق نماید که اولین بازار هدف این مجموعه نیز ایالات متحده خواهد بود.

و اما نکته‌ی بسیار جالب توجه در این میان، این مساله است که مجموعه‌ی عظیم سامسونگ به شکل قابل توجهی از فضای استارت آپ‌های کشور خود غایب است. البته این کمپانی اخیرا یک تیم کوچک را برای تحقیق و تفحص در این خصوص مامور کرده، تا مشخص نمایند که چگونه، چه زمانی و آیا سامسونگ باید وارد ارتباط نزدیک با استارت آپ‌های محلی شود یا خیر. سوال‌های اساسی در خصوص تمایل این شرکت بزرگ برای توجه به صحنه‌ی بازارهای محلی وجود دارد که می‌توان بر اساس آن دخیل شدن آینده‌ی سامسونگ در چنین طرح‌هایی را همراه با اما و اگرهای فراوان دانست.

ممکن است سنت‌گرایی و محافظه‌کاری در این میان موجب شود سامسونگ در خاک خود توسط سایر شرکت‌های خارجی به حاشیه رانده شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات