آیا کاربران اندروید به آنتی‌ویروس نیاز دارند؟

پنج‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
سوال مهمی همواره در میان کاربران اندروید وجود داشته که معمولا گوگل به یک نحو و شرکت‌های امنیتی به نحو دیگری آن را پاسح گفته اند. سوال این است که آیا کاربران اندروید به یک برنامه آنتی‌ویروس نیاز دارند تا گوشی‌های هوشمند خود را در برابر بد افزارها حفظ نمایند یا خیر؟
تبلیغات

واضح است که کسانی که نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس را توسعه می‌دهند در پاسخ به این سوال می‌گویند: بلی، شما برای محافظت از گوشی‌هوشمند و تبلت خود به نرم‌افزارهای ما نیاز دارید. از طرفی گوگل از مدت‌ها قبل اعلام کرده است که نیازی به استفاده از این‌گونه نرم‌افزارها حداقل برای اکثر کاربران اندروید نیست. در واقع درست قبل از برگزاری رویداد گوگل I/0 که اخیرا برگزار شد، آدرین لودویگ، مهندس امنیتی ارشد گوگل برای اندروید اعلام کرد که 99 درصد کاربران اندروید نیازی به نرم‌افزار آنتی‌ویروس ندارند. او که در حال ارائه توضیحاتی به روزنامه‌نگاران بود، در این مورد افزود:

من فکر نمی‌کنم نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس برای 99 درصد از کاربران اندروید سودی داشته باشد. در عمل بسیاری از افراد هیچگاه نرم‌افزار مخربی را از داده‌های متعلق به ما دریافت نمی‌کنند.

جای تعجب نیست که در پی این ادعا شرکت امنیتی Sophos درصدد به چالش کشیدن آن برآمد. Sophos برای انجام این کار به خطراتی مانند نرم افزار Virus Shield که گوشی بیش از 10000 کاربری که آن را نصب نموده بودند، آلوده کرد، استناد کرده است و اعلام نموده با توجه به این که هک شدن گوشی کاربران تاثیرات مخربی برای آنها دارد، استفاده از نرم‌افزار آنتی ویروس ضروری به نظر می رسد. البته Sophos در یک اقدام جالب دیگر، نسخه‌ی رایگانی از نرم‌افزار خود را برای دانلود کاربران اندروید قرار داده است.

پس حق با چه کسی است؟ این امر به این بستگی دارد که شما جزو کدام دسته از کاربران هستید. اگر جزو کاربرانی هستید که نرم‌افزارهای خود را از پلی‌استور گوگل دانلود می‌کنید و هنگام وبگردی فقط از وبسایت‌های معتبر بازدید می‌کنید، پس نیازی به استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی ندارید. ولی اگر اطلاعات مهمی در گوشی هوشمند خود دارید، شاید برای احتیاط هم که شده بهتر باشد تا از آنتی‌ویروس استفاده کنید.

این خیلی خوب است که شرکت‌هایی مانند Sophos مراقب ما هستند ولی در نهایت من به شخصه اعتقاد دارم بسیاری از کاربران با پرهیز از نصب نرم‌افزارهای ناشناس و عدم ماجراجویی‌های بی‌مورد در فضای وب نیازی به نصب نرم‌افزار آنتی‌ویروس بر روی گوشی اندرویدی خود ندارند. هرچند پلی‌استور گوگل نیز هنوز به کار بیشتری برای سالم نگاه داشتن محیط خود از بدافزارها نیاز دارد.

به نظر شما گوشی‌های اندرویدی به نرم‌افزار آنتی‌ویروس نیاز دارند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات