Material Design، الگوی جدید طراحی گوگل برای اندروید، کروم و وب

چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۳
مطالعه 2 دقیقه
از دقایقی پیش کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل در سن‌فرانسیسکوی ایالات متحده آغاز شده و در جریان سخنرانی اصلی آن گوگل در حال معرفی برخی از سرویس‌ها و جدیدترین دستاوردهای خود است. گوگل در جریان کنفرانس پرده از جدیدترین زبان طراحی خود برداشت که Material Design نام گرفته و در آینده شاهد بکارگیری آن در اندروید، سیستم‌عامل کروم و همچنین سرویس‌های وب غول جستجو خواهیم بود.
تبلیغات

براساس اطلاعات ارائه شده توسط گوگل، طراحی متریال، با سازمان‌دهی المان‌های تعاملی سیستم‌عامل و استفاده‌ی بهینه‌تر از فضای موجود، نمای متفاوتی را از یک محتوا در ابزار‌های مختلف با سایز صفحه‌ی نمایش متفاوت همچون تبلت، تلفن‌هوشمند و پی‌سی نمایش می‌دهد. اپلیکیشن‌های اندرویدی گوگل نیز برای نمایش هرچه بهتر این قابلیت بروزرسانی خواهد شد.

باید طراحی جدید را بیشتر از یک بروزرسانی ظاهری در طراحی سرویس‌های گوگل بنامیم. در جریان معرفی الگوی طراحی جدید، دمویی ویدئویی نمایش داده شد که نشان از هدف گوگل برای نمایش محتوای بیشتر با در نظر گرفتن روان بودن حرکت محتوای در حال نمایش بود. موارد ذکر شده برگرفته از ویژگی‌های فاکتورهای متفاوتی است که از جمله‌ی آن می‌توان به بهره‌گیری از فونت جدید Roboto و طیف رنگ جدیدی اشاره کرد که با بالا رفتن همخوانی اپلیکیشن‌ها و همچنین سرویس‌های گوگل، منجر به تسهیل استفاده و تعامل با رابط‌کاربری و اپلیکیشن‌ها خواهد بود.

ماتیاس‌دوراته، یکی از مدیران بخش طراحی اندروید، در این مورد چنین اظهار نظر کرده است:

برخلاف کاغذ معمولی، داده‌ها و محتویات دیجیتال می‌توانند بصورت هوشمندانه‌ای تغییر فرم دهند. مواد دارای سطح فیزیکی و لبه‌هایی هستند که از همدیگر متمایز می‌شوند. شیارها و سایه‌ها نحوه‌ی تعامل با اشیا و همچنین لمس آن‌ها را معنی می‌بخشند.

توسعه‌دهندگان برای آشنایی با ویژگی‌های جدید طراحی در اندروید دعوت شده‌اند. از جمله‌‌ی ویژگی‌های جدید معرفی شده می‌توان به سایه‌های آنی رابط‌گرافیکی کاربر و المان‌هایی با نام Hero اشاره کرد که در زمان انتقال بین صفحات خودنمایی می‌کند. همچنین می‌توان با بهره‌گیری از ویژگی نورپردازی مصنوعی به بخش‌‌های مختلف محتوای در حال نمایش عمق داد که روش خوبی برای مشخص کردن قسمت‌هایی است که کاربر می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

همچون مایکروسافت و اپل، گوگل نیز درصدد رسیدن به یک زبان طراحی مشترک بین انواع فرم‌فکتورها است. البته باید به این نکته توجه کرد که اپل و مایکروسافت تنها به یکسان‌سازی سیستم‌عامل‌های خود برای رایانه‌ها و ابزار‌های قابل حمل توجه دارند، در حالی که گوگل علاوه بر اندروید و سیستم‌عامل کروم، دارای طیف وسیعی از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های تحت وب است که باید انتظار تغییرات در آن‌ها را نیز داشته باشیم. گوگل با در اختیار گذاردن API مربوط به زبان این طراحی، درصدد تعمیم استفاده از آن در فاصله‌ی کوتاهی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات