مرورگر سافاری اپل پس از به‌روزرسانی WebKit سریع‌تر از کروم شد

پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اپل موتور رندر مرورگر سافاری را به‌روزرسانی کرده تا توان رقابت با محبوب‌ترین مرورگر دنیا را بدست آورد.
تبلیغات

در زمینه‌ی افزایش سرعت مرورگرها، کمپانی اپل چندین قدم اساسی برداشته تا در نهایت مرورگر سافاری این کمپانی سریع‌تر از کروم گوگل عمل کند.اپل با اعمال بروزرسانی جدید بر روی موتور اصلی سافاری یعنی Webkit، سرعت پردازش کدهای جاوا اسکریپت را در نسخه‌های مختلف از OS X بهینه کرده و افزایش داده است.

جاوا اسکریپت را می‌توان پاشنه‌ی آشیل مرورگرها دانست. این کدها را می‌شود در بسیاری از صفحات وب مشاهده کرد و پردازش سریع آن‌ها به معنی افزایش سرعت عمومی مرورگر تلقی می‌شود.Webkit یک موتور مرورگر متن باز برای رندر کردن صفحات وب است که در مرورگر سافاری اپل از آن استفاده شده است.

گوگل نیز پیش‌تر از این موتور نر‌م‌افزاری در مرورگر کروم خود استفاده می‌کرد اما اکنون این کمپانی از یک نسخه‌ی بهینه‌سازی شده این موتور به نام Blink استفاده می‌کند.

این بروزرسانی، FTLJIT نام دارد و حقیقتاً می‌توان گفت یک موتور جاوا اسکریپت نیتروژنی با سرعت خارق‌العاده را به وب‌کیت اپل اضافه کرده است.با وجود این‌که FTLJIT اکنون بر روی سافاری موجود است اما به دلیل آن‌که هنوز در مرحله‌ی آزمایشی به سر می‌برد، در حال حاضر غیر فعال می‌باشد.

طبق تست‌های جدیدی که توسط تیم فایرفاکس انجام شده، مرورگر سافاری با استفاده از موتور جاوا اسکریپت FTLJIT، موفق به کنار زدن مرورگر کروم از نظر سرعت شده است. اما نباید یک نکته را فراموش کرد، مرورگر فایرفاکس به لطف بهره جستن از موتور قدرتمند asm.js همچنان در صدر لیست مرورگرهای پر سرعت جهان محسوب می‌شود.پروژه‌ی asm.js موزیلا یک نسخه‌‌ی توسعه داده شده از جاوا اسکریپت است که عملکرد کلی مرورگر را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

این موتور قدرتمند توانایی‌های بسیاری دارد. به عنوان مثال یکی از قابلیت‌های asm.js توانایی اجرای بازی‌های سنگین تحت وب بدون نیاز به نصب افزونه خاصی است.بر اساس گزارشات گوناگون، موتور پردازش کدهای جاوا اسکریپت موزیلا به نام SpiderMonkey به لطف استفاده از asm.js اکنون پیشتاز میدان است و هنوز هیچ مرورگری یارای رقابت با فایرفاکس را ندارد.منبع venturebeat

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات