چرا کاهش قیمت نسخه‌ی جدید مک‌بوک ایر حرکتی هوشمندانه از جانب اپل است؟

پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳
مطالعه 3 دقیقه
نام اپل با ساخت محصولات باکیفیت در هم‌ آمیخته است؛ چراکه فلسفه‌ی فعالیت این کمپانی در دوران استیوجابز و تیم‌کوک بر تولید محصولات بی‌بدیل استوار بوده و محصولات تولیدی این کمپانی به شکل مناسبی کاربران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. اما یکی از وجوه تمایز این کمپانی و محصولات آن، قیمتی است که برای محصولات اپل در نظر گرفته می‌شود؛ چراکه قیمت محصولات این کمپانی فراتر از رقبا است. بطوریکه برخی از علاقمندان به گجت‌ها، لقب مالیات اپل را به قیمت‌های تعیین شده توسط این کمپانی نسبت داده‌اند.
تبلیغات

با معرفی نسخه‌ی جدیدی مک‌بوک ایر توسط اپل در روز سه‌شنبه، اپل از تصمیم دیگری به‌همراه معرفی این محصول برای کاربران پرده برداشت. این کمپانی برای اولین بار قیمت یکی از محصولات در حال تولید خود را کاهش داد؛ بطوریکه می‌توان هم‌اکنون مک‌بوک ایر 11 اینچی را به‌جای 999 دلار، به قیمت 899 دلار خریداری کرد. نمونه‌ی 13 اینچی این محصول نیز از 999 دلار آغاز و بهترین نمونه‌های آن از نظر مشخصات فنی نیز با قیمتی برابر 1,099 و 1,199 دلار به فروش خواهد رسید.

با کاهش قیمت پایه‌ای‌ترین نسخه‌ی 11 اینچی این لپ‌تاپ می‌توان بخت و اقبال فروش این نسخه را بیش از پیش عنوان کرد؛ چرا که قیمت 899 دلاری بازه‌ای است که رشد فروش محصولات در آن محسوس‌تر است.

در تحقیق منتشر شده، JPMorgan که یکی از محققان Rod Hall ‌است، پیشنهاد داده که این کمپانی مک‌بوک‌های خود را به‌همراه iOS ‌به بازار عرضه کند. با توجه به عدم تحقق این امر، وی بهترین بازه‌ی قیمتی برای فروش لپ‌تاپ را 500 تا 1000 دلار خوانده است. Hall‌ اعلام کرده است که بیش از 55 درصد از لپ‌تاپ‌های به فروش رفته در سال 2013 در این بازه‌ی قیمتی بوده‌اند که اپل محصولی برای فروش در این بازه نداشت. محدوده‌ی قیمتی ذکر شده، یک بازار 100 میلیون دستگاهی است که یک بازار فوق‌العاده خوب به حساب می‌آید.

اپل در سه‌ماهه‌ی ابتدای سال جاری میلادی، در حدود ۴.۱ میلیون دستگاه مک به فروش رسانده است که ارمغان آن درآمدی 5.5‌ میلیارد دلاری برای کوپرتینو نشین است. با احتساب این درآمد و کاهش مبلغ ۱۰۰ دلار، نمی‌توان انتظار داشت تا این کاهش حاشیه‌ی سود اپل را تحت‌تأثیر قرار دهد. اپل در بروزرسانی انجام شده، پردازنده‌ی مورد استفاده در این محصول را با پردازنده‌ی هسول اینتل بروز کرده است.

هرچند این اقدام درآمد حاصل از فروش مک‌ها در سال گذشته را تکرار نخواهد کرد، اما مطمئناً در کسب سهم بیشتر از بازار اپل را یاری خواهد رساند. با توجه به اینکه قیمت، یکی از فاکتورهای اساسی در عدم انتخاب مک‌بوک‌ها، مخصوصاً مک‌بوک ایر بود، می‌توان انتظار داشت تا در آینده شاهد افزایش فروش آن به‌علت این کاهش در قیمت باشیم.

همانطور که می‌دانید، گارتنر در آخرین تحلیل خود پیش‌بینی کاهش 1.7 درصدی در فروش پی‌سی‌ها را برای سال جاری کرده که برابر فروش 76.6 میلیون دستگاه پی‌سی است. از این‌رو می‌توان سیاست کاهش قیمت را حربه‌ای برای افزایش سهم از بازار و پیشی‌گرفتن از رقبایی چون اچ‌پی، دل، لنوو و سایر بازیگران در این حوزه از فناوری عنوان کرد.

در کنفرانس مربوط به ارائه‌ی گزارش مالی مربوط به سه‌ماهه‌ی اول سال جاری اپل، لوکا مائِستری اعلام کرد که اپل در 31 فصل اخیر قادر به کسب سهم از بازار پی‌سی‌ها شده است و از این‌رو کاهش قیمت، یکی از معدود راه‌های بقای این کمپانی در این حوزه از بازار است.

این سیاست در کنار یاری‌رساندن به مک‌ در حفظ سهم خود از بازار در حال رکود پی‌سی‌ها، می‌تواند بخشی از کاربران در حال ریزش آیپد‌های اپل را نیز به سوی خود جلب کند. در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری میلادی، اپل در حدود 16.4 میلیون دستگاه به بازار عرضه کرده است؛ در حالی که اپل این میزان فروش را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که در حدود 19.5 میلیون دستگاه تبلت به فروش رسانده بود، آمار خوبی عنوان کرده است. کارشناسان یکی از مهم‌ترین دلایل برای کاهش فروش آیپدهای اپل را وجود تلفن‌های‌هوشمند با صفحه‌ی نمایش بزرگ عنوان کرده‌اند؛ هرچند تبلت‌ها نیز هنوز قدرت لازم برای انجام وظایف محول شده به پی‌سی‌ها را ندارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات