حشراتی با عینک سه‌بعدی: آزمایش دانشمندان برای سنجش بینایی مانتیس

دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
بر خلاف پیش‌بینی‌ها، ویدئوهای سه‌بعدی چندان پرطرفدار نشدند و مردم همچنان ترجیح می‌دهند به سبک ساده دوبعدی، ویدئوها را تماشا کنند. اما گویا قضیه در مورد مانتیسها اندکی متفاوت است و آنها به این فناوری علاقه‌مندند! در ادامه با پژوهشی عجیب در دانشکاه نیوکاسل همراه زومیت باشید.
تبلیغات

دانشمندان دانشگاه نیوکاسل، یک سری عینک سه بعدی بسیار کوچک را آماده کرده و آنها را بر روی چشمان مانتیسها قرار داده‌اند تا ادراک عمق توسط آنها را بسنجند. مانتیسهای به خاطر بینایی سه‌بعدی‌شان، در بین حشرات منحصر به فرد هستند؛ چرا که اکثر حشرات بینایی دوبعدی دارند.

هدف دانشمندان از انجام این آزمایش آن است که ببینند آیا این نوع حشرات نیز همچون ما انسان ها، با شبیه‌سازی تصاویر به صورت سه‌بعدی فریب می‌خورند. در صورتی که پاسخ مثبت باشد، ما مطمئن می‌شویم که آنها نیز دارای بینایی سه‌بعدی شبیه به انسان ها و میمون‌ها هستند.

حتی در صورت جواب منفی موضوع جالب‌تر می‌شود؛ چرا که در این صورت با یکی سیستم ادراک تصویر سه‌بعدی کاملاً متفاوت از ادراک انسانی مواجهیم که با کشف الگوریتم آن شاید بتوان در روبات‌ها برای تشخیص اجسام اطرافشان استفاده کرد.

در فیلم زیر می‌توانید نحوه واکنش این مانتیس به تصاویر سه‌بعدی پیش روی خودش را مشاهده کنید. با وجود آن که مانتیس در این ویدیو به جسمی که در نمای سه‌بعدی به او نزدیک می‌شود واکنش نشان داده، اما هنوز برای قضاوت زود است؛ چرا که دانشمندان به نتیجه‌ای قطعی در این باره نرسیده‌اند. حتی شاید این آزمایش هیچ نتیجه بیولوژیک یا تکنولوژیکی به همراه نداشته باشد!

این طور به قضیه نگاه کنید که در بدترین حالت، دانشگاه نیوکاسل خوش‌تیپ‌ترین بی‌مهره دنیا را در اختیار گرفته است!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات