پتنت جدید اپل در خصوص پوشش ضد اثرانگشت ادعای استفاده از یاقوت کبود توسط این کمپانی را تقویت می‌کند

جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
یک پتنت ثبت شده توسط اپل در سال پیش که امروز اداره نام‌های تجاری و پتنت ایالات متحده آن را منتشر کرد مدارک بیشتری را در خصوص آماده شدن اپل برای به‌کار گیری پوشش یاقوت کبود (سافایر) برای محافظت از صفحه‌نمایش آیفون‌های بعدی فراهم می‌کند.
تبلیغات

 با توجه به کارخانه‌ی تولید یاقوت کبود که اپل مدتی پیش در آریزونا احداث نمود، چندان شکی باقی نمی‌ماند که این کمپانی مطرح دنیای فناوری برای استفاده از این پوشش محافظ در دستگاه‌های خود (به احتمال زیاد در صفحه‌نمایش نسل بعدی آیفون) مسمم است. ما از پیش می‌دانیم که ماده‌ی یاقوت کبود می‌تواند موجب سختی و مقاومت بیشتر صفحه‌نمایش آیفون در مقابل صدمات و خش‌های احتمالی شود؛ اما پتنت بدست آمده نشان می‌دهد که اپل همچنین بدنبال راهی است که با بهره گرفتن از آن، پوشش یاقوت کبود را بعنوان راهی برای جلوگیری از باقی ماندن اثر انگشت بر روی صفحه، یا حداقل بهبود این وضعیت نسبت به آیفون‌های پیشین استفاده کند.

اپل در این پتنت به تشریح شیوه‌های مختلفی برای ایجاد یک پوشش ضد چربی بر روی ماده‌ی یاقوت کبود، خصوصا در بخش‌هایی که علاوه بر حساس بودن به لمس، اطلاعاتی را نیز نمایش می‌دهند (نظیر صفحات نمایش لمسی) پرداخته است.  همچنین در خصوص استفاده از پوشش آب‌گریز نیز به منظور ضد آب کردن سیستم، توضیح داده شده است. در حالی که پتنت اپل نشان می‌دهد که شیوه‌ی استفاده از این پوشش‌ها برای ادغام با یاقوت کبود باید با تغییراتی همراه شود، اما اپل مدت‌هاست از پوشش آب‌گریز و چربی‌گریز در صفحات نمایش خود بهره می‌گیرد.

یکی از تحلیلگران به نام مت مارگولیس، پروسه‌ی جدید ایجاد پوشش‌های لازم بر روی یاقوت کبود را که در پتنت اپل تشریح شده چنین توضیح می‌دهد:

مساله‌ی جالب در خصوص این شیوه‌ی پوشش‌دهی چربی‌گریز آن است که می‌توان پوشش مذکور را بر روی یک قطعه یاقوت کبود ادغام کرد و نیازی به پوشش‌دهی هر ورق بریده شده برای صفحات نمایش بصورت تک به تک نیست. به عبارت دیگر، این پتنت شیوه‌ی اجرای دسته‌ای این فرآیند را نمایش می‌دهد. پروسه‌ی پوشش‌دهی صفحات یاقوت کبود نسبت به شیشه‌ی صفحه‌نمایش‌های سنتی بسیار متفاوت است. در این پتنت، شیوه‌های پخت و PVD بعنوان انتخاب‌های ممکن بیان شده‌اند. اپل و GT ممکن است از فناوری SPS (پخت پلاسمای جرقه‌ای) بعنوان یک مزیت استفاده نموده تا با اعمال پخت، به موثرترین شیوه به اجرای این فرآیند بپردازند.

این پتنت با توجه به تاریخ ثبت آن که به سپتامبر سال پیش برمی‌گردد نسبتا جدید محسوب می‌شود، اما باید در نظر داشت که اپل هم‌اکنون نیز در لنز دوربین و کلید خانگی آیفون از یاقوت کبود استفاده نموده که هر دو کامپوننت مذکور ممکن است به سادگی پوشش‌های آب و چربی‌گریز را دریافت کنند. در هر صورت آنچه از اطلاعات بدست آمده از پتنت به نظر می‌رسد، بیشتر شبیه به مد نظر بودن نواحی پوشش بزرگتر نظیر صفحات نمایش لمسی است.

اپل و شرکای این شرکت هم‌اکنون مشخص کرده‌اند که تسهیلات تولیدی آن‌ها در آریزونا به منظور تولید یاقوت کبود فعالیت خواهد کرد. در ماه فوریه نیز مشخص شد که اپل در حال حاضر به اندازه‌ای یاقوت کبود تولید نموده که با استفاده از آن بتواند حدود 100 تا 200 متر صفحه‌نمایش 5 اینچی را برای آیفون پوشش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات