بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی

دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۸
مطالعه 22 دقیقه
اچ‌تی‌سی یک نسخه کوچک‌تر HTC One M8 با پسوند مینی را نیز برای علاقه‌مندان ارائه کرده که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.
تبلیغات

کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی یکی از کهنه‌کارترین تولیدکنندگان تلفن‌های اندرویدی است. گوگل اولین نسل از تلفن‌های نکسوس خود را با همکاری این کمپانی با نام نکسوس وان روانه بازار کرد. سال گذشته اچ‌تی‌سی تلفن وان را با بدنه فلزی زیبا و با زبان طراحی جدید چه در زمینه طراحی بدنه و چه در زمینه طراحی نرم‌افزار روانه بازار کرد و پس از مدتی یک نسخه کوچک‌تر را با پسوند مینی معرفی کرد. امسال نیز با پیروی از همان زبان طراحی پرچمدار جدیدش را با نام One M8 معرفی کرد که پیش‌تر در زومیت به بررسی آن پرداختیم.

حال نسخه مینی پرچمدار سال ۲۰۱۴ با نام HTC One M8 mini راهی بازار شد تا کسانی که تلفن وان M8 را دوست دارند ولی از نظرشان نمایشگر ۵ اینچی کمی بزرگ است بتوانند تلفن محبوب خود را با همان طراحی و کیفیت ساخت اما در ابعادی کوچک‌تر و البته سخت‌افزاری ضعیف‌تر خریداری کنند.

دفتر اچ‌تی‌سی در ایران تلفن هوشمند وان M8 مینی را در اختیار زومیت قرار داده تا مورد بررسی قرار گیرد و نقاط قوت و ضعف، عملکرد و کارایی و قابلیت‌های متنوع آن مورد نقد و موشکافی قرار گیرند.

طراحی و کیفیت ساخت بدنه

این گوشی HTC به لحاظ ظاهری و کیفیت بدنه دقیقا همان وان M8 است! یعنی وقتی برای اولین بار، این تلفن هوشمند باکیفیت را در دست می‌گیرید متوجه می‌شوید که با نسخه‌ی کوچک‌تر وان ام ۸ روبرو هستید و هیچ تفاوتی به جز اندازه بین آن‌ها حس نخواهید کرد.

در قسمت پشت دستگاه بدنه فلزی صیقل خورده بسیار زیبا و بادوام را مشاهده می‌کنید که رنگ طوسی تیره دارد و در وسط آن لوگوی HTC به رنگ مشکی نقش بسته است. در بالا و پایین بدنه پشتی یک نوار باریک مشکی‌رنگ وجود دارد که در زیر نوار بالایی دوربین دستگاه و در کنار آن فلش LED قابل مشاهده است.

هرچند زیبایی امری سلیقه‌ای است، اما بعید است بتوان کسی را پیدا کرد که طراحی این تلفن را دوست نداشته باشد و از دست گرفتن آن لذت نبرد! در نگاه اول می‌توان متوجه شد که برای تراش دادن بخش‌های مختلف بدنه چه دقتی به خرج داده شده تا همه چیز به بهترین شکل در جای خود قرار بگیرند.

وقتی گوشی را بر می‌گردانیم اوضاع کمی متفاوت می‌شود اما هنوز هم می‌توان یک دستگاه با کیفیت و زیبا را مشاهده کرد. اسپیکرهای قدرتمند BoomSound در بالا و پایین نمای روبروی بدنه به شکلی زیبا و با سوراخ‌هایی ظریف جای گرفته‌اند و نور LED اطلاع‌رسانی‌ها که از داخل شبکه اسپیکر مشخص است جلوه خاصی به دستگاه می‌بخشد. اما وقتی صفحه را روشن می‌کنیم تازه متوجه موردی می‌شویم که علی رغم زیبایی‌های ذکر شده به قول معروف توی ذوق می‌زند و آن چیزی نیست جز حاشیه‌های به غایت ضخیم که در نسخه مینی حتی بیشتر از M8 اصلی به چشم می‌آید.

همان طور که گفتیم در بالا و پایین نمایشگر ۴.۵ اینچی این تلفن بلندگوهای بوم‌ساوند قرار داده شده‌اند. در سمت راست بلندگوی بالایی دوربین مکالمه ویدیویی و در سمت چپ آن دو سنسور نور و نزدیکی قابل مشاهده‌اند. اچ‌تی‌سی در نسخه جدید پرچمدار خود به جای استفاده از دکمه‌های لمسی مجزا، مثل بسیاری از پرچمداران جدید دیگر از دکمه‌های لمسی مجازی روی نمایشگر استفاده کرده بود. در نسخه مینی نیز اوضاع به همین منوال است.

ولی با توجه به این که با انجام این کار بخش حاشیه مشکی‌رنگی که پیشتر دکمه‌های لمسی مجزا بر روی آن قرار داشتند حذف نشده، استفاده از دکمه‌های روی نمایشگر چندان منطقی به نظر نمی‌رسید. این موضوع زمانی بیشتر به چشم می‌آید که می‌بینیم در رابط کاربری اچ‌تی‌سی نوار مربوط به دکمه‌های لمسی شفاف نبوده و به شکل یک نوار مشکی مات به حاشیه ضخیم آن اضافه می‌شود! به جز این مورد که البته برای برخی کاربران چندان هم موضوع مهمی نیست، می‌توانیم بگوییم که با یک تلفن بسیار با کیفیت، مستحکم و زیبا روبرو هستیم.

مشخصات فنی HTC One M8 mini

  • پردازنده ۴ هسته‌ای اسنپ‌دراگون 400 کوالکام با فرکانس کلاک ۱.۲ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی مجتمع Adreno 305
  • حافظه رم یک گیگابایت
  • حافظه داخلی ۱۶ گیگابایت با پشتیبانی از کارت حافظه تا ۱۲۸ گیگابایت
  • نمایشگر ۴.۵ اینچی Super LCD 2 با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل و تراکم ۳۲۶ پیکسل بر اینچ
  • محافظ نمایشگر گوریلا گلس ۳
  • دوربین پشتی ۱۳ مگاپیکسل با فوکوس خودکار و فلش LED و دوربین جلوی ۵ مگاپیکسل
  • قابلیت فیلم‌برداری 1080p در نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه و 720p در نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه
  • پشتیبانی از اتصالات WiFi، 4G، بلوتوث 4.0 و NFC
  • اندروید 4.4.2 کیت‌کت
  • باتری لیتیوم پلیمر با ظرفیت ۲۱۱۰ میلی‌آمپرساعت
  • ابعاد ۱۳۷.۴ در ۶۵ در ۱۰.۶ میلی‌متر
  • وزن ۱۳۷ گرم
  • قیمت تقریبا ۱٫۴۰۰٫۰۰۰ تومان

در لبه سمت راست تلفن درگاه سیم‌کارت نانو و دکمه‌های تغییر حجم صدا قرار دارند و در لبه بالایی آن جک هدفون و دکمه پاور/قفل صفحه قابل مشاهده است. دکمه پاور بر خلاف وان M8 در سمت چپ لبه بالایی قرار گرفته است. در لبه سمت چپ نیز درگاه کارت حافظه microSD و در لبه پایینی درگاه شارژر/microUSB را می‌توان دید. هر دو درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه محفظه‌ای دارند که با استفاده از سوزن مخصوصی که به همراه تلفن ارایه می‌شود می‌توان آنها را خارج کرد.

قاب دور تلفن از جنس پلاستیک بسیار مستحکمی ساخته شده که می‌تواند در برابر ضربات و افتادن تلفن مقاومت بالایی از خود نشان دهد. گوشه‌های بدنه گرد بوده و به خاطر قوس عرضی که در بخش پشتی بدنه وجود دارد، وان ام 8 مینی ارگونومی بسیار خوبی دارد و حتی با وجود استفاده از بدنه فلزی صاف به راحتی از دست سر نمی‌خورد.

بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی

در مجموع باید بگوییم که این تلفن از نظر کیفیت ساخت هیچ کم و کاستی ندارد و همچون برادر بزرگ‌تر خود، وان M8 از یک بدنه فلزی بسیار مستحکم و زیبا ساخته شده که نقطه قوت آن محسوب می‌شود. از نظر طراحی نیز نمای پشت تلفن بسیار زیبا است و تنها در بخش جلویی با نگاهی سخت‌گیرانه می‌توانیم به حاشیه‌های ضخیم آن اشاره کنیم که به نظر من اگر حاشیه‌ها کمی باریک‌تر بودند، این تلفن هوشمند و نسخه پرچمدار بزرگ‌ترآن به یکی از زیباترین تلفن‌های بازار (اگر نگوییم زیباترین) تبدیل می‌شدند.

نمایشگر

نمایشگر وان M8 مینی تجربه کاربری دلپذیری را به کاربر ارایه می‌کند. این تلفن مینی از یک نمایشگر Super LCD 2 استفاده می‌کند. این روزها آن قدر نام تجاری انواع نمایشگرها زیاد شده که معمولا بیش از ان که کاربر را راهنمایی کنند، او را سردرگم می‌کنند. نمایشگرهای LCD هنگام نمایش رنگ سفید، مصرف انرژی پایین‌تری نسبت به AMOLEDها دارند.

این موضوع به خصوص هنگام وب‌گردی که معمولا از صفحات روشن و سفید تشکیل شده کاربردی به نظر می‌رسد و استفاده از آن را منطقی می‌کند، به خصوص برای کمپانی چون اچ‌تی‌سی که خودش پنل‌های مورد استفاده در تلفن‌هایش را تامین نمی‌کند. حال اجازه دهید تفاوت Super LCD با LCD را برایتان توضیح دهم. سوپر ال‌سی‌دی‌ها در واقع از همان فناوری LCD استفاده می‌کنند.

تنها تفاوت آنها در این است که در نمایشگرهای Super LCD که مهم‌ترین مشتری‌شان HTC است، فاصله بین پنل و اسکرین بسیار کم است. این موضوع باعث می‌شود تا علاوه بر این که اجرای تصویر زنده‌تر به نظر می‌رسند و در نتیجه کیفیت تجربه کاربری افزایش می‌یابد، کمتر شاهد بازتاب آزاردهنده نور بر روی نمایشگر تلفن باشیم.

بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی

اچ‌تی‌سی در پرچمدار جدیدش وان M8 از یک نمایشگر Super LCD 3 ولی در وان M8 مینی از یک Super LCD 2 استفاده کرده. حتما می‌پرسید تفاوت این دو در چیست؟ با کمی جستجو متوجه شدم که تقاوت این نسخه‌ها در دقت نمایش رنگ‌ها است. نمایشگر این دو دستگاه در مقایسه با هم، از این نظر اندکی و فقط اندکی تفاوت دارد. رنگ‌ها در نمایشگر وان M8 نسبت به نسخه مینی کمی غلیظ‌تر و در نتیجه تصاویر در آن جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

ابعاد نمایشگر وان M8 مینی ۴.۵ اینچ است که نسبت به نسل قبلی وان مینی ۰.۲ اینچ بزرگ‌تر شده است. رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ دستگاه در این ابعاد منجر به تراکم ۳۲۶ پیکسل بر اینچ شده است. بنابراین به راحتی می‌توان فیلم‌های HD را با کیفیت بسیار خوب در نمایشگر این تلفن تماشا کرد. به لطف استفاده از پنا LCD دقت نمایش رنگ سفید بسیار عالی است و رنگ مشکی نیز با دقت قابل قبولی نمایش داده می‌شود. از این رو کنتراست نسبتا مناسبی را در نمایشگر این تلفن شاهد هستیم. رنگ‌ها و عمق تصویر نیز قابل قبول هستند و زاویه دید نمایشگر نیز بسیار وسیع است و در افقی‌ترین زوایا نیز رنگ ها به هم نمی‌ریزند.

روشنایی تصویر حتی از نسخه اصلی پرچمدار، یعنی وان M8 نیز بیشتر است. با این سطح روشنایی، محرزا هیچ مشکلی در استفاده از این تلفن زیر نور آفتاب نخواهید داشت. در واقع اگر روشنایی تصویر را در حالت بیشینه قرار دهید، هنگام کار با گوشی به خاطر شدت نور، کمی چشمانتان اذیت خواهند شد!

دوربین

بر خلاف وان M8 پنج اینچی، که از یک دوربین ۴ مگاپیکسلی اولتراپیکسل و یک دوربین دوم برای سنجش عمق استفاده می‌کند تا کاربر پس از ثبت تصویر نقطه فوکوس را تغییر دهد، در وان M8 مینی شاهد آن هستیم که اچ‌تی‌سی ترجیح داده از یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی عادی استفاده کند. حقیقتش را بخواهید نظر من این است که این کار صحیحی بود. درست است که فناوری اولتراپیکسل مزایایی چون ثبت تصاویر باکیفیت در نور کم را دارد، ولی اکثر کاربران در نور روز با تلفن خود عکاسی می‌کنند و کیفیت و رزولوشن عکس‌های ثبت شده برایشان امری مهم‌تر است. همچنین برای کارهایی چون اعمال فوکوس، پس از ثبت تصویر نیز روش‌های نرم‌افزاری و اپلیکیشن دوربین گوگل وجود دارد که از دوربین عمق‌سنج بی‌نیاز است و تقریبا کارایی مشابهی را اعمال می‌کند.

دوربینی که بر روی One M8 mini قرار داده شده کیفیت بسیار خوبی به خصوص در نماهای بسته دارد. عملکرد آن در نور روز در مقایسه با دوربین ۴ مگاپیکسلی اولتراپیکسل وان M8 بسیار بهتر است و تصاویری با رزولوشن بالاتر و در نتیجه کیفیت و جزئیات بیشتر را گرفته و حتی دقت رنگ‌ها نیز در آن اگر بهتر نباشد بدتر نیست. در زیر می‌توانید دو تصویر یکسان گرفته شده با دوربین HTC One M8 و HTC One M8 mini را در کنار هم مشاهده کرده و آنها را با هم مقایسه کنید:

بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی
بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی

همان طور که مشاهده می‌کنید، دقت رنگ‌ها در تصاویر گرفته شده با دوربین نسخه پرچمدار اصلی، با وجود استفاده از سنسوری کوچک‌تر، بسیار بیشتر است. همچنین به دلیل استفاده از فناوری اولتراپیکسل، نور و روشنایی تصاویر بیشتر است، ولی سنسوری با ابعاد بزرگ‌تر منجر به ان شده که رزولوشن تصاویر بالاتر باشد.

در کنار دوربین نیز یک فلش LED وجود دارد تا در فضاهای تاریک بتوان با نور فلش بخشی از مشکل را حل کرد. به طور کلی می‌توان دوربین وان ام ۸ مینی را با دوربین برترین پرچمداران بازار، چون S5 سامسونگ، G3 ال‌جی و حتی اکسپریا Z2 سونی مقایسه کرد.

نرم‌افزار دوربین این تلفن همچون برادر بزرگ‌ترش بسیار غنی بوده و امکانات و ابزارهای ویژه‌ای در ان وجود دارد که به کاربر امکان می‌دهد افکت‌های متنوعی را به تصاویر گرفته شده اضافه کند. در ادامه می‌توانید نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین وان M8 مینی را مشاهده کنید. یرای دیدن تصاویر در رزولوشن اصلی به صفحه فلیکر زومیت مراجعه کنید.

اچ‌تی‌سی در جلوی این تلفن نیز یک دوربین ۵ مگاپیکسلی را تعبیه کرده که نشان دهنده تمرکز این کمپانی بر عکس‌های سلفی است. اگر از آن دسته افرادی هستید که به عکس‌های سلفی علاقه دارید، این تلفن برای شما مناسب است! چرا که به لطف دوربین جلوی باکیفیت آن می‌توانید سلفی‌های مناسبی از خود بگیرید. رزولوشن بالای سنسور دوربین جلو، برای مکالمات ویدیویی نیز آن را به ابزاری ایده‌آل تبدیل می‌کند.

اسپیکرها

تلفن‌های سری وان اچ‌تی‌سی مجهز به بلندگوهای پرقدرت استریو در بخش جلو هستند که از فناوری BoomSound بهره می‌برند و صدای حجیم و باکیفیتی از آنها خارج می‌شود. حجم صدای خروجی اسپیکرهای نسخه مینی پرچمدار اچ‌تی‌سی نسبت به وان M8 کمی پایین‌تر است. دلیل این امر نیز سایز کوچکتر تلفن و در نتیجه اسپیکرهای آن است.

بیس صدای خروجی در حد مطلوب است و کیفیت آن حتی در حالت بیشینه حجم صدا نیز افتی ندارد. هدفون‌هایی که به همراه این تلفن ارائه می‌شوند نیز علاوه بر زیبایی در طراحی و رنگ قرمز و مشکی به کار رفته در آن، کابل ریبونی یا نواری دارند که از در هم پیچیده شدن سیم هدفون جلوگیری می‌کند.

نرم‌افزار

وان مینی ۲ همچون وان ام ۸ از اندروید کیت‌کت به همراه رابط کاربری اختصاصی سنس ۶ بهره می‌برد. برای آن که تکرار مکررات صورت نگیرد به شما پیشنهاد می‌کنیم که بخش نرم‌افزار مقاله بررسی وان M8 اچ‌تی‌سی را مطالعه کنید، چرا که در نسخه مینی هیچ چیز جدید و متفاوتی نسبت به آن وجود ندارد. بنابر این در ادامه فقط به برخی قابلیت‌های کم‌اهمیت‌تر رابط کاربری سنس ۶ اشاره خواهیم کرد که در بررسی وان ام ۸ به آنها اشاره‌ای نشده بود.

بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی

رابط کاربری وان M8 مینی یا همان وان مینی ۲ بسیار سبک، سریع و روان است. همواره گفته‌ایم که در بین رابط‌های کاربری اختصاصی تولیدکنندگان تلفن‌های اندرویدی، پس از اندروید خام، سریع‌ترین و روان‌ترین رابط کاربری را سنس اچ‌تی‌سی دارد. اجرای اپلیکیشن‌ها و حرکت در منوها بسیار سریع صورت می‌گیرد. از نظر ظاهری نیز طراحی تخت این رابط کاربری و رنگ بندی مدرن و زیبایش آن را به یکی از زیباترین نرم‌افزارهای تلفن هوشمند تبدیل کرده است.

کاربران می‌توانند از Blinkfeed استفاده کنند و شبکه‌های اجتماعی و اخبار را به صورت یکپارچه در آن مرور کنند.

بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی

اچ‌تی‌سی به تازگی نسخه آزمایشی Zoe را به صورت یک اپلیکیشن مستقل در پلی استور گوگل ارائه کرده است. این اپلیکیشن که به طور پیش‌فرض روی تلفن‌های اچ‌تی‌سی وجود دارد قابلیت‌های اجتماعی جدیدی پیدا کرده و به یک اپلیکیشن پیشرفته تبدیل شده است. به کمک این اپلیکیشن، کاربر می‌تواند قطعه فیلم‌های کوتاهی از فیلم‌ها و عکس‌های گرفته شده بسازد و افکت‌هایی را به آنها اعمال کند. بدین ترتیب علاوه بر ذخیره لحظات خاطره‌انگیز در قالب فیلم‌های کوتاه زیبا می‌تواند آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارد.

اپلیکیشن دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، Scribble نام دارد که در واقع یک دفترچه یادداشت مالتی مدیا است و در آن می‌توانید با کمک قالب‌های آماده، یادداشت‌های مهم خود را نگهداری کنید تا بعدا هر زمان که به آن‌ها نیاز داشتید به راحتی در دسترس‌تان باشند.

بررسی تلفن One M8 mini اچ‌تی‌سی

قابلیت‌های امنیتی که برای کنترل فرزندان توسط والدین، بر روی این تلفن مشاهده می‌کنیم بسیار عالی بوده و به راحتی به خانواده‌ها کمک می‌کنند که فعالیت‌های فرزندانشان بر روی تلفن هوشمند را محدود کرده و کنترل کنند.

عملکرد و کارایی

اچ‌تی‌سی از یک پردازنده اینپ‌دراگون ۴۰۰ کوالکام در این تلفن بهره برده است. بسیاری از میان‌رده‌های امروزی از این تراشه استفاده می‌کنند. فرکانس کلاک هسته‌های این پردازنده ۴ هسته‌ای روی ۱.۲ گیگاهرتز تنظیم شده که برای یک تلفن میان‌رده آن هم با رابط کاربری سبک و بهینه اچ‌تی‌سی کافی به نظر می‌رسد. همچنین یک پردازنده گرافیکی Adreno 305 باعث شده تا وان مینی ۲ از عهده اجرای بسیاری از بازی‌های گرافیکی سنگین بدون هیچ لگ و تاخیری برآید. یگ گیگابایت حافظه رم برای مالتی‌تسکینگ روی این تلفن کافی به نظر می‌رسد.

وقتی با این تلفن کار می‌کنید متوجه سرعت بسیار بالای آن در اجرای اپ‌ها و بازی ها خواهید شد. در واقع شما تا زمانی که به صورت همزمان با یک وان M8 کار نکنید، متوجه هیچ موردی در نسخه مینی نخواهید شد! راستش را بخواهید وقتی وان ام ۸ مینی را در دست گرفته و با ان کار کردم، چیزی که متوجه شدم روان بودن همه چیز و اجرای سریع اپلیکیشن‌ها بود که مرا به عنوان یک کاربر راضی می‌کرد. اما وقتی پس از آن نسخه پرچمدار اصلی، یعنی وان M8 پنج اینچی را نیز در دست گرفته و با ان کار کردم تازه متوجه اندک تفاوت بین آنها شدم.

در واقع آنقدر در نسخه اصلی همه چیز روان و سریع است که در مقایسه با نسخه مینی می‌توان تفاوت هرچند اندک را متوجه شد. می‌توان متوجه شد که در نسخه مینی اندکی انیمیشن‌ها سخت‌تر و مصنوعی‌تر از نسخه پرچمدار اجرا می‌شوند و... . البته لازم است بار هم تاکید کنم که این تفاوت فقط زمانی مشخص می‌شود که وان مینی ۲ را با وان M8 پرچمدار مقایسه کنید.

تلفن / تبلت

AnTuTu3

AnTutu4

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench v1.2/v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

HTC One M8 mini

15,984

17,069

82.676

273.366

9,844

5,588

1,107

559

13,957

500

1303.3ms

Sony Xperia T3

18,120

19,548

92.125

269.436

10,218

5,848

1,230

615

18,485

496

1116.3ms

LG G3

21,835

32,780

200.01

473.20

25,412

16,485

1,414

847

27,131

847

993.02ms

HTC Desire 816

19,625

21,417

100.761

289.869

13,145

5,910

1,290

666

18,822

523

Xperia M2 Dual

16,687

17,169

88.246

257.506

8,448

5,713

2,022

541

15,468

288

LG L90 Dual

13٫111

14٫440

75.594

201.033

8٫165

5٫231

981

504

12٫731

450

LG L70 Dual

11985

12٫701

63.366

147.565

5٫401

4٫286

1٫004

490

6,823

330

Galaxy Tab 10.5 Snapdragon - LTE

29,370

35,075

369.31

608.905

18584

13,685

1714

1177

32,492

854

Galaxy Tab 8.4 Exynos - Wifi

28,684

33,778

 386.32

694.10

 19,162

 13,896

1706

1176

32,778

 835

Xperia Z2

31,030

32,579

382

547

17,975

18,019

1,504

33,361

32,931

1,037

Xperia Z2 Tablet

31,250

32,850

399.22

785.97

 18,458

 18,786

1,499

1,139

 35,707

36,801

1,110

807.2ms

HTC One M8

34,233

36,727

350.76

807.10

23,792

19,152

1618

1272

36,690

36,727

1036

Farassoo Fast 712

15,537

18,154

54

118

5,067

 3,982

1,898

488

11,437

14,059

261

Xperia T2 Ultra

17,713

19,570

101.30

300.19

9,400

-

2,019

589

11,462

17,736

411

Samsung Galaxy S5

32,335

436.63 / 512.66

23050

-

1521 / 1261

47003

 

LG G Pro Lite Dual

6,927

48.3 / 69.3

3,886

-

1,596 / 443

6,189

 

Xperia Z1 Compact

34,558

420 / 702

20,661

-

2,806 / 1,177

33,893

 

Xperia C

13,757

38 / 148

3,950

-

1,553

13,278

 

 Nexus 5

 23,593

 660 / 346

9,179

-

 2,085 / 1,206

 22,280

 

Galaxy Note 3

 32,108

 420 / 870

20,056

-

 2,490

 24,250

 

LG G Pad 8.3

21,796

300 / 794

12,083

-

2,498 / 731

25,720

 

Padfone Infinity 2

35,609

381 / 722

22,352

-

2892 / 1191

32150

 

FonePad 7

19,548

102.0/216.5

 5,649

-

1,857 / 623

6,549

 

Xperia M

9,120

 

94.9/142.3

4254

-

1780

8,765

 

LG G2

31,856

430.0 / 950.0

19,270

-

2,798

36,050

 

Xperia Z1

30,861

463.0/936.0

20,592

-

2,658

32,809

 

Xperia Z Ultra

29,750

405.0/864.0

18,530

-

3,005

32,021

 

Padfone Infinity

24,050

 310.0/670.1

12,125

-

 2,410

 24,890

 

Hyundai T10

15,803

54.0/155.0

4,020

-

1,750

12,061

 

Xperia Tablet Z

20,495

210/608

7,610

-

2,259

18,037

 

Galaxy S4 - Octa

26,151

781.0

12,396

-

2,062

18,730

 

آزمایش AnTuTu

AnTuTu تمام بخش‌های سخت‌افزار شامل حافظه‌ رم، حافظه ذخیره سازی،‌ پردازنده و GPU را مورد آزمایش قرار می‌دهد و یک امتیاز کلی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. CPU بیشترین تاثیر را در کسب امتیاز بهتر در AnTuTu دارد.

Linpack

لین‌پک از طریق اجرای دستورات محاسباتی ریاضی، قدرت پردازنده در اجرای دستورات ریاضی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد نشان از قدرت بیشتر پردازنده در محاسبات عددی است. لین‌پک حتی برای محاسبه توان پردازشی سوپر کامپیوترها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Quadrant 2

در این بنچمارک، پردازنده اصلی (CPU)، ورودی و خروجی‌ها و پردازنده گرافیکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و امتیاز ارائه شده در واقع برآیند امتیاز این سه بخش اصلی است.

BaseMark OS II

بیس‌مارک نیز کلیه سخت‌افزار یک گجت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این بنچمارک نیز تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده است. بیس‌مارک حتی قدرت تک هسته و چند هسته‌ی پردازنده را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هر چه امتیاز بیشتر باشد بهتر است.

3D Mark: Ice Storm

3D Mark یکی از معتبرترین نرم‌افزارهای بنچمارک در دنیای PC است که از چندی پیش به دنیای موبایل نیز راه یافته است. در این نرم‌افزار تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده گرافیکی (GPU) است. هرچه امتیاز بالاتر باشد، محصول قدرت پردازش گرافیکی بیشتری دارد و قادر است به شکل بهتری بازی‌های گرافیکی را اجرا کند.

Vellamo

در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار عملکرد سیستم‌ را در وب‌گردی، اجرای کدهای جاوا اسکریپت، HTML 5 و رندر تصاویر دو بعدی و سه بعدی می‌پردازد. در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار تاثیر گذار هستند، اما CPU نقش بیشتری در کسب امتیاز بهتر ایفا می‌کند.

CF Bench

در سی‌اف بنچ، تمرکز بر روی قدرت پردازنده (CPU) و حافظه رم است. هر چه این دو بخش سیستم سریع‌‌تر و بهتر عمل کنند، امتیاز CF Bench بالاتری نیز بدست می‌آورند. این نرم‌افزار به خوبی قادر است پردازنده‌های چندهسته‌ای را نیز مدیریت کرده و مورد آزمایش قرار دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد، بهتر است.

عمر باتری

باتری ۲۱۱۰ میلی‌آمپرساعتی این تلفن عملکرد خوبی دارد. با این باتری لیتیوم پلیمر، کاربر بین یک تا دو روز کامل می‌تواند بدون نیاز به شارژ مجدد دستگاه، در استفاده روزمره از تلفن خود استفاده کند.

در آزمایش همیشگی که بر روی تلفن‌های هوشمند برای تست باتری انجام می‌دهیم، وان مینی ۲ عملکرد خوبی را از خود ارائه کرد. در تست فیلم HD که در آن تمام ارتباطات گوشی، مثل وای‌فای و بلوتوث را خاموش می‌کنیم، روشنایی تصویر را روی ۵۰ درصد تنظیم کرده و یک فیلم با رزولون 720p را روی تلفن پخش می‌کنیم، باتری وان M8 مینی توانست مدت زمان ۸ ساعت و ۵۵ دقیقه دوام بیاورد.

همچنین در تست Battery Benchmark که اپلیکیشنی است که به صورت تناوبی ارتباطات مختلف گوشی و نمایشگر را روشن و خاموش می‌کند تا باتری تمام شود، تقریبا ۱۰ ساعت و ۳۰ دقیقه به طول انجامید تا مقدار باتری از حالت شارژ کامل به صفر برسد.

در مجموع می‌توانیم بگوییم که تجربه کاربری ما نشان داد که باتری این تلفن عملکرد کاملا راضیکننده‌ای دارد و از این نظر مشکلی با ان نخواهید داشت.

جمع‌بندی

وان M8 مینی نسخه کوچک‌تر پرچمدار جدید اچ‌تی‌سی است که برای افرادی تولید شده که به تلفن های کوچک‌تر علاقه‌مندن و دوست ندارند یک دستگاه ۵ اینچی بزرگ را با خود حمل کنند. راستش را بخواهید اچ‌تی‌سی در همین مورد اول چندان بهینه عمل نکرده و حاشیه دور نمایشگر آنقدر زیاد است که ابعاد کلی این تلفن ۴.۵ اینچی را با تلفن‌های ۵ اینچی کمپانی‌های کره‌ای که حاشیه‌های باریک‌تری دارند، برابر می‌کند.

اما وقتی پای عملکرد و کارایی، نمایشگر، عمر باتری و حتی دوربین به میان می‌آید، وان M8 مینی به عنوان یک میان رده حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. استفاده از پردازنده اسنپدراگون کوالکام و یک باتری قدرتمند باعث شده که نه تنها عملکرد دستگاه در اجرای اپلیکیشن‌ها بسیار مناسب باشد، مصرف انرژی آن نیز بهینه بوده و کاربر با مشکل باتری مواجه نشود. نمایشگر دستگاه از هر نظر عملکرد خوبی دارد، به خصوص روشنایی ان بسیار بالا است.

رابط کاربری سنس ۶ بسیار سبک و بهینه بوده و در کنار امکانات مناسب و زیبایی، بسیار سریع و روان نیز عمل می‌کند. دوربین دستگاه نیز بی‌ایراد نیست ولی در مجموع، به خاطر بهره‌گیری از سنسور ۱۳ مگاپیکسلی، شاهد تصاویر با کیفیت و قابل قبولی هستیم.

کیفیت ساخت؟ فکر نمی‌کنم نیازی باشد در این باره نتیجه‌گیری خاصی داشته باشیم! بدنه آلومینیومی صیقل داده شده و زیبای این تلفن گویای همه چیز است.

نقاط قوت

  • رابط کاربری نرم و سریع
  • کیفیت ساخت بالا
  • نمایشگر مناسب با روشنایی بسیار بالا
  • اسپیکرهای بوم‌ساوند و حجم بالای صدا

نقاط ضعف

  • حاشیه‌ی زیاد نمایشگر
  • قیمت نه چندان مناسب
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات