AMD با سهم ۶۰ درصدی، در بازار ورک استیشن‌ یکه‌تاز است

سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
AMD در کمتر از دو سال توانسته است سهم ۵ درصدی خود از بازار ورک‌استیشن‌ را به ۶۰ درصد برساند و بازار این محصولات را در اختیار بگیرد.
تبلیغات

Puget Systems که یکی از بازیگران جاافتاده در بازار مونتاژ ورک‌استیشن‌ به شمار می‌رود، در گزارشی با عنوان State of the CPU به آمار توزیع سیستم‌های اینتل و AMD خود در ماه ژوئن ۲۰۲۱ پرداخته است. این گزارش از عملکرد خوب سیستم‌های AMD خبر می‌دهد.

در گزارش قبلی این شرکت که فوریه سال جاری منتشر شد، AMD با در اختیار داشتن ۵۹ درصد از آمار فروش، بازار را در اختیار داشت و اینتل ۴۱ درصد از این بازار را به خود اختصاص داده بود. در آخرین نسخه این گزارش آمار چندان تغییر نکرده و AMD توانسته است فقط یک درصد دیگر از بازار را به استفاده از محصولات خود ترغیب کند؛ اما می‌توان آن را از جنبه‌های دیگر بررسی کرد.

آمار بازار ورک استیشن‌ها

 AMD در معادله عرضه و تقاضا، در جایگاه سختی قرار گرفته و مسئله کمبود تدارکات اولیه، تولید محصولاتی همچون کارت گرافیک یا پردازنده را تحت تأثیر قرار داده است. بخشی از این کمبود را می‌توان به حساب همه‌گیری کووید ۱۹ گذاشت که در زنجیره تأمین اختلال به وجود آورد. از سوی دیگر، AMD تقریبا تولید تمام محصولات خود را به لیتوگرافی ۷ نانومتری TSMC منتقل کرده است؛ اما فرایند ساخت ۷ نانومتری TSMC علاوه بر AMD مشتریان دیگری هم دارد و کنار هم قرار گرفتن این موارد باعث کمتر شدن دسترسی این شرکت به تراشه شده است.

می‌توان این‌طور گفت که AMD برای برآورده کردن تقاضای بالای بازار، باید تمام محصولات خود را تنها بر پایه یک لیتوگرافی که ظرفیت آن بین مشتریان مختلف تقسیم شده است تولید می‌کرد. مثلاً کنسول نسل فعلی ایکس‌باکس که ماه گذشته رکورد فروش تاریخی را به نام خود ثبت کرد، بر پایه همین لیتوگرافی ساخته شده است. به این بازار می‌توان کامپیوترهای دسکتاپ، ورک‌استیشن‌ها، ابرکامپیوترها و ... را اضافه کرد.

در مقایسه، اینتل در سال اخیر با هیچ مشکلی در زمینه تأمین تدارکات مواجه نبوده است و تمام نیازش را از طریق فرایند ساخت ۱۴ نانومتری اختصاصی خود تأمین می‌کند و بخشی از بازار خارج از سلطه AMD را به‌صورت کامل در اختیار گرفته است.

با این اوصاف، همین افزایش یک درصدی سهم فروش را می‌توان به‌عنوان امتیاز بزرگی برای AMD در نظر گرفت؛ چرا که در صورت انجام کوچک‌ترین اشتباه استراتژیک از سوی این شرکت، راه برای اینتل هموارتر می‌شد.

آمار Puget Systems

علاوه بر این، Puget Systems اشاره می‌کند که این تقسیم ۶۰-۴۰ در بازار، به‌خوبی با پیکربندی فعلی محصولات AMD جور درمی‌آید. این شرکت در حال حاضر ۳۲ نوع سیستم ارائه می‌کند، درحالی‌که این عدد برای اینتل ۲۲ است. در واقع AMD طی دو سال توانسته سهم خود از این بازار را که در ژوئن ۲۰۲۰ کمتر از ۵ درصد بود، به ۶۰ درصد فعلی برساند. البته هنوز زمان استراحت و لذت بردن از پیروزی برای AMD فرا نرسیده است و باید دید اینتل با استراتژی‌های جدید خود چگونه عمل خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات