ایلان ماسک از فعال‌ نبودن سیستم خودران در تصادف مرگبار تسلا مدل اس خبر داد

سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
ایلان ماسک در توییتر می‌گوید طبق نتایج تحقیقات اولیه، در تصادف مرگبار خودروی تسلا مدل اس، سیستم خودران فعال نبوده است. این تصادف به مرگ دو مرد ۵۹ و ۶۹ ساله منتهی شد.
تبلیغات

در روزهای اخیر خبر کشته شدن دو نفر در تصادف یکی از خودروهای تسلا، بازتاب زیادی در بین مردم داشته است. به گزارش انگجت، دو مرد ۵۹ و ۶۹ ساله پس از آنکه خودروی تسلا مدل اس آن‌ها از جاده خارج شد، به یک درخت برخورد کرد و سپس آتش گرفت، جان خود را از دست دادند.

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد جسد این افراد در صندلی مسافر جلو و صندلی عقب پیدا شده و این یعنی در زمان تصادف کسی روی صندلی راننده حضور نداشته است. مارک هرمن از پلیس محلی، به رسانه‌ها گفته است بازرسان «۱۰۰ درصد مطمئن هستند» که در زمان برخورد تسلا مدل اس به درخت، هیچ فردی روی صندلی راننده برای کنترل کردن خودرو نبوده است.

با درنظرگرفتن ادعای بازرسان، ذهن مردم روی سیستم خودران تسلا متمرکز شد. مشخص نیست که راننده به‌اشتباه از سیستم خودران تسلا موسوم به Tesla Autopilot استفاده کرده‌ یا سراغ نسخه‌ی آزمایشی حالت جدید Full Self Driving Modeا(FSD) رفته است. FSD دستیاری است که سیستم خودران سطح دو را ارائه می‌دهد و اگر کسی پشت فرمان نباشد، اجازه ندارد خودرو را به‌‌تنهایی براند. یکی دیگر از ایده‌های مطرح‌شده این است که راننده پس از تصادف به صندلی مسافر جلو پرت شده باشد (شاید خود راننده صندلی‌اش را جابه‌جا کرده باشد).

تسلا هنوز به‌صورت عمومی بیانیه‌ای با محوریت تصادف مرگبار مدل اس منتشر نکرده است؛ اما ایلان ماسک دوشنبه‌ توییتی درباره‌ی این حادثه منتشر کرد. او خطاب به فردی که به حمایت از تسلا دست زده بود نوشت: «تحقیقات شما به‌عنوان فردی خصوصی بهتر از افراد حرفه‌ای است... داده‌هایی که تاکنون بازیابی شده‌اند نشان می‌دهند Autopilot فعال نبوده و مالک خودرو قابلیت FSD را خریداری نکرده است.» ماسک در ادامه گفت سیستم خودران استاندارد تسلا برای فعال شدن به خط‌کشی خیابان نیاز دارد و این خیابان خط‌کشی نداشته است. ایلان ماسک هنوز به‌طور مشخص نگفته است که متخصصان تسلا چه داده‌هایی از خودروی آتش‌گرفته بازیابی کرده‌اند.

ستاد ملی ایمنی حمل‌و‌نقل ایالات متحده در توییتر می‌گوید دو بازرس را برای تحقیقات در مورد تصادف خودروی تسلا مدل اس و آتش‌سوزی پس از تصادف می‌فرستد. بازرسان پلیس هنوز نگفته‌اند چرا تا این حد اطمینان دارند که در زمان تصادف کسی روی صندلی راننده حضور نداشته است. سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌‌های آمریکا تحقیقات در مورد حادثه‌ی تصادف خودروی تسلا را آغاز کرده است.

آن‌طور که دیجیتال ترندز می‌نویسد، پیش‌تر بارها از تسلا به خاطر نحوه‌ی تبلیغ برای خودروهایش انتقاد شده است. منتقدان می‌گویند نحوه‌ی بازاریابی تسلا به‌ گونه‌ای است که برخی از مردم فکر می‌کنند خودروهای این شرکت کاملا خودران هستند. Autopilot و FSD کمک‌راننده محسوب می‌شوند و به هنگام فعال بودن آن‌ها، راننده باید در صندلی خود حضور داشته باشد و دستش را روی فرمان نگه دارد. خودروی تسلا اگر تشخیص بدهد دست راننده روی فرمان نیست، سرعت را کم می‌کند و متوقف می‌شود؛ بااین‌حال پیش‌تر برخی راننده‌ها توانسته‌اند این سیستم را دور بزنند.

یکی از نگران‌های تسلا به دلیل تصادف جدید این است که نهادهای تنظیم مقررات وارد کار شوند و محدودیت‌هایی برای نحوه‌ی استفاده از سیستم خودران تسلا در نظر بگیرند.

با وجود انتشار توییت ماسک، پیش‌تر به‌دفعات پیش آمده است که سیستم خودران تسلا دقت کافی نشان ندهد. فردی با انتشار ویدئویی در توییتر با حرف‌های ایلان ماسک مخالفت کرد. او نوشت برخی از مردم می‌گویند از آنجایی که خیابان محل تصادف خط‌کشی ندارد، سیستم خودران تسلا نمی‌توانسته است فعال باشد؛ اما چنین چیزی حقیقت ندارد. او به‌وضوح نشان می‌دهد سیستم خودران تسلا در خیابانی که خط‌کشی ندارد هم کار می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات