اعلام همبستگی سرویس‌های استریم موسیقی با جنبش Blackout Tuesday

سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
اسپاتیفای و دیگر سرویس‌های استریم موسیقی اعلام کرده‌اند با انجام کارهایی خاص نظیر ارائه‌ی برخی پلی‌لیست‌ها قصد دارند به جنبش Blackout Tuesday بپیوندند.
تبلیغات

جرج فلوید یکی از آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار بود که مدتی پیش یکی از افسران پلیس آمریکا او را به‌قتل رساند. در پی کشته‌شدن فلوید، تعداد درخورتوجهی از آمریکایی‌ها، به‌ویژه در مینیاپولیس، به ‌خیابان‌ها ریختند تا اعتراض خود را ‌به این ماجرا اعلام کنند. جامعه‌ی موسیقی نیز در روزهای اخیر به‌‌طورویژه‌ از خواسته‌ی مردم ‌حمایت کرده است.

اطلاعات رسمی نشان می‌دهند سرویس‌های استریم موسیقی بزرگ شامل اسپاتیفای، اپل موزیک، یوتیوب موزیک و آمازون موزیک اعلام کرده‌اند از جنبش جدید موسوم ‌به سه‌شنبه‌ی خاموشی (Blackout Tuesday) ازطریق پلی‌لیست‌هایی خاص، قطع پخش موسیقی و... حمایت می‌کنند. این جنبش جدید با هدف اعتراض مستقیم به‌ خشونت‌های پلیس و نژادپرستی‌ آن‌ها راه‌اندازی شده است. ایجادکنندگان این جنبش همچنین قصد دارند یاد و خاطره‌‌ی جرج فلوید را زنده نگه دارند. مرگ جرج فلوید باعث شده است بسیاری از شهرهای آمریکا صحنه‌ی اعتراض‌های خشونت‌بار شود. همچنین، افراد زیادی در خارج از آمریکا همبستگی خود را با اعتراض‌های اخیر اعلام کرده‌اند.

اسپاتیفای گفته است قصد دارد برخی پلی‌لیست‌ها و پادکست‌های منتخب را ۸ دقیقه و ۴۲ ثانیه به‌حالت سکوت دربیاورد تا از این طریق به جرج فلوید ادای احترام کند. مدت قطع‌شدن صدای پلی‌لیست‌ها و پادکست‌ها دقیقا برابر مدتی است که درک چاوین، افسر پلیس شهر مینیاپولیس، زانوی خود را روی گردن جرج فلوید قرار داد و درنهایت باعث مرگ او شد. در پی این اتفاق، اداره‌ی پلیس فورا چاوین را اخراج و او را با اتهام قتل درجه‌ی سه بازداشت کرد. 

اپل موزیک برنامه‌ی رادیویی ویژه‌ای با نام بیتس وان (Beats 1) دارد که ۲۴ ساعته محتوای صوتی جذابی پخش می‌کند. آن‌طورکه در گزارش جدید رسانه‌ی 9to5Mac می‌خوانیم، روند پخش محتوای صوتی در این ایستگاه رادیویی متوقف شده است. اپل موزیک اکنون به‌جای بیتس وان میزبان ایستگاه رادیویی جدیدی شده است که از موسیقی‌های خوانده‌شده‌ی هنرمندان سیاه‌پوست تجلیل می‌کند. اپل موزیک به‌ همین طریق قصد دارد همبستگی خود را با رنگین‌پوستان آمریکایی اعلام کند.

بخش پیشنهاد موسیقی و تب‌های رادیویی در اپل موزیک درحال‌حاضر فقط میزبان یک پلی‌لیست با نام «For Us, By Us» شده‌اند. همچنین در بخشی از اپل موزیک، شاهد صفحه‌ای مجزا و ویژه هستیم که البته تنها برای شماری از کاربران به‌نمایش درآمده است. این صفحه حاوی پیامی برای حمایت از جنبش اعتراضی اخیر در آمریکا است. البته اعمال این تغییرات در اپل موزیک نحوه‌ی کارکرد عادی آن را مختل نکرده است. کاربران همچنان می‌توانند به کتابخانه‌ی موسیقی‌ها و تمامی بخش‌های دیگر اپل موزیک دسترسی پیدا کنند.

آمازون موزیک یکی دیگر از سرویس‌های استریم موسیقی محسوب می‌شود که ازطریق انتشار توییتی جدید، حمایت خود را از جنبش اعتراضی اخیر اعلام کرده است. آمازون موزیک در توییت جدید خود اعلام می‌کند به‌منظور همبستگی با اعتراض‌های اخیر قصد دارد تمامی فعالیت‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی یک روز به‌حالت تعلیق دربیاورد. یوتیوب موزیک نیز توییتی منتشر و اعلام کرده است از اعتراض‌های اخیر حمایت می‌کند. یوتیوب پیش‌تر اعلام کرده بود قصد دارد یک‌میلیارد دلار به نهاد Center for Policing Equity به‌منظور مبارزه با نژادپرستی کمک مالی کند.

اقدامات اسپاتیفای، اپل موزیک، آمازون موزیک و یوتیوب موزیک، تنها بخشی از جنبش گسترده‌تری هستند که امروزه در صنعت موسیقی به‌راه افتاده است. شماری از شرکت‌های بزرگ ناشر موسیقی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند کاملا از جنبش Black Out Tuesday حمایت و در آن مشارکت می‌کنند. این بیانیه‌‌ها به‌دنبال درخواست مدیر ارشد بازاریابی شرکت آتلانتا رکوردز (Atlanta Records)، یعنی جمیله توماس، منتشر شدند. او به‌همراه یکی از کارمندان پیشین آتلانتیک رکوردز، برایانا اگیه‌منگ، هشتگی با عنوان TheShowMustBePaused# به‌راه انداخته‌اند. به‌علاوه، شرکت ویاکام‌سی‌بی‌سی (ViacomCBS) اعلام کرده است در جنبش جدید مشارکت می‌کند. این شبکه قصد دارد ۸ دقیقه و ۴۶ ثانیه پخش برنامه‌هایش را کاملا متوقف کند. 

اسپتاتیفای در بیانیه‌ی جدید خود اعلام می‌کند:

دوم ژوئن، سه‌شنبه‌ی خاموشی نام گرفته است. در این روز، همه‌ی مشارکت‌کنندگان کار خود را رها می‌کنند تا به مردم برای بازتاب خواسته‌هایشان کمک کنند و درکنار یکدیگر از جامعه‌ی سیاه‌پوستان حمایت کنند. در این روز ویژه و تمامی روزها، اسپاتیفای حمایت کامل خود را از کارمندان، دوستان، شرکای تجاری، هنرمندان و خالقان محتوا برای مبارزه با نژادپرستی و بی‌عدالتی و نابرابری اعلام می‌کند. از قدرت پلتفرممان برای ایستادن درکنار هنرمندان سیاه‌پوست و رساندن صدای آن‌ها به همه استفاده می‌کنیم تا در مسیر بروز تغییراتی قدم برداریم که مدت‌ها است باید اتفاق می‌افتادند. سه‌شنبه‌ی این هفته تغییراتی را در اسپاتیفای شاهد خواهید بود.

اسپاتیفای می‌گوید درکنار تعلیق موقتی تمامی فعالیت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی، قصد دارد عکس کاور و لوگو پادکست‌ها و پلی‌لیست‌های محبوب را به‌تصویری سیاه‌رنگ تغییر دهد و ازطریق پلی‌لیست‌هایی ویژه بهتر از قبل از خوانندگان و پادکست‌سازان سیاه‌پوست حمایت کند و آثار آن‌ها را بیشتر ترویج دهد. درکنار این‌ها، اسپاتیفای از جمع‌آوری کمک مالی کارمندانش برای اعطا به نهادهای فعال در حوزه‌ی مبارزه با نژادپرستی و نابرابری خبر می‌دهد. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این موضوع چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات