ویندوز 10X برای دستگاه‌های تک‌‌نمایشگره نیز منتشر می‌شود

سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
ویندوز 10X نسخه‌ی تغییریافته‌ی ویندوز ۱۰ برای دستگاه‌های دونمایشگره است که طبق اعلام رسمی مایکروسافت، برای دستگاه‌های عادی نظیر لپ‌تاپ‌ها نیز منتشر می‌شود.
تبلیغات

مایکروسافت روز گذشته رسما تأیید کرد قصد دارد ویندوز ۱۰ ایکس را دردسترس دستگاه‌های تک‌نمایشگره نیز قرار دهد. ویندوز ۱۰ ایکس نسخه‌ی تغییریافته‌ی سیستم‌عامل محبوب مایکروسافت است که چند ماه پیش معرفی شد و در ابتدا اعلام شده بود صرفا برای دستگاه‌های دونمایشگره منتشر می‌شود. با‌این‌حال، به‌نظر می‌رسد ردموندی‌ها در تصمیم‌ اولیه‌شان تجدیدنظر کرده‌اند.

پانوس پانای درباره‌ی تصمیم جدید مایکروسافت می‌گوید:

دنیای امروز جای بسیار متفاوتی از اکتبر سال گذشته است. اکتبر ۲۰۱۹، چشم‌انداز خودمان را درزمینه‌ی دسته‌ی جدیدی از دستگاه‌های ویندوزی دونمایشگره با شما به‌اشتراک گذاشتیم. ویندوز 10X را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که انعطاف‌پذیری خاصی دارد. همین انعطاف‌پذیری امکان داده است تمرکز خودمان را روی دستگاه‌های تک‌نمایشگره‌ی مجهز به ویندوز ۱۰ ایکس معطوف کنیم. این سیستم‌عامل از مزیت‌های فضای ابری بهره می‌گیرد تا به مشتریانمان امکان کارکردن و یادگرفتن و سرگرم‌شدن را به روش‌هایی جدید ارائه دهد.
ویندوز 10 ایکس مایکروسافت / Microsoft Windows 10X

مایکروسافت تاکنون دقیقا نگفته است قصد دارد ویندوز ۱۰ ایکس را کِی برای دستگاه‌های تک‌نمایشگره نظیر لپ‌تاپ‌ها دردسترس قرار دهد. همچنین، فعلا نمی‌دانیم تاریخ عرضه‌ی دستگاه‌های دونمایشگره‌ی مجهز به این سیستم‌عامل برای چه زمانی تعیین شده است. با‌این‌حال طبق اعلام رسمی، ویندوز ۱۰ ایکس قرار است ابتدا برای دستگاه‌های تک‌‌نمایشگره دردسترس قرار گیرد. پانوس پانای درباره‌ی تاریخ عرضه‌ی احتمالی دستگاه‌های دونمایشگره می‌گوید:

همچنان در همکاری با شرکای تجاری به جست‌و‌جو برای پیداکردن بهترین زمان به‌منظور عرضه‌ی دستگاه‌های دونمایشگره به بازار ادامه خواهیم داد.

مایکروسافت در ابتدا گفته بود نسخه‌ی ایکس ویندوز ۱۰ برای دستگاه‌های دونمایشگره منتشر می‌شود. به‌نظر می‌رسد تجدیدنظر مایکروسافت درباره‌ی ویندوز ۱۰ ایکس و تصمیم به انتشار آن برای دستگاه‌های تک‌نمایشگره تا حد زیادی به دنیاگیری ویروس کرونا مربوط باشد. مایکروسافت در اطلاعیه‌ای رسمی می‌گوید در چند وقت اخیر، مدت استفاده‌ی کاربران از ویندوز ۱۰ درمقایسه‌با سال گذشته حدودا ۷۵ درصد رشد کرده است که عددی خیره‌کننده محسوب می‌شود.

در پی دنیاگیری ویروس کرونا و بنابه توصیه‌ی مقام‌های حوزه‌ی بهداشت، در بسیاری از نقاط دنیا وضع قوانین سخت‌گیرانه برای تعطیلی شرکت‌ها و قرنطینه‌ی خانگی مردم را شاهد بودیم. در همین زمینه، امروزه بسیاری از کارمندان در خانه کار می‌کنند و دانشجویان و دانش‌آموزان نیز در خانه مباحث درسی را یاد می‌گیرند. این موضوع باعث شده است میزان تقاضا برای رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها رشد چشمگیری یابد. بدیهی است افزایش میزان استفاده از رایانه‌ها به افزایش استفاده از ویندوز ۱۰ منتهی می‌شود. 

ویندوز ۱۰ ایکس که به‌همراه سرفیس نئو معرفی و به‌صورت ویژه برای این دستگاه بهینه‌سازی شده بود، رابط کاربری ساده‌تر و مدرن‌تری از نسخه‌ی عادی ویندوز ۱۰ دارد. در ماه‌های اخیر، مایکروسافت تلاش کرده است با اتکا بر کارهایی خاص، رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری ویندوز 10X را تا حد زیادی مدرن‌تر کند تا حس بهتری به کاربر منتقل شود. اقدامات مایکروسافت در این زمینه عبارت است از: اضافه‌کردن قابلیت مولتی‌تسکینگ جدید و استفاده از منو استارت و فراهم‌سازی امکان دسترسی سریع به تنظیمات.

ویندوز 10 ایکس مایکروسافت / Microsoft Windows 10X

مایکروسافت تا‌ امروز تنها از انتشار ویندوز ۱۰ ایکس روی دستگاه‌های دونمایشگره و دستگاه‌های تاشدنی سخن گفته بود؛ اما در چند وقت اخیر، به‌دفعات از گوشه‌و‌کنار شنیده بودیم که این سیستم‌عامل قرار است برای لپ‌تاپ‌ها نیز دردسترس قرار بگیرد. مایکروسافت تاکنون بازه‌ی زمانی انتشار ویندوز ۱۰ ایکس را برای لپ‌تاپ‌ها اعلام نکرده است. همچنین، برخی شایعه‌های پیشین می‌گفتند به‌علت همه‌گیری کووید ۱۹، مایکروسافت مجبور شده است عرضه‌ی سرفیس نئو را به سال آینده‌ی میلادی موکول کند. ردموندی‌ها در‌این‌زمینه نیز خبری رسمی منتشر نکرده‌اند.

در‌حال‌حاضر، مشخص نیست ویندوز ۱۰ ایکس قرار است صرف‌نظر از بهبودهای حاصل در تجربه‌ی کاربری و البته اجرای اپلیکیشن‌ها در فضایی ایزوله، چه قابلیت‌های بهبودیافته و جدیدی به لپ‌تاپ‌ها بیاورد که نسخه‌ی عادی ویندوز ۱۰ نمی‌تواند آن‌ها را ارائه کند. ردموندی‌ها قصد دارند به‌زودی کنفرانس بیلد ۲۰۲۰ را به‌طورمجازی برگزار کنند. انتظار داریم در این مراسم اطلاعات بیشتری از ویندوز ۱۰ ایکس دراختیار رسانه‌ها و مردم قرار گیرد. 

ناگفته نماند ویندوز ۱۰ ایکس را نمی‌توانیم سیستم‌عاملی کاملا جدید به‌شمار بیاوریم. همان‌طورکه از نام ویندوز ۱۰ ایکس مشخص است، این سیستم‌عامل اساسا همان ویندوز ۱۰ با قابلیت‌هایی جدید به‌شمار می‌آید. بزرگ‌ترین تفاوت بین ویندوز ۱۰ ایکس و ویندوز ۱۰ معمولی را باید رابط کاربری آن‌ها دانست. در ویندوز ۱۰ ایکس، مکان آیتم‌های مختلف رابط کاربری تغییر می‌کند. به‌علاوه منو استارت ویندوز ۱۰ ایکس با ویندوز ۱۰ معمولی تفاوتی چشمگیر دارد. براساس آنچه تاکنون از رسانه‌های مختلف شنیده‌ایم، مایکروسافت قصد دارد تا‌حدممکن شمار اپلیکیشن‌های سازگار با ویندوز ۱۰ ایکس را افزایش دهد. گفته می‌شود تمامی اپلیکیشن‌های ویندوز ۱۰ یا اپلیکیشن‌های Win32 قابلیت اجرا روی ویندوز ۱۰ ایکس را دارند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی ویندوز ۱۰ ایکس چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات