وزیر ارتباطات: اقتصاد دیجیتال در ایران جایگزین اقتصاد نفتی می‌شود

پنج‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
با حضور رئیس‌جمهور، چهار پروژه‌ی پیشران اقتصاد دیجیتال در کشور رونمایی شد تا جهش از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال سرعت بیشتری بگیرد.
تبلیغات

رئیس جمهور روحانی امروز، چهارشنبه، ۸ اردیبهشت‌ماه، با حضوریافتن در کنفرانس ویدیویی چهار پروژه‌ی پیشران حوزه‌ی ارتباطات و فناوری اطلاعات را رونمایی کرد.

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این رویداد آنلاین به تشریح آمارهای رشد اقتصاد دیجیتال در کشور پرداخت. اقتصاد دیجیتال ایران، شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار و ارتباطات، در سال ۹۲ برابر با ۲/۲۳ بود، اکنون به ۴ درصد و به‌طور کلی به ۶/۵ افزایش یافته؛ این درحالی است که متوسط جهانی سهم اقتصاد دیجیتال در دنیا به کل اقتصاد ۱۵/۵ درصد است و ایران توانسته به شاخص متوسط اقتصاد جهانی دست یابد. جهرمی گفت اقتصاد دیجیتال در آینده جایگزین اقتصاد نفتی خواهد شد و برای جهش آن نیاز است تا ابتدا هسته‌ی شبکه به بلوغ برسد. خدمات دیجیتال نیز از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که می‌تواند رشد قابل‌توجهی داشته باشد و اشتغال زیادی ایجاد کند.

بر همین اساس، وزیر ارتباطات دیروز خبر داده بود که ظرفیت هسته‌ی شبکه ملی اطلاعات به ۱۸هزار گیگابیت‌برثانیه افزایش یافته که نمایانگر رشدی بیش از ۳۰ برابر نسبت به سال ۹۲ با رقم ۶۸۰ گیگابیت‌برثانیه است. ظرفیت ارتباطات بین‌الملل نیز از ۱۲۰ گیگابیت‌برثانیه به ۴۵۰۰ رسیده است. جهرمی همچنین اعلام کرد که سرعت اینترنت مشترکین موبایل از ۲۱۸ کیلوبیت برثانیه در سال ۹۲ به ۱۰ مگابیت بر ثانیه در سال ۹۸ رسید.

از دیگر مواردی که جهرمی به‌عنوان عوامل رشد در اقتصاد دیجیتال ایران ذکر کرد، افزایش ظرفیت ارتباطات بین‌الملل از ۱۳۰ گیگابیت‌برثانیه در سال ۹۲ به ۴۵۰۰ گیگابیت‌برثانیه در سال ۹۸، افزایش متوسط سرعت دسترسی مشترکین سیار به شبکه ملی اطلاعات و متوسط سرعت دسترسی مشترکین ثابت به شبکه ملی اطلاعات، گسترش سطح دسترسی روستاها به شبکه ملی اطلاعات، افزایش ظرفیت مراکز داده شبکه ملی اطلاعات از ۲۱۰ رک فعال به ۱۸۳۰ مورد، افزایش پیک مصرفی ترافیک داخلی به پیک مصرفی ترافیک بین‌الملل در سبد مصرفی کاربران از ۱۰ درصد در سال ۹۲ به ۵۵ درصد در سال ۹۸ و رشد تعداد اپلیکیشن‌های ایرانی فعال از ۴۸۳ مورد در سال به ۳۴۵ هزار اپلیکیشن بود.

به‌گفته‌ی جهرمی، دلیل بالاتر بودن سهم اقتصاد دیجیتال در برخی کشورها نظیر چین با ۶/۶ و آمریکا با ۹ درصد، تولیدات سخت‌افزاری است و دیگر کشور‌ها توان رقابت در این عرصه را با آن‌ها ندارند.

اقتصاد دیجیتال
اقتصاد دیجیتال
اقتصاد دیجیتال
اقتصاد دیجیتال

وزیر ارتباطات از گفته‌های خود این‌گونه نتیجه گرفت که اقتصاد دیجیتال بهترین جایگزین برای اقتصاد نفتی و برون‌رفت از مشکلات کنونی کشور است. او درادامه گفت:

همه‌ی این پیشرفت‌ها در بستر شبکه ملی اطلاعات پیگیری و اجرا شده و می‌شود. در کشوری که از ظرفیت نیروی جوان خلاق برخوردار است که ۱۷ درصد آن‌ها وابسته یا غیر وابسته فارغ‌التحصیل در حوزه فناوری اطلاعات هستند، هسته‌ی اقتصاد دیجیتال رشد کرده است، تحت‌فشارهای بین‌المللی هستیم، چاره‌ای جز بهره‌وری نداریم و یکی از ابزارهای مهم بهره‌وری فناوری اطلاعات است. بنابراین می‌توانیم اقتصاد دیجیتال را راه‌حلی برای جایگزینی اقتصاد نفتی بدانیم.

در مراسم آیین رونمایی از پروژه‌های پیشران اقتصاد دیجیتال از چهار پروژه‌ی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد. عمده سرمایه‌گذاری‌ها برای تأمین مالی این پروژه‌ها توسط بخش خصوصی و به ارزش ۲۲۸۰ میلیارد تومان انجام شده است.

پروژه‌هایی که امروز درراستای توسعه‌ی زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات افتتاح شدند شامل مرکز داده ۴۰۰ رَکی ایرانسل، خدمات ابری آسیاتک، طرح حمایتی استارتاپ‌های آسیب‌دیده از کرونا و طرح «هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی»‌ بودند.

مرکز داده ایرانسل با سرمایه‌گذاری هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در بخش خصوصی افتتاح شد تا قسمت مهمی از ایجاد زیرساخت شبکه ملی اطلاعات را فراهم کند. بدین‌ترتیب میزان ذخیره‌سازی داده‌ها در شبکه ملی اطلاعات ۲۵ درصد افزایش می‌یابد. دیگر کارکردهای این مرکز داده‌ای در مقیاس بزرگ، جلوگیری از خروج اطلاعات از کشور و تأمین استقلال در فضای مجازی است.

ضریب نفوذ اقتصاد دیجیتال نسبت به سال ۹۲، چهار برابر، ظرفیت شبکه ترافیکی ۳۰ برابر و رشد تعداد اپلیکیشن‌ها ۷۰۰ برابر شده است

زیرساخت ابری توزیع‌شده‌ی آسیاتک نیز برای توسعه‌ی خدمات پایه و کاربردی، با ظرفیت حافظه ۱۰۰ ترابایت و ظرفیت ذخیره‌سازی ۳ پتابایت و سرمایه‌گذاری ۸۵۰۰ میلیارد ریالی بهره‌برداری شد. به‌زودی در شهرهای مشهد، شیراز و تبریز نیز مراکز بعدی افتتاح می‌شود. بدین‌ترتیب خودکفایی در تأمین نیازمندی‌ها در کشور به خدمات ابری، حفظ اطلاعات درون کشور، افزایش تاب‌آوری در برابر تحریم‌ها، تأمین نیازمندی‌ کسب‌وکارهای دیجیتال داخلی به خدمات ابری، اجرای بخشی از تکالیف دولت در تأمین زیرساخت‌های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات، جلوگیری از خروج اطلاعات از کشور محقق خواهند شد.

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در این مراسم ویدیویی از طرح اهدای بسته به کسب‌وکارهای کوچک آسیب‌دیده از کرونا با همکاری صندوق نوآفرینی رونمایی کرد. قرار است ۵هزار بسته به ارزش ۵۰ میلیون تومان ازلحاظ مالی و تبلیغاتی به ۵هزار کسب‌و‌کار داده شود. همچنین به‌منظور رشد تولید محتوا در شبکه ملی اطلاعات، طرح «هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» با سرمایه‌ی ۸۰۰ میلیارد ریالی در بخش خصوصی رونمایی شد.

ناظمی گفت درحالی‌که انحصار رسانه‌ای تا سال ۹۲ در دست رسانه‌های رسمی بود، اکنون سامانه‌های دیداری و شنیداری مجازی حدود ۱/۸ میلیون نفر مشترک فعال و حدود ۳ میلیون نفر بیننده دارند؛ میزان پخش این‌گونه محتوا در سطح جهانی ۷۰ درصد درمقابل ۲۰ درصد در ایران است و به‌همین دلیل ما نیاز به تولید محتوا در شبکه ملی اطلاعات داریم. ناظمی اضافه کرد:

ضعف در تولید محتواهای جذاب و کاهش آزادی عمل تولیدکنندگان محتوا باعث شده تا سهم ترافیک داخل به‌میزانی که ظرفیت زیرساختی برای آن مهیا شده، رشد نکند. درواقع اکنون زیرساخت فعلی شبکه ملی اطلاعات ظرفیتی بیش از ۱۴ برابر میزان مصرف فعلی مردم کشورمان را فراهم کرده، حدود ۴۰ درصد از ترافیک مورد استفاده کاربران، از جنس ترافیک داخلی بوده و بخش عمده‌ای از آن متعلق به این همین سامانه‌ها است. ماهیانه ۷میلیارد دقیقه از محصولات در حوزه‌ی خدمات ویدئوی خانگی (VOD) استفاده می‌شود و تلویزیون و سینماهای اینترنتی بزرگتر از تمام تلویزیون و سینماها در سطح کشور شده‌اند.

با افتتاح طرح جدید وزارت ارتباطات، به تمام افرادی که اینترنت ثابت دارند، یک ماه عضویت رایگان ازمیان سه تلویزیون اینترنتی اهدا می‌شود. با استفاده از سامانه ictgifts.ir می‌توان برای دریافت برنامه‌های یکی از تلویزیون‌های اینترنتی ثبت‌نام کرد. هدف این است که تا پایان سال جاری، مشترکین فعال تلویزیون‌های اینترنتی در کشور به ۵میلیون نفر برسد.

رئیس‌جمهور روحانی با تأکید بر نقش اقتصاد دیجیتال در خودکفایی کشور و کمک به مردم در زمان شیوع ویروس کرونا گفت افتتاح این طرح‌ها، گام‌های بلندی برای خودکفایی کشور برداشته که می‌تواند فعالیت‌های کسب‌و‌کار را در زمینه‌ی مشاغل جدید تسهیل کند.

حسن روحانی گفت فضای مجازی، شرایط را در کشور متحول کرده و در رابطه‌ها و سبک زندگی تغییر داده است. وی افزود که دیگر نمی‌توان گفت به‌دلیل سوءاستفاده‌ی برخی افراد از این فضا، باید آن را تعطیل کنیم چون ما نیاز به رشد این بخش برای رشد اقتصاد خود و ایجاد شغل برای فارغ‌التحصیلان داریم.

رئیس‌جمهور همچنین به وزارت ارتباطات تأکید کرد که تا پایان سال باید کارهای بسیار بیشتری در فضای مجازی انجام گیرد و این فضا بازتر شود تا بتوانیم تمام امور را الکترونیکی کنیم و در زمانی مانند حال که ویروس کرونا باعث فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی‌های گسترده در سطح جامعه شده، کارها را به‌خوبی پیش ببریم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات